Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Svampåret 2010

  • Mistys 12 september 2010

    Var ut förra söndagen på "mitt ställe" och skördade ca 2 L gul kantarell. 2 st Karl Johan och massor av Stolt Fjällskivling. Idag är det dags igen att skörda där. Få se om vi får något.

    Förra året återkom vi varje söndag och skördade av ca 5 L kantareller m.m varje vecka tills frosten kom så hoppas på samma lycka i år igen. Tyvärr är jag alldeles för dålig på artkännedomen. Trampar förbi massvis som säkert är ätbart och mycket gott men tyvärr............

  • MammaIrene 12 september 2010

    en bekant till mig plockade 25 liter kantareller häromdagen som hon rensat o förvällt nu...... själv har jag mest plockat vid sidan av tomten.... har blivit någon liter varje gång, lagom att använda i grytor o sånt...

  • eie 12 september 2010

    Jag har varit ute i flera omgångar redan, började i juli men då var det för torrt fortfarande. Har sedan gått rundor i skogen då och då, alltid blir det något. I mina trakter (Degeberga i Skåne) är det många som är ute och letar kantareller - både människor och djur. Hjortar och rådjur är ju stora älskare av både gul kantarell och trattkantarell och nu har ju även vildsvinsstammen blivit så stor här runt och även de älskar tydligen svamp {angry-annoyed}. Det gäller att vara först och det är inte helt enkelt. Jag har dock märkt att det inte är så vanligt att andra plockare (människor alltså) plockar annat än just kantareller, det är i så fall Karl Johan och brunsoppar, medan jag har lärt mig sedan barnsben att det finns mycket mer att ta med sig hem från skogen. Jag hittar ofta taggsvampar, riskor av olika slag, blomkålssvamp och trattkantareller (det blir kanske någon trumpetsvamp där ibland - svårt att se skillnad ibland) och har nu dessutom börjat plocka den citrongula slemskivlingen samt brun kamskivling också. Kremlor finns det gott om men dem är jag mycket osäker på, har bara börjat försöka skilja dem åt genom smakprov och svampbok tillsvidare. Det gäller att ha vattenflaska med sig att skölja munnen med efteråt, en del smakar otroligt skarpt! Som ni förstår har jag allt som oftast något med mig hem från skogen, det som jag inte äter upp på en gång hamnar i frysen. Ibland blir det bara några få gula kantareller, men jag har en burk i frysen som jag fyller på efterhand, då gör det inget att det bara blivit 5-6 den ena gången. Jag färskfryser alltid mina kantareller, då tycker jag de får behålla mest smak och konsistens. Nu ska jag ta mig an den blomkålssvampen jag fick med mig hem i går, det är minst sagt lite pilligt - även om man blötlägger den först. Men helt klart värt besväret!:)! Jag tycker den är godast riktigt hårdstekt på macka, men ska prova göra den varianten med grädde som jag såg här tidigare. Dock får jag ha fläkten på för fullt när jag steker för sonen tycker INTE om vare sig lukt eller smak - han ulkar bara han känner lukten. Förra hösten fick han äta i enskilt rum när vi andra smaskade på stekt blomkålssvamp till maten, han höll på att spy när han skulle sitta med oss andra. Oj, oj - jag har svårt att sluta skriva, men nu gör jag det! Hej, hej!

  • Josses 28 september 2010

    Pappa kom med 5 liter orensade trattkantareller nu ikväll!
    Han hade varit ute i skogen för att jaga och "stypit " över en stor tuva med trattisar
    och kunde inte låta bli att plocka!
    Gissa vad vi lade på den varma mackan till kvällsfikat...

  • Mejerskan 29 september 2010

    Skrivet av mama97mia den 1 aug 2010


    Hej alla glada svampvänner!

    Jag är full av hopp nu efter en tids regnande, har dock inte varit ute och hämtat något än...
    Såg en lycklig man som plockat ca 2-3 liter fina färska tämligen stora kantareller häromdagen. Blir så sugen på att ta mig ut.

    Jag tänkte att vi som är intresserade kunde ha den här tråden och rapportera vad vi hittat och gärna vad vi gör med våra fynd?

    Det är säkert flera som redan plockat kantareller.


    Hej!
    har plockat mycket , har förväll en del och gjorde filipinsk kantarell gryta av dem.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.