Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SNÄLLA kolla innan nu skriver in ett recept

  • tina62 26 mars 2008

    Skrivet av tulle den 26 mar 2008

    Skrivet av Queenie den 9 mar 2008

    Vad jag pratar om är recept som är EXAKT likadana och såna finns det många av, de till och med heter samma. Tar man för vana INNAN man skriver in receptet att söka om det finns ett sådant recept så slipper man exakta dubletter.


    En liten fråga från mig som ganska nyss på allvar börjat använda den här helt fantasiska sidan...kan man alltså söka på receptnamn?:o
    Jag har nog missat det där med att söka innan...sorry! Men hur gör jag då om jag fått receptet av någon och sedan modifierat det lite? Om jag hittar snarlika recept, ska jag strunta i att lägga in mitt då?
    Ni som är gamla i gamet kan väl berätta!

    //tulle


    Snarlikt recept kan du lägga in. Det är ju inte samma. Kan ex. skriva som komentar att det är modifierat/ändrat.

  • Ketronya 26 mars 2008

    Jag tycker att det här med att man inte kan ta bort recept själv är ett problem som hänger ihop lite med det här. I början när jag blev medlem här så tänkte jag inte på att söka på recept, av nån anledning trodde jag att identiska recept rensades bort. Det var innan jag fattade att alla recept godkänns manuellt ;)

    Men sedan jag fattat hur det låg till brukar jag alltid kolla, förutom nån gång då jag glömt bort det och inte kommit på det förrän jag precis lagt in ett recept och har då sökt i efterhand. Sen har jag inte kunnat gå in och radera receptet innan det blev godkänt, vilket bara skapat onödigt jobb för de som godkänner.

    Hoppas ni är med mig på hur jag tänker :)

  • tina62 26 mars 2008

    Skrivet av Ketronya den 26 mar 2008

    Jag tycker att det här med att man inte kan ta bort recept själv är ett problem som hänger ihop lite med det här. I början när jag blev medlem här så tänkte jag inte på att söka på recept, av nån anledning trodde jag att identiska recept rensades bort. Det var innan jag fattade att alla recept godkänns manuellt ;)

    Men sedan jag fattat hur det låg till brukar jag alltid kolla, förutom nån gång då jag glömt bort det och inte kommit på det förrän jag precis lagt in ett recept och har då sökt i efterhand. Sen har jag inte kunnat gå in och radera receptet innan det blev godkänt, vilket bara skapat onödigt jobb för de som godkänner.

    Hoppas ni är med mig på hur jag tänker :)


    Mycket bra tänk. Om vi alla försöker som du gör så kommer det att funka.

  • enAnnan 26 mars 2008

    Alltså jag tycker ju heller inte att vi som sitter och godkänner ska behöva be medlemmarna om en massa saker.
    Jag tycker att det klart och tydligt ska stå i reglerna när man blir medlem, och sedan ännu en gång när man ska lägga in ett recept.
    Så det får nog själva Matklubben ta på sig.

    Varianter av samma rätt förekommer och det har vi väl gärna, eller hur??

    Men när det heter lika och är exakt lika avskrivet eller kopierat från samma ställe känns det onödigt.
    Inte för jobbet att godkänna,
    men siffran i högra hörnet blir ju fel,
    för så många recept finns inte när det är en massa kopior.

  • Queenie 26 mars 2008

    Ja, jag väntar otåligt från ett svar på Lind. "Manualen" var ju lovad till förra veckan, det behövs verkligen en! Tror det hade minskat jobbet med att godkänna recept betydligt. Står det exakt hur det ska vara så behöver man inte sitta och gå igenom och ändra lika mkt. Nu går det ju betydligt lättare och är inte lika jobbigt, med tanke på att vi blir fler och fler som godkänner. Vissa recept är perfekt inskrivna, ingredienserna rätt uppstaplade, inte en massa stavfel, allt är korrekt och det går som på en dans att godkänna. Och naturligtvis borde man kunna få ta bort sina egna recept, lika väl som att du ska kunna ta bort en bild från ett recept utan att det ska behöva gå igenom "proceduren" igen. Minsta lilla ändring du gör i ditt recept så hamnar det i "godkännarlistan" igen. Ett recept kan bollas fram och tillbaka många gånger om det ändras mycket. Därför om det stod i manualen att man ska läsa igenom receptet noggrant innan man skickar in det exempelvis, då försvinner många stavfel och andra konstigheter är jag övertygad om.

    Naturligtvis finns det olika varianter på recept, det måste det ju få lov att göra. Men inte exakt samma recept, med examt samma bild, från exakt samma sida, eller från exakt samma tidning. Men en del döper ju om receptet och då är det inte lätt att hitta dubbletter.

  • farmoringer 26 mars 2008

    När man skrivit in sitt recept så borde man kunna se hur det ser ut på helsida innan man skickar iväg det. Mycket lättare då att kolla om man skrivit rätt.....Tycker jag...

  • monel 26 mars 2008

    Ang detta med att hitta dubletter. Jag brukar söka på en kombination av ingredienser och inte på namnet på maträtten. T.ex "fläskfile vitlöksost" tills jag får fram ett bra antal träffar sedan börjar jag bocka i och bocka av uppifrån det som finns i mitt recept tills jag har 2-4 träffar kvar. De kollar jag. Har jag inte hittat "mitt" recept då så lägger jag in det. Man får också tänka på att bara skriva färs och inte nötfärs eller blandfärs. Det tar ju lite extra tiden, men det tycker jag att det är värt :D

  • Queenie 26 mars 2008

    Nån form av förhandsgranskning, kanske lite förstorat, där man ser hur radfallet blir och hur receptet kommer se ut när det är färdigt hade varit perfekt. Håller med dig där farmoringer. Vi får ju bara hoppas att det kommer en sån funktion och en manual.

