Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Att frysa in

  • Linlock 29 september 2012

    Vitkål, morötter och lök går bra att frysa om de är tänkta att användas tillagade efteråt, i grytor och soppor och sånt. Gör det jämt på jobbet (skolkock). Potatis vet jag inte... Rå potatis som legat för kallt får en söt otäck (i mitt tycke) smak. Kokt fryst potatis tror jag inte är nån höjdare.. Potatismos däremot går fint att frya, bara att värma med lite extra mjölk eller använda i potatis- och purjolökssoppa eller potatisbullar!

  • ingja17 29 september 2012

    Mozzarella går utmärkt att frysa in. Vispgrädde blir bra om man först vispar den.

  • Tussilago_Flikkan 29 september 2012

    Färskost bör du undvika att frysa.. den blir grynig. Tror inte fil eller gräddfil är någon höjdare att frysa heller.. :s
    Alla hårdostar o riven ost går utmärkt att frysa, men osten kan bli lite smuligare, o låt den tina långsamt i kylskåp.

  • boz1965 30 september 2012

    Man vinner inget på att frysa t.ex. smör och margarin eftersom fett inte fryser. Det fortsätter att oxidera (härskna) i frysen. Det är bara slöseri med utrymme i frysen.

  • elleave 30 september 2012

    Skrivet av Mithrandir den 30 sep 2012

    Man vinner inget på att frysa t.ex. smör och margarin eftersom fett inte fryser. Det fortsätter att oxidera (härskna) i frysen. Det är bara slöseri med utrymme i frysen.


    Har alltid smör i frysen, oftast i flera månader och det har aldrig blivit dåligt

  • ingja17 30 september 2012

    Jag har också alltid smör i frysen och har aldrig märkt att det blivit dåligt.

  • Lenkan 30 september 2012

    Samma här, det har fungerat jättebra

  • boz1965 30 september 2012

    Skrivet av elleave den 30 sep 2012

    Skrivet av Mithrandir den 30 sep 2012

    Man vinner inget på att frysa t.ex. smör och margarin eftersom fett inte fryser. Det fortsätter att oxidera (härskna) i frysen. Det är bara slöseri med utrymme i frysen.


    Har alltid smör i frysen, oftast i flera månader och det har aldrig blivit dåligt


    Det var inte det jag skrev heller. Jag skrev bara att man inte vinner nåt på det. Det hade hållt lika länge i kylen. ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.