Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SNÄLLA kolla innan nu skriver in ett recept

  • tantdrake 9 mars 2008

    :o
    Med alla dessa mångatusen recept som finns här måste ju några råka vara likadana...men meningen med Matklubben är väl att samla folk och recept på ett enda underbart ställe? (L)

    Tror det är svårt sortera graderna av olikheterna...Mängder? Purjo eller gul lök? Gryta eller ugnsform?

    Kan förstå att det kan vara jobbigt att arbeta med godkännanden på dubbla recept men för mej som användare gör det då rakt ingenting.
    Tack för det jobb ni gör för oss. Kanske borde det finnas fler av er? Eller den funktionen i basen som det talas om här ovan? (Y)
    // Pia

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Att planka är inte bra. Inte i musik. Inte i mat heller - om man inte har tillstånd... vilket vi får av varann här på matklubben.... Vilket får mig att tänka på plankstek - en underskattad rätt.
    Har ni inte lust att prata lite plankstek nånstans??? ´*S*

  • Queenie 9 mars 2008

    Vad jag pratar om är recept som är EXAKT likadana och såna finns det många av, de till och med heter samma. Tar man för vana INNAN man skriver in receptet att söka om det finns ett sådant recept så slipper man exakta dubletter.

  • Wombat04 9 mars 2008

    Lovar bot och bättring från mitt håll åtminstone! Det är ju rätt enkelt att snabbt skriva in receptnamnet och göra en sökning innan man börjar knattra på tangentbordet - en syssla som jag för övrigt älskar nästan lika mycket som att laga mat och baka. Samtidigt förstår jag att det kan vara svårt när vi är så många ... Men visst är det roligt att se att så många delar smakpreferenser bland recepten här? Det finns ju så mycket läckert så jag blir helt snurrig ...
    (Y)(H):D

  • zonale 10 mars 2008

    Hej!
    Jag som alldeles nyss har börjat med att lägga in recept kommer att försöka tänka på att kolla innan. Helt identiska recept är det helt onödigt att lägga ner arbete på. hubert06

  • enAnnan 10 mars 2008

    Okej, har jag inte tänkt på alls...
    Eftersom det heter "Mina recept" har jag då börjat lägga in recept jag använder...
    GIvetvis kan det bli samma som hos någon annan om vi hittat tipset i samma kokbok, tidning eller annat....

    Jag ska söka hädanefter innan jag lägger in något nytt.

    The more the merrier tänker väl jag ang recept
    ;)
    men jag ska tänka om...

  • Queenie 10 mars 2008

    Trevligt med så positiv respons! :)

  • enAnnan 13 mars 2008

    Jag har insett "problemet" nu
    :)

    Satt igårkväll och sökte efter ett recept och fick säkert upp 10-15 stycken EXAKT likadana recept. Samma kryddning, samma mått, bara olika namn.

    Sen finns det ju liknande recept med lite variationer - men så många exakt lika är förstås onödigt.

    Tack för att du påpekade det,
    för jag hade inte alls tänkt på det innan.

  • zonale 13 mars 2008

    Hej! Har tagit för vana att söka innan jag lägger in ett nytt recept. Tar inte lång tid och vissa recept finns det hur många som helst av. Men visst vore det väl bra om det funnes någon funktion att avvisa redan identiska recept.

  • Queenie 13 mars 2008

    Nu blir jag snart trött på det här. Det dyker hela tiden upp dubbla recept. Nu senast ett som jag la in för några dagar sen, EXAKT likadant. Jag förstår inte varför man inte kan ta sig besväret att söka innan man lägger in ett recept? Det tar inte mer än en sekund.

    Så KOM IGEN nu alla som lägger in recept, SKÄRPNING!
    (Ni som söker innan ni lägger in recept behöver inte ta åt er).

  • Jessika 13 mars 2008

    Jag tar inte åt mig:D

    Kan det inte vara en idé att lägga in en notering om detta på sidan "Lägg till nytt recept". Kanske även det där med att skriva med enbart versaler, att använda versaler i början av mening osv.

    Jag har en känsla av att det är vissa som kanske inte läser i forumet utan bara direkt lägger in recept och då missar man ju att ge dom infon om hur ni vill ha det.

    PS: Tack för att ni jobbar så otroligt fort med att godkänna trots alla tokigheter ni stöter på.(Y)(Y)

  • vanillalover 13 mars 2008

    "Queenie"
    Måste ni som redigerar & godkänner recepten lägga in alla dessa dubletterna? E det inte bara att neka dom recepten? Tycker det vore en enkel lösning när medlemmar inte kollar upp först om ett recept redan finns...
    /Marie

  • enAnnan 13 mars 2008

    Precis som Jessika skriver tror jag inte heller att alla läser Forumet.
    De vill bara lägga in så många recept som möjligt, av någon anledning.
    Vare sig de provat dessa eller inte.
    Eller om de finns under annat namn.

    En uppmaning när man ska lägga in ett nytt recept borde väl funka?
    Så ni slipper allt extra jobb.