  • prutt 26 mars 2008

    Mat är gott :p

  • tina62 26 mars 2008

    Skrivet av Queenie den 26 mar 2008

    Nån form av förhandsgranskning, kanske lite förstorat, där man ser hur radfallet blir och hur receptet kommer se ut när det är färdigt hade varit perfekt. Håller med dig där farmoringer. Vi får ju bara hoppas att det kommer en sån funktion och en manual.


    Detta tycker jag låter jättebra.
    Man ser det på ett helt annat vis då. (Y)

  • snutten 26 mars 2008

    Om man skriver ett recept och sparar, så kan man ju gå in och redigera sen.
    Jag gör alltid så att jag går in och tittar hur det ser ut.
    Är det något stavfel el liknande, el man har missat något, så kan man ju ändra ...
    Recept som inte hunnit bli godkända har jag tagit bort så (genom att gå in och radera allt).
    Kanske inte fungerar hos alla. Tycks ju ibland vara en del andra funktioner som krånglar också...

    Men hur som helst...Ni som godkänner recept gör ett jättejobb!!! (Y)
    Jag hoppas att de flesta är förstående när det gäller recepten.
    Men jag antar att ni få ta en del skit också. Försök att inte lyssna, för utan er skulle det
    inte fungera!

  • 26 mars 2008

    Jag tycker att alla som godkänner verkligen är värda en eloge! (Y)(Y)

    När jag läst gamla trådar, ser jag att det ibland tagit väldigt lång tid att få recept godkända, men så var det inte för mig. Det gick i ett rasande tempo! Men jag skulle verkligen behöva en möjlighet att \"se\" hur resultatet ser ut, innan jag sparar det, för jag gör lätt fel i början (stackars Queenie, du fick samma recept 3 gånger :( )

    Sen håller jag med om att datorn borde \"tala om\" att detta recept redan finns. Är det inte samma ingredienser eller samma tillvägagångssätt, kan man ju \"lägga till\" något i namnet.
    När jag söker, kan det ju komma upp en massa recept med samma namn, men för att söka om \"mitt\" recept redan finns, kan jag ju välja att ta bort vissa ingredienser. Denna funktion är jättebra, men varför kan jag inte välja att ta bort fler än 1 i taget?
    Skulle nu \"mitt\" rcept redan finnas, blir jag bara glad och sparar det i min kokbok. Nu slipper jag ju att skriva allt igen :D

    /Linda

  • Lindanemon 26 mars 2008

    Nej, det var inte en gäst, det var jag som skrev det sista :)
    Vet inte varför det blev så här...

  • marwis 26 mars 2008

    Kan bara instämma i alla positiva ordalag(L) Tyvärr har jag blivit "beroende" av denna sida:'(.... Kan inte låta bli att kolla, oftast flera gånger om dan!!!

  • Gnagett 26 mars 2008

    Ett "fel" kan väl vara att man som ny medlem inte får "regler" för hur man söker, lägger in nya recept osv. Jag hade inte en tanke på att leta dubletter innan men tycker nu det är självklart att söka. Det är ju perfekt att hitta samma recept - jag slipper ju skriva!!! Receptet är ju lika gott vare sig det står mitt namn eller någon annans namn på det.
    Däremot när man hittar recept som är nästintill lika blir det ju svårare. Ibland är det väldigt lite som skiljer och jag vill ju ha just min variant. Då hade det varit bra med någon slags kommentarruta där jag kan skriva in den lilla ändringen jag vill ha på receptet.
    Jag skrev in Kärleksmums häromdagen - det fanns många men ingen som min så då blev det ett till i samlingen och det hade vi sluppit om jag hade kunnat skriva "min" ändring i en ruta för mig själv.
    Annars är jag glad :p att jag hittat denna klubb med så många trevliga medlemmar och goda recept.
    Och ni gör ett kanonjobb, ni godkännare.(Y) Kanske något man skall fundera på att hjälpa till med framöver.

  • Queenie 26 mars 2008

    Antiak: Skicka ett mejl till matklubben om du vill hjälpa till att godkänna, the more the merrier! :-) Ju fler vi blir desto bättre.

  • anluk 26 mars 2008

    Tack för de värmande orden. Det är ett jättejobb att gokänna recept, jag gör det så ofta jag hinner. Roligt är det men som sagt det tar tid..........

  • Queenie 26 mars 2008

    Fast en del recept går som en "dans" att godkänna, på vissa behöver man inte ändra på något alls. :)

  • MammaModesty 27 mars 2008

    när tiden ges sitter jag och godkänner recept... ibland ser man direkt att det finns dubletter och det kan kännas onödgt... men som igår hittade jag en dublett men i receptet jag skulle godkänna var det ½ tsk bakpulver mindre... är det då en dublett?? jag tror att vi som godkänner får lägga energin på att recepten ser bra ut , är det sen en dublett.. ja då är det så.. för det tar ju tid att söka det är något som Lind får kika igenom isåfall och hitta en lösning på...
    för övrigt så har recepten blivit bättre skrivna i genomsnitt så det skulle jag vilja tacka alla receptskrivare för man ser att ni dubbelkollar så det ser bra ut.. så tack för det! (Y)

  • lennali 27 mars 2008

    Ja, jag försöker att vara så noga så när jag skriver recepten, slarvar jag får ni "skälla" på mig.:p
    Ni gör ett enormt arbete med alla dessa recept och snabba är ni, har skickat rosor till er förut, men skickar ett fång till er allihopa igen. (Y) Det är ni värda för allt frivilligt arbete ni lägger ner.
    Hälsningar Lena

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.