Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Weberns vänner!

  • The_mama97mia 17 maj 2009

    Skrivet av bernit den 27 apr 2009

    Har köpt pizza-stenen men inte hunnit prova den ännu.


    Har någon annan provat pizzasten? Såg att det fanns på min lokala COOP för typ 80 spänn, så billigt att man måste testa!

    Undrar om det funkar att baka bröd på den, det måste ju gå????
    Vore skoj om ngn ville upplysa om tips och erfarenheter av pizzasten på grillen!

  • lindbergc 17 maj 2009

    Skrivet av mama97mia den 17 maj 2009

    Skrivet av bernit den 27 apr 2009

    Har köpt pizza-stenen men inte hunnit prova den ännu.


    Har någon annan provat pizzasten? Såg att det fanns på min lokala COOP för typ 80 spänn, så billigt att man måste testa!

    Undrar om det funkar att baka bröd på den, det måste ju gå????
    Vore skoj om ngn ville upplysa om tips och erfarenheter av pizzasten på grillen!

    Tjänare igen.. Har använt pizzasten till att baka pizza på och tomatbröd. Blir väldigt nära stenugnsbakat. Låter man stenen bli uppvärmd för länge finns risk att brödet bränns i botten bara. Brukar inte vänta mer än max 10 minuter. Ett perfekt tillbehör som kan användas till mycket.. Gjorde en rund deg på vetemjöl special la på en blandning av hackade tomater, koriander, lök o lite annat. Vek upp degen över med ett litet hål i mitt i. Blev fantastiskt gott tomatbröd med "stenugnssmak"

  • The_mama97mia 17 maj 2009

    TACK lindbergc! Kan tänka mig att ngn sorts focacciatyp kan funka att göra , bra att du sa att man inte ska vänta för länge r/t underbrändhet
    Hihi, det här måste jag ge mig på bara! Älskar ju att grilla, och älskar att baka.... A match made in Weber-heaven!

  • lindbergc 17 maj 2009

    Skrivet av mama97mia den 17 maj 2009

    TACK lindbergc! Kan tänka mig att ngn sorts focacciatyp kan funka att göra , bra att du sa att man inte ska vänta för länge r/t underbrändhet
    Hihi, det här måste jag ge mig på bara! Älskar ju att grilla, och älskar att baka.... A match made in Weber-heaven!

    Ja vem gör inte det.

    Prova gärna detta förslag till pizzabotten:
    2 dl kallt vatten
    ½ paket jäst (25 gr)
    4-5 dl vetemjöl (numera blandar jag i grovt rågmjöl för att få hård krispig botten, ungefär 60/40 blandning).
    1 tsk salt
    2-3 msk olivolja
    1. Lös upp jästen i lite av vattnet.
    2. Tillsätt resten av vattnet, salt och olja.
    3. Rör ner mjölet,
    4. Knåda degen ordentligt, helst för hand så att den blir smidig.
    5. Ställ degen att jäsa i minst 30 minuter, har man tid kan den gärna jäsa länge i kylskåpet istället.
    6. Kavla ut degen rimligt tunt och lägg på en plåt, täck med tillbehör och grädda i ordentligt varm ugn (250 grader) i 10-15 minuter. Funkar kanonbra på pizzasten också. Blir två pizzor då.. Passup för bränd botten på pizza två..

  • The_mama97mia 17 maj 2009

    Måste fråga en dum fråga. När man lagt på pizzastenen, hur tar man bort den sen? Extra tjocka grytvantar?
    Jag tänker om man vill ha på pizzastenen först o sen grilla kött??? Alltså om jag vill göra focacciabröd först, för stenen kan ju inte behöva den perfekta glöden.

  • lindbergc 17 maj 2009

    Skrivet av mama97mia den 17 maj 2009

    Måste fråga en dum fråga. När man lagt på pizzastenen, hur tar man bort den sen? Extra tjocka grytvantar?
    Jag tänker om man vill ha på pizzastenen först o sen grilla kött??? Alltså om jag vill göra focacciabröd först, för stenen kan ju inte behöva den perfekta glöden.

    Du har helt rätt.. Rejäla doningar på händerna för den är varm. O temperaturen är viktigare än den perfekta glöden. Glömde i receptet på pizzabotten.. Har gått över från vanligt vetemjöl till durum eller dinkel numera och så grovt rågmjöl förståss..

  • lindbergc 17 maj 2009

    Testa detta på exempelvis en fläskfilé. Passar iofs till allt utom fisk. De besynnerliga mängderna är översatta från amerikanska mått dvs cups o ounzes osv. Kopierat från en av mina USA köpta böcker. Helt fantastisk blandning.
    Har du inte tequila så funkar annat också..

