Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skriva recept

  • boz1965 21 september 2010

    ...om man vill ha recept inlagda kanske det inte spelar så oootroligt stor roll om det står 0,5 eller ½ (bara som exempel, alltså). Språkligt sett är det ju ok med båda...


    Jovisst, det kanske man kan tycka, och nu kan jag bara tala för mig själv som person - inte som godkännare, det har sagts från flera håll att vi bör sätta en viss standard på våra recept så att alla kan läsa dem utan besvär. Den yngre generationen matlagare kanske inte alltid vet vad den äldre stammen menar med sina termer och mått och vice versa. Därför är det bra med en standard.

    Hur många yngre vet vad en "knivsudd" eller ett "uns" är? Eller hur mycket en dessertsked innehåller? Eller en "grabbnäve"... Listan av ålderdomliga mått och termer kan bli lång och väldigt obegriplig. Vad som är solklart för en person kan mycket väl vara rena rappakaljan för en annan.

    Även beslutet att inte använda decimaler i en del fall och istället använda t.ex. ¼, ½ och ¾ kan jag tänka mig grundar sig till viss del på språkliga skäl. I vardagsspråket säger man normalt inte "nollkommafem deciliter socker" utan man säger "en halv deciliter" - därav ½-tecknet.

    Specialtecknen kommer du åt så här:
    ¼ - Håll ner tangenten 'Alt' samtidigt som du skriver "0188" på den NUMERISKA delen av tangentbordet, dvs den delen till höger som liknar knappsatsen på en telefon. När du släpper 'Alt' skrivs tecknet ut. Märk väl att den inledande nollan måste vara med om det ska bli rätt. Detta eftersom det inte är decimalsystemet (som du och jag använder till vardags) som används i det här fallet, utan det hexadecimala talsystemet (nästintill porr för oss datornördar ;) ). Jag ska inte bli alltför teknisk, utan nöjer mig med att nämna det i förbigående bara... :)

    ¼ - Alt + 0188
    ½ - Alt + 0189 (eller tangenten uppe till vänster)
    ¾ - Alt + 0190
    Gradertecknet ° - Alt + 0176

    Edit: Förtydligat lite.

  • Josses 21 september 2010

    Specialtecknen kommer du åt så här:
    ¼ - Håll ner tangenten 'Alt' samtidigt som du skriver "0188" på den NUMERISKA delen av tangentbordet, dvs den delen till höger som liknar knappsatsen på en telefon. När du släpper 'Alt' skrivs tecknet ut. Märk väl att den inledande nollan måste vara med om det ska bli rätt. Detta eftersom det inte är decimalsystemet som används i det här fallet, utan det är hexadecimala tal (nästintill porr för oss datornördar ;) ). Jag ska inte bli alltför teknisk, utan nöjer mig med att nämna det i förbigående bara... :)

    ¼ - Alt + 0188
    ½ - Alt + 0189 (eller tangenten uppe till vänster)
    ¾ - Alt + 0190
    Gradertecknet ° - Alt + 0176Tack för hjälpen! :)
    Hade sett detta i en annan tråd och skrivit upp det men det funkade inte när jag skulle skriva dem men nu vet jag vad felet var!
    0:an fattades.
    Nu gäller det bara att komma ihåg detta! :s

  • Josses 21 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 21 sep 2010

    .


    Specialtecknen kommer du åt så här:
    ¼ - Håll ner tangenten 'Alt' samtidigt som du skriver "0188" på den NUMERISKA delen av tangentbordet, dvs den delen till höger som liknar knappsatsen på en telefon. När du släpper 'Alt' skrivs tecknet ut. Märk väl att den inledande nollan måste vara med om det ska bli rätt. Detta eftersom det inte är decimalsystemet (som du och jag använder till vardags) som används i det här fallet, utan det hexadecimala talsystemet (nästintill porr för oss datornördar ;) ). Jag ska inte bli alltför teknisk, utan nöjer mig med att nämna det i förbigående bara... :)

    ¼ - Alt + 0188
    ½ - Alt + 0189 (eller tangenten uppe till vänster)
    ¾ - Alt + 0190
    Gradertecknet ° - Alt + 0176

    Edit: Förtydligat lite.
    Gör ett nytt försök,
    Skulle ju tacka dig Boz för hjälpen med tecknen men det ser ju ut som om det är JAG som har kommit med info:t.
    Ibland begriper jag mig inte på detta med att citera andra, vissa gånger går det att ta ut delar av föregående text och ibland vill det sig inte.

