Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hantering av teflonpanna

  • Smulpajen 22 juni 2008

    Har en Tefal inköpt i Ullared och den är inne på andra året och är hur bra som helst. Man ska aldrig steka på högsta värme i teflonpannor då lossnar ytan.
    Att diska i diskmaskin tror jag inte på. Sambon körde en annan teflon där och det var bara att slänga efter det.
    Den röda pricken i mitten har jag aldrig riktigt fattat.

  • The_mama97mia 22 juni 2008

    Det där när teflonbeläggningen börjar släppa är läskigt, det har hänt i några ugnsformar jag hade - bara att hiva på tippen. Vill inte ha teflon i maten. Första gången det hände trodde jag nog att det var typ svartpepparkorn... hrmm... *skäms*

  • farmoringer 22 juni 2008

    Jag är också väldig snabb på att slänga iväg teflonen. Vill inte ha "smulor" i maten jag heller...

  • marwis 22 juni 2008

    Den röda ringen finns inte på alla fabrikat. Men i de pannor som har den, finns den för att du ska veta när pannan har rätt tempratur. Den brukar försvinna efter ett tag i alla fall för mig! Det är viktigt som flera skrivit att inte teflonpannan blir för varm. Själv har jag numera titanpanna, och tror att den håller bättre.

  • Chillfors 22 juni 2008

    Skrivet av Smulpajen den 22 jun 2008

    Har en Tefal inköpt i Ullared och den är inne på andra året och är hur bra som helst. Man ska aldrig steka på högsta värme i teflonpannor då lossnar ytan.
    Att diska i diskmaskin tror jag inte på. Sambon körde en annan teflon där och det var bara att slänga efter det.
    Den röda pricken i mitten har jag aldrig riktigt fattat.



    Antar att "steka på högsta värme" inte innefattar att köra på 6.an i uppvärmningsfasen...
    Men tycker ändå inte att jag särskilt ofta steker på så hög värme... jag menar, att steka på 4 av 6 måste ju en panna tåla...


    Men Sonjaa, du säger att du har en titanpanna.. Har ju hört talas om dessa också, men vad är egentligen skillnaden? Förstår ju att titan och teflon är olika material men... Det har samma syfte med non-stick och så vidare eller fyller titan fler funktioner?

  • Gnagett 22 juni 2008

    Jag har köpt mina, både stora och små, på IKEA och de håller i flera år. Diskar med vanligt diskmedel, ej i maskin. Steker på hög värme. Det är de lite dyrare pannorna de har, tex 365+ serien.

  • zudette 22 juni 2008

    Jag har snurrat lite på google och hittat lite info om stekpannor och olika beläggningar och ett test..... - Håll till godo!

    http://www.coop.se/includefiles/moduler/ccms/show_page.asp?iMappeID=436&sSideNavn=Om+belagda+stek%2D+och+kokk%E4rl

    http://www.coop.se/includefiles/moduler/ccms/show_page.asp?iMappeID=436&sSideNavn=V%E4lj+r%E4tt+stekpanna

    http://www.smartson.se/test/hushall/stek-fettfritt.htm

  • VeraH 26 juni 2008

    Jag har som många andra här prövat många stekpannor, specielt från Tefal (de med röd ring i mitten). Min erfarenhet är att de måste kastas efter 1/2 - 1 år. Köpte mig en från IKEA, 365+, som jag har haft i två år nu. Kan rekommendera den. Är inte så dyr heller den.

    Är enig med flera här att man inte skal använda för hög värme i stekpannan, speciellt inte tom utan någon form för matfett eller vätska. Det ser ut som om stekpannorna bränner då och belägget lossnar. Använd en vanlig sprayflaska med matolja för att fördela ett tunt lag med fett på stekpannan så får ni "fint glid" utan att det blir mycket fett.

    Kom ihåg att det inte är särskilt bra att äta mat som är för mycket stekt, så använd värmen på stekpannan med måtta!!!

  • Nallepuh13 26 juni 2008

    Ja Titan är det absolut bästa:)

  • Nallepuh13 26 juni 2008

    Ja Titan är det absolut bästa :)

  • Nallepuh13 26 juni 2008

    Ursäkta!! jag har visst börjat stