Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Varför är många så dålig på att betygsätta recepten?

  • Tingeling13 20 augusti 2009

    Jag betygsätter och kommenterar ALLTID de recept jag prövat.
    Men som många tidigare nämt så har jag en komplett receptbok men MASSOR av recept som jag antagligen inte kommer att göra.
    Men jag älskar att sitta och kika i min kokbok så därför sparar jag bara fler och fler :p.

    Just nu bakar jag bröd och betyg kommer senast imorgon när brödet är smakat (Y)

  • Pappamia 20 augusti 2009

    Jag har inte varit medlem så länge (ca. två veckor) och mest hunnit spara på mej massor av recept. Ska skriva både betyg och kommentarer så snart jag provat något. En kolapaj med mörkchoklad har jag bakat och den gick hem både av mina barn och våra gäster. Det finns mycket gott på denna sajt och för att vara ny är det inte lätt att vara på allt från början. När jag blir lite mer varm i kläderna så ska mina egna recept också hamna på sidan.

  • anmawa 20 augusti 2009

    :pJag har börjat använda MK igen efter ett uppehåll.Jag betygsätter oftast och ger en kommentar. Men det är inte bara för den som har skrivit receptet utanför att jag ska komma ihåg vilka jag har provat och vad vi tyckte. Sen har jag faktiskt börjat rensa bort oprovade recept de kan vara för onyttiga, för svåra eller att jag helt enkelt inte kan spara på alla. Nu har jag bestämt mig för att det är dags att skriva matlista och testa lite nytt och ta gamla favoriter i repris. Så nästa veckas matsedel har jag skrivit in.

  • Bappi 20 augusti 2009

    På tal om att hitta igen recepten som jag har provat att laga plus betygsatt, så är det svårt att hitta igen sina kommentarer. För när många har tyckt till om samma recept som jag :D då ligger mina kommentarer gömd och kanske på en annan sida?!?!

    Verkligen kul att se att andra liksom jag, känner att många är dåliga på att kommentera och betygsätta ... ni alla som är duktiga ger jag återigen tummen upp (Y)

    Håller med om, att har jag bara testat på ett recept från någon annan källa och gillar det kan jag väl lägga in det på min sida, jag kanske till och med har lagt till eller tagit bort något som gör receptet bättre.

    Sedan så skulle jag önska att alla recept blandas i en härlig kompott så att inte alltid dom första och nyaste syns vid en sökning. Håller ni med om det?

    /kram Bappi

  • Disen 20 augusti 2009

    Jag sparar allt gott som faller mig i smaken i min kokbok. Ger alltid betyg och kommentarer när jag testat nåt nytt. Ibland så hittar man några nya goda recept som blir favoriter och då kan det ta ett tag innan jag testar nåt nytt.:p

    Bappi!
    Om du söker ett recept så finns där en ruta till höger som det står relevans. Där kan du söka på nyaste, äldsta, mest sparade, kommentarer m.m.
    På det sättet kan man söka ett lite äldre recept om man vill.:)

  • Kajac 20 augusti 2009

    Skrivet av jan-gunnar-j den 20 aug 2009

    Jag har kommit underfund med att det är väldigt svårt att få reda på källan till ett recept här på MK.
    Därför kommer det i fortsättningen inte finnas andra recept i min kokbok än de som jag eller min fru skapat själva.
    Väldigt ofta när man hittar ett recept så finns det flera som direkt är lika eller där bara någon eller några ingredienser har ändrats.
    Tanken med MK måste väl ändå vara att man skall dela med sig av sina egna recept, inte hämta recept i någon tidning och sedan lägg ut dem på MK, det finns även de som kallar sådana recept för sina egna. Det blir ju automatiskt så om man lägger recepten i sin egen kokbok.


    Måste bara få kommentera detta...
    Jag håller inte riktigt med dig här jan-gunnar-j. Visst är det en god idé att bara lägga upp recept som man faktiskt hittat på själv.
    Men jag använder MK som vilken kokbok / receptsamling som helst. Alltså vill jag även gärna kunna hitta traditionella recept här. Jag vill kunna söka på t.ex Flygande Jakob och hitta det klassiska receptet, eller varför inte flera olika varianter på den. Det hade ju inte gått om man bara haft sina egna recept här. För den som kom på Flygande Jakob (för att bara ta ett exempel) lever nog inte längre... :)

    Ursäkta att jag tog upp detta i "fel forum", men jag blev bara så sugen på att kommentera detta... :)

    Visst är det kul att få en kommentar på sitt recept! Har gjort det några gånger, men ska försöka bli bättre... (Y)

    // Kajac

  • Moline 20 augusti 2009

    Hej alla, jag tog åt mig så nu har jag varit inne och skrivit kommentarer och betyg på alla recept jag provat hittills - det var ju inte så jobbigt, man ska bara komma sig för ! Bra initiativ att ta upp detta i en tråd!

  • sikaal 20 augusti 2009

    Nu har jag rent samvete :) , jag har gått igenom min pärm och kommenterat de jag provat. Det blir lätt glömt, tyvärr!

  • Bappi 21 augusti 2009

    Så bra vi jobbar alla tillsammans och så kul att vissa bättrar på sig och till och med kommenterar efter att denna tråd blev till (Y)

    Tack Disen för ditt goda råd :D

    Kajac du ser att jag skrev något liknande i tråden här ovanför ang. att sätta in andras recept som jag har provat, så ditt inlägg passade in väldigt bra här:p

    Trevlig helg önskar jag Bappi

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.