  • Josses 21 september 2010

    Är det för att det har blivit höst som det går så otroligt fort att få ett recept godkänt
    eller har jag äntligen lärt mig riktigt hur man gör?
    Har det blivit fler godkännare än tidigare?
    Det är ju i så fall väldigt bra.
    Ni som är godkännare ska ha en riktig stor {highfive} för ert tålamod och engagemang!
    Lade in ett recept igår kväll och det är redan godkänt.

  • TheMicks 21 september 2010

    Hm... de där koderna för att få in 1/4 och så vidare fungerar inte på min dator. Har en laptop och har inga siffror till höger utan bara raden längst upp på tangentbordet :\

  • boz1965 21 september 2010

    Just för tillfället är kön av väntande recept inte så lång. Vill inte spekulera i vad det beror på utan nöjer mig med att konstatera att det är så. :)

    Kanske för att vi har hårt jobbande godkännare här på MK (så, nu spekulerade jag iaf ;) )

  • boz1965 21 september 2010

    Skrivet av Micks90 den 21 sep 2010

    Hm... de där koderna för att få in 1/4 och så vidare fungerar inte på min dator. Har en laptop och har inga siffror till höger utan bara raden längst upp på tangentbordet


    Du har samma funktion på din laptop, den ska bara aktiveras med en speciell funktionstangent. Hur du gör det är lite olika beroende på datormärke och modell, du får läsa i datorns manual.

    Det numeriska tangentbordet är "införlivat" med det alfanumeriska. De numeriska tangenterna är oftast tryckta med blå tecken på det vanliga tangentbordet. Men, som sagt, läs datormanualen. :)

  • TheMicks 21 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 21 sep 2010
    Du har samma funktion på din laptop, den ska bara aktiveras med en speciell funktionstangent. Hur du gör det är lite olika beroende på datormärke och modell, du får läsa i datorns manual.

    Det numeriska tangentbordet är "införlivat" med det alfanumeriska. De numeriska tangenterna är oftast tryckta med blå tecken på det vanliga tangentbordet. Men, som sagt, läs datormanualen. :)


    Datormanualen.... Ja just det.. hehe... Den... existerar nog inte längre tyvärr :D
    Jag har inte ens lyckats lista ut hur jag ska kunna printscreena än... {embarrassed}

    Får väl köra på kopiera/klistra in

  • boz1965 21 september 2010

    Men annars är det inte hela världen om du skriver "1/4" istf "¼". :)

  • TheMicks 21 september 2010

    Skrivet av boz1965 den 21 sep 2010

    Men annars är det inte hela världen om du skriver "1/4" istf "¼". :)


    Aha! Så det är okej alltså? Fick för mig att det var en dödssynd ;)

  • boz1965 21 september 2010

    Skrivet av Micks90 den 21 sep 2010

    Datormanualen.... Ja just det.. hehe... Den... existerar nog inte längre tyvärr :D
    Jag har inte ens lyckats lista ut hur jag ska kunna printscreena än... {embarrassed}

    Får väl köra på kopiera/klistra in


    Då kan jag kan tipsa om en bra sida: http://www.bruksanvisningar.net/

  • TheMicks 21 september 2010

    Tack! Jag ska kika på den någon dag :)

  • daniely 21 september 2010

    I nya versionen av MK kommer 1/4, 0,5 etc automagiskt bytas ut mot ¼ osv i ingrediensboxen så ni som inte orkar eller kan skriva det nu behöver bara hålla ut några månader till :)

  • Josses 21 september 2010

    Skrivet av daniely den 21 sep 2010

    I nya versionen av MK kommer 1/4, 0,5 etc automagiskt bytas ut mot ¼ osv i ingrediensboxen så ni som inte orkar eller kan skriva det nu behöver bara hålla ut några månader till :)
    (Y) Perfekt och tack!
    Då behöver man ju inte hålla alla dessa kommandon i huvudet och ha en lapp som bara försvinner

  • kekke46 21 september 2010

    På min tagentbord funkar det. Tack ni alla på MK ni är otroliga mycket hjälpsamma.
    Här inne får man lära sig mycke. Har inte hållit på med datorn så länge men otroligt
    roligt. Tack till er alla

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.