Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hallumi

  • busan37 26 juli 2008

    Skrivet av Amika den 26 jul 2008

    Skrivet av busan37 den 26 jul 2008

    Jag har aldrig smakat Halloumi. Är det liknande fetaost?



    Nej inte alls. :) Halloumi har en mild smak och ganska framträdande sälta. :) Mycket god ost. (L)Och jag tycker inte den "gnisslar" när den är varm. :)


    Okey. Tack. Jag gillar nämligen inte konsistensen på fetaost.

  • grill 26 juli 2008

    Fetaost som är så gott till sallad(Y)(Y)

  • corvette 26 juli 2008

    det finns ett recept med halloumi där man snittar upp en kyckling och lägger i osten sen lindar man skinka runt den steker den snabbt och in i ugnen har inte provat men man kan nog prova att grilla också . Jag har gjort den men inte skrivit den här tror jag läste receptet hos queenie. Hur eller hur så var det jättegott.

  • FamM 26 juli 2008

    Jag brukar steka den i olivolja och sen bara stö på lite oregano. Kanongott till grillat kött t ex. Vi kallar den "gnirkost" för den gnirkar när man tuggar den.

  • anluk 26 juli 2008

    Skrivet av Liliane den 26 jul 2008

    Har inte provat denna ost,men har hört att den ska vara supergod.
    Lägger ni den direkt på grillgallret eller hur gör ni?
    Ge mig gärna mer tips och info.
    PS.Här är det redan 33 grader i skuggan så grillen åker fram senare idag.


    Jag lägger den direkt på grillgallret!

  • vegannika 26 juli 2008

    Är det nån av er som provat saganaki? Den påminner om halloumi men är ännu kraftigare i smaken. Den används på samma sätt som halloumin. Den är också jättegod.

  • UllaC 26 juli 2008

    :):pJag har lagt in ett recept som heter Pastasallad med grillad ost. Halloumiosten skall marineras i färskpressad limesaft. Pastasalladen lagas med gott grönt och kryddig chili.
    Varför inte testa´de varianten farmoringer!!!??? :p:D(Y)

  • Amika 26 juli 2008

    Skrivet av busan37 den 26 jul 2008

    Skrivet av Amika den 26 jul 2008

    Skrivet av busan37 den 26 jul 2008

    Jag har aldrig smakat Halloumi. Är det liknande fetaost?



    Nej inte alls. :) Halloumi har en mild smak och ganska framträdande sälta. :) Mycket god ost. (L)Och jag tycker inte den "gnisslar" när den är varm. :)


    Okey. Tack. Jag gillar nämligen inte konsistensen på fetaost.


    Halloumi är inte smulig som fetaost. Den är mkt fastare, en ganska hård ost. :)

  • bakakaka 26 juli 2008

    Jag har aldrig provat halloumiost, men nu har suttit här och blivit sugen, så nu har jag precis varit och skrivit upp det på morgondagens inköpslista. Det där med bacon låter gott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.