  • Queenie 13 mars 2008

    Skrivet av vanillalover den 13 mar 2008


    "Queenie"
    Måste ni som redigerar & godkänner recepten lägga in alla dessa dubletterna? E det inte bara att neka dom recepten? Tycker det vore en enkel lösning när medlemmar inte kollar upp först om ett recept redan finns...
    /Marie


    Det är nog jobb med att godkänna recept. Ska vi då sitta och kolla om det är dubletter först, det går bara inte. Det är upp till den som lägger in recepten att kolla det. Jag har inte befogenhet att ta bort recept, hade jag kunnat det så hade jag kunnat ta bort ett recept som jag känner igen att jag själv nyligt lagt ut, exempelvis.

    Och nån gång nästa vecka kommer det att komma information angående vad som är rätt och vad som är fel när man skriver in ett recept, jag antar att det kommer att synas när man lägger in recept, matklubben jobbar med det. Jag har mejlat ett antal förslag till Lind angående hur man går till väga när man skriver in ett recept. Sen skadar det ju inte om folk läste igenom det noga innan de skickar iväg det. Recept där allt exempelvis är inskrivet i versaler eller där allt är inskrivet med endast små bokstäver utan stor bokstav efter punkt. Jag skickar alltid ett meddelande till den som skrivit in receptet, men det är ju inte ofta man får svar. En del skriver aldrig ut ordet och utan de skriver bara o. Ja, det finns väldigt mycket att önska. Men det hade kunnat bli riktigt fina recept, utan en massa särskrivningar etc, det är min förhoppning att det i slutändan kommer att bli så!

  • karlgunnarpeter 13 mars 2008

    Det vore bra om man kunde göra om presentationen av sökresultaten så att inte flera sidor upptas av snarlika recept. Recepten i sökresultatet kunde grupperas på något smart sätt så att man bara kanske ser ett enda i varje grupp. Men man ska enkelt kunna klicka fram de recept som sorterats in i gruppen p g a att de nästan är identiska.

  • bernit 13 mars 2008

    Skrivet av Queenie den 13 mar 2008

    Skrivet av vanillalover den 13 mar 2008


    "Queenie"
    Måste ni som redigerar & godkänner recepten lägga in alla dessa dubletterna? E det inte bara att neka dom recepten? Tycker det vore en enkel lösning när medlemmar inte kollar upp först om ett recept redan finns...
    /Marie


    Det är nog jobb med att godkänna recept. Ska vi då sitta och kolla om det är dubletter först, det går bara inte. Det är upp till den som lägger in recepten att kolla det. Jag har inte befogenhet att ta bort recept, hade jag kunnat det så hade jag kunnat ta bort ett recept som jag känner igen att jag själv nyligt lagt ut, exempelvis.

    Och nån gång nästa vecka kommer det att komma information angående vad som är rätt och vad som är fel när man skriver in ett recept, jag antar att det kommer att synas när man lägger in recept, matklubben jobbar med det. Jag har mejlat ett antal förslag till Lind angående hur man går till väga när man skriver in ett recept. Sen skadar det ju inte om folk läste igenom det noga innan de skickar iväg det. Recept där allt exempelvis är inskrivet i versaler eller där allt är inskrivet med endast små bokstäver utan stor bokstav efter punkt. Jag skickar alltid ett meddelande till den som skrivit in receptet, men det är ju inte ofta man får svar. En del skriver aldrig ut ordet och utan de skriver bara o. Ja, det finns väldigt mycket att önska. Men det hade kunnat bli riktigt fina recept, utan en massa särskrivningar etc, det är min förhoppning att det i slutändan kommer att bli så!


    Ett recept ät ju en arbetsinstruktion och borde vara lättläst. Man kan ju fråga sig hur man själv vill läsa ett recept och vad gäller exakta dubbletter så gäller väl det i första hand 'kopierade' recept, och det borde ju räcka med ett i receptsamlingen - det är lätt att göra en sökning !!

    /BÅ :p

  • anluk 13 mars 2008

    Jag har börjat kolla efter dubletter och tror nog jag börjat skärpa mig eller...........
    Har ju själv även börjat godkänna recept och det behövs skärpning med det här att skriva varje ingrediens på varsin rad. Kolla stor bokstav och punkt och sådana Enkla saker.
    Annars är väl livet toppen eller??? Helg snart ju:p

  • Queenie 13 mars 2008

    Samt glöm inte mellanslag!!!
    Det blir alltid fel om det inte är skrivet mellanslag, exempelvis 1 dl, många skriver 1dl och då blir det fel. Är det då en massa rader med samma fel på alla, så blir det en massa onödigt jobb.

    Och salt och peppar, snälla skriv inte det på samma rad, det ska vara:
    Salt
    Peppar

    Alltså EN ingrediens per rad och inget annat.

  • Queenie 13 mars 2008

    Nu ligger det 17 recept i kö från en och samma person som har gjort samma fel på samtliga recept, en massa tecken framför varje ingrediensrad. Jag skriver här för att meddela er andra som godkänner att jag har skickat 2 PM till personen ifråga och bett att hon ska fixa till recepten, men har inte fått något svar. Bättre att göra rätt än att vi ska sitta och ändra i alla 17 recept. Därför vore det ju bra om inte ni andra heller godkänner de recepten.

  • Queenie 13 mars 2008

    18, det tickar på ... Konstigt att man inte ser att man får meddelande samtidigt ... :(

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.