Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skolavslutning i kyrkan eller inte?

  • anluk 11 juni 2008

    Det är väl ingen som tycker att det var fel att starta tråden!!! Men åsikterna måste ju få vara olika eller hur?
    På tal om det här med många olika religioner så har vi massor av muslimer och andra tillhörigheter på vår skola (barnen går i väldigt internationellt blandad skola) och de är ALLTID på avslutningarna i skolan. De enda som inte är med är Livets ord...................

  • Snorkfroken 11 juni 2008

    Här har skolorna en obligatorisk skolavslutning i klassrummet. Sen efter det så är det den frivilliga avslutningen i kyrkan. Där spelar barnen instrument och kören sjunger. Det är prästen som välkommnar till skolavslutningen och sen pratar han lite men det har inget med jesus att göra. Även rektorn håller sitt "tal" som rektorer alltid har gjort i alla år :p
    Tycker personligen att avslutningen i kyrkan är den riktiga avslutningen. Skulle inte vilja att dom tog bort den.

  • The_mama97mia 11 juni 2008

    Sen finns det lite andra aspekter på skolavslutningar med...
    När vi har avslutning för lågstadiet, så är det som två avdelningar. Det betyder att ettorna , tvåorna och treorna i den ena avdelningen ska få visa opp sig... Sen kommer den andra avdelningen med samma stuk.
    Då börjar Mama97mia få lite träsmak.
    Någonstans i programmet kommer då pastorn o då skruvar jag väldigt på mig. Sen kommer också rektor som i år höll ett föredömligt KORT tal.
    Och alla barn som musicerar är jätteduktiga och modiga.
    Men allvarligt, även om jag gillar mina barns uppvisningar såklart, så undrar om jag om det måste vara så lååååååååååångt program... *gäsp*
    Nu är jag väl en dålig mor som säger så...

    Men jag har också både hört och varit med om ... att en del skolor - där ska minsann LÄRARNA också spexa o showa o det kan ju vara skoj för eleverna kanske. Men det tar sån tiiiiiiiiiiid.....
    Hmmm...

    Detta har betydelse också för alla som har med sig småbarn till tilldragelserna.... Många i lågstadiet har ju kanske småsyskon... Och det blir ju oliiiiiiiiidligt för dom...

    :)
    Mia - skolavslutningsdesigner haha haha

  • Snorkfroken 14 juni 2008

    (L)(L)(L)(L)

  • jas65 14 juni 2008

    Jag tycker detta är orättvis med att barnen får ha skolavslutning inför sommarledigheten, vi som arbetar, arbetslösa, sjukskrivna, pensionärer mammalediga, pappalediga, småbarn får inte ha någon avslutning före sommarledigheten.
    Sedan så säger många i Sverige att vi lever i ett demokratisk land.

    Ärligt talat så har jag ingen åsikt om detta var man skall fira avslutningen bara att det finns någon tillräcklig stor lokal att vara i för att fira den ute som inne må det vara i kyrkan, livets ordslokaler, moskee'r. lokstall, religonstillhörigheter, circustält eller sporthallen.

    Höfta mera och variera bland alla avslutningar och ni alla barn, pensinärer,mammalediga,arbetare, tjänstemän-kvinnor, sjuksystrar,läkare,präster, sotare. bagare, kockar, pappalediga, sjukskrivna, arbeslösa, chauförrer, egnaföretagare, lärare, författare mm ha en riktig trevlig sommar.

  • Snorkfroken 14 juni 2008

    Skrivet av Snorkfroken den 14 jun 2008

    (L)(L)(L)(L)


    Opps, jag måste ha glömt att logga ut så min son måste ha varit på datorn :o
    Var ju inga arga gubbar ialla fall :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.