Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Behöver hjälp med rekommendation av en bra stekpanna

  • Agi007 5 oktober 2008

    Den stekpanna jag använder nu är fran IKEA, men det är inte Skänka, och den har varit OK tills nu. Tror nog jag testar en titanpanna denna gången eftersom jag redan har en räfflad gjutjärnspanna.

    Har någon använt Anolons stekpannor? Eller något annat från dem?

  • Glitterfia 5 oktober 2008

    Skänka kastruller ha jag köpt och väldigt nöjd med. Stekpannan inte lika nöjd.Bytte det nästa gång jag var på ikea, då blev det en ur 365 serien tror jag den heter . Silvrig utanpå ett långt handtag samt ett fast handtag på motsatt sida för att kunna använda båda armarna vid lyft. Jag köpte den som var på 28 cm diameter. Den är jag nöjd med ännu.

    Har köpt dessa dyra titanpannorna för 700-800 och dem var kastläge efter 4 år . jag utnyttjade min reklamation och fick nya. jätteglad var jag för det, ,,,, ett tag tills dom börjad krångla och brännde fast jag gjort konstens alla regler. Hos mig, aldrig mer en dyr titanpanna

    Köp en billig på ikea, 365 serien, välj en stor., eller hackman. Den har jag haft i i snart ett år..Den verkar bra men, jag vet inte hur den kåller sig på sikt.

  • Jessika 6 oktober 2008

    Den jag har är en IKEA 365+ och den är jag jättenöjd med. Visst man bör inte använda metallföremål i den, men det gäller ju även för titan vad dom än säger. IKEA 365+ tycker i alla fall jag är superkvalitet till ett vettigt pris.

  • ana66 6 oktober 2008

    Skrivet av Agi007 den 9 sep 2008

    Hej! Allt fastnar helt plötsligt I min teflonpanna så jag inser att det är dags att köpa en ny. Hoppas att någon kan rekommendera ett bra märke?

    Har även funderat pa att skaffa en stekpanna som man kan ställa in I ugnen alternativt en med lock, men det kanske inte går med teflonpannor? Vet någon?

    Hej! IKEA 365+ för 229 kr har passat mig jätte bra i över 1½ år nu, Och den Fungerar på alla hällar , värt att testa den kostar inte mycket och fungerar även i ugnen.

    //Lycka till Anna

  • irrevirre 6 oktober 2008

    IKEA 365+ verkar ju riktigt bra! OCH fungerar i ugnen. Kanon alltså!

  • Ernst76 6 oktober 2008

    Min första titanpanna hette "scanpan" från C/O och den höll sig bra i 10 år (tålde metall mycket bra) innan den började få dålig yta. Tyvärr så säljs den inte längre.:'(

  • gladavmat 6 oktober 2008

    Har ni problem med att det fastnar i titan och teflon pannor så använd autosol...finns bla på bensinmacken. Blir fint resultat, man kan också koka ur med vatten och maskindiskmedel men autosol är bäst. Efter det fastnar det inte, om inte det är repor.

  • gladavmat 6 oktober 2008

    Glömde säga att den ska diskas ordentligt efter autosolbehandlingen...men det fattar ni väl(L)
    jag kör mina i diskmaskinen.

  • Agi007 6 oktober 2008

    Tack för alla tips! Har varit inne på IKEAs hemsida och håller med om att 365+ serien verkar vara bra och billig, så det blir nog kanske en sådan – Hackman och ICA kan jag nog inte kopa här ändå….

    Tyvärr är det så stressigt att åka till IKEA att jag helst försöker undvika det – otroligt långa köer och massor med folk – alltid (N). Maken vägrar att gå med in, han väntar I bilen om han är med. Men jag får väl passa på att även fylla på i förråden – nu kanske de t o m har fått in glögg och Marabou dajm chokladkakan (L)

  • Smulpajen 6 oktober 2008

    Läste för längesedan att Ikeas pannor hade bäst i test. Nästa gång blir det nog en sådan i 365+ serien. (Y) Kan också rekommendera deras gjutjärnsgrytor. Har två st röda i olika storlekar. Såg att dom även finns i blått numera!! Använder åtminstone en av dem minst en gång i veckan.

  • jowa 21 oktober 2008

    Någon som har eller har erfarenhet från en Hackman Matador (som de gör reklam för i pauserna till Gordon Ramsays program F-word)? Jag har nämligen gasspis och tror att jag har bränt på lite väl varmt i min titanpanna för den har nu börjat släppa i ytskiktet :(

  • boz1965 21 oktober 2008

    Skrivet av Agi007 den 9 sep 2008

    Hej! Allt fastnar helt plötsligt I min teflonpanna så jag inser att det är dags att köpa en ny. Hoppas att någon kan rekommendera ett bra märke?

    Har även funderat pa att skaffa en stekpanna som man kan ställa in I ugnen alternativt en med lock, men det kanske inte går med teflonpannor? Vet någon?


    Kan inte annat än att hålla med alla som rekommenderar gjutjärn, det är oöverträffat. En bra gjutjärnspanna går ofta i arv i familjen. Själv har jag en gjutjärnsgryta som har varit gammelmormors och som är precis lika bra nu som den dag den var ny för sisådär 80 år sedan.

    Teflonpannor däremot håller nåt år, om det är en "bra" sort. Men är det en lite billigare bågnar den redan efter några användningar. Efter ytterligare ett par gånger börjar "nonstick-effekten" avta. Jag har kompisar som har avverkat flera teflonpannor på ett par år.

    Bättre ekonomi då att spendera 4-500 på en bra gjutjärnspanna som du kan låta barnen ärva så småningom.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.