    1 stor bunt koriander, sköljd (2½ dl löst packade blad)
    4-6 jalapeño chilis, skär bort fröna och grovhacka
    ½ liten lök, hackad
    3 klyftor vitlök, grovhackad
    60 ml färsk apelsinjuice
    60 ml färsk lime juice
    60 ml extra virgin olivolja
    2 matskedar tequila
    1 tesked grovt salt
    (vanligt eller havssalt)
    ½ tesked socker
    ½ tesked nymalen svartpeppar
    ½ tesked malen spiskummin
    Blanda koriander, jalapeño, lök och vitlök i en matprocessor och finhacka. Tillsätt resten av ingredienser gradvis och kör till en pasta. Ruben smakar bäst om den används inom 2 timmar Den är så snabb att göra, det finns verkligen ingen anledning att göra den i förväg.
    Blir ca 2½ dl, för att marinera 1 kg kött.
    Marinera i kylen i ca 1-2 timmar, skölj inte av marinaden sen.

  • Gnurf 22 maj 2009

    Enrisrökte årets första laxfilé igår...marinerad i citron, chili och paprikapulver....(Y)

  • snuosm 22 maj 2009

    Försökte mig på att få rökt smak på laxtärningar i folieform i grillen i början av veckan. Lade i enris och en torkad buske timjan från ifjol:p Det blev faktiskt gott, men hår och kläder tog också åt sig av röklukten...fy vilken lukt:D Verkar bli bättre grillväder i helgen, så det blir kanske nya experiment vid grillen!

  • Gnurf 22 maj 2009

    Jag kör med halster så är det lätt att vända på steken :) och klotgrill med locket på å så färskt enris. Lukten är för övrigt väldigt manlig och sexig....:D

  • The_mama97mia 22 maj 2009

    *fniss* manlig doft?
    Ta o dutta lite gin bak örsnibben o förstärk det vet jag...

    Jag har idag köpt på mig den däringa pizza/grillstenen. Men det regnar här så jag får avvakta med provningen.

    Efterlyser mer tips, råd och rön o användningsområden.
    THANKS!

  • lindbergc 22 maj 2009

    Du kommer att bli helfrälst på pizzastenen.
    Kletade in en fläskfilé med en blandning av finhackad vitlök, tabasco och farinsocker.. Herredumilde vilken smak.. Karamelliserad sötma med stinget av tabascon o vitlöken. Bara fantasin sätter gränserna.

  • snuosm 22 maj 2009

    Skrivet av lindbergc den 22 maj 2009

    Du kommer att bli helfrälst på pizzastenen.
    Kletade in en fläskfilé med en blandning av finhackad vitlök, tabasco och farinsocker.. Herredumilde vilken smak.. Karamelliserad sötma med stinget av tabascon o vitlöken. Bara fantasin sätter gränserna.


    Om det här hade varit Facebook så hade jag klickat på "Gilla" ;-) Det låter fantastiskt mumsigt!!

  • The_mama97mia 30 maj 2009

    Härlig sommarvärme här idag. I kylen ligger några skivor entrecote i rödvin och vitlöksmarinad. Lite rökarom i o en massa peppar. Det tror vi på.
    (Y)

  • The_mama97mia 31 maj 2009

    Idag körde jag färdigköpta vitlöksbaguetter - ni vet frusna, o så lade jag dom i folie o körde på grillen, inte så bra. Det blev liksom bränt undertill.
    Ngn som har bra tips för hur man gör det perfekt på grillen? Jag menar dom frusna färdiga, ska man låta dom tina först helst`?

  • Bianca 5 juni 2009

    Pizzastenen......jag har köpt den som coop saluför. Kanonbra!!! Gjorde kalljäst halvgrovt bröd som jag bakade ut till typ hönökaka. Precis som någon skrev innan blir det som stenungsbakat. Nu är det pizza som står på tur. Till hösten blir det mina vörtkakor att frysa in till julens skinkmackor (Y)

  • The_mama97mia 5 juni 2009

    Fråga om pizzabakning på sten här .
    Om jag tänder glöden som vanligt (jag använder Looftlighter) - när lägger jag på stenen o när vet jag att det är dags att börja baka???????????+
    PLUS har ngn tips om bra pizzaspadar?

  • lindbergc 5 juni 2009

    Skrivet av mama97mia den 5 jun 2009

    Fråga om pizzabakning på sten här .
    Om jag tänder glöden som vanligt (jag använder Looftlighter) - när lägger jag på stenen o när vet jag att det är dags att börja baka???????????+
    PLUS har ngn tips om bra pizzaspadar?


    Tjänare.. Låt glöderna bli ungefär som när du grillar vanligt när du lägger på pizzastenen.
    Vänta 10-15 minuter innan du börjar. Pizzaspade till hyfsat pris hittar du på http://www.lyckasmedmat.se/product_info.php?products_id=440 Köpte en sån häromveckan, där är mycket annat bra att ha också.. Good Luck.

  • Bianca 6 juni 2009

    I locket till den Webergrill vi införskaffade härförleden sitter faktiskt en termometer som kan tas bort och användas som köttermometer. Det finns säkert att köpa till om man vill det. Alldeles vid lockhandtaget sticker man in den. Fungerar kanonbra.

  • Henrik_Insulander 6 juni 2009

    Jag är en stor fantast av Webers produkter och använder mestadels min 57 cm One Touch gold när jag grillar. Om ni vill hänga med i grill och BBQ världen kolla in hemsidan www.grillkoll.se där jag bloggar.

    Henrik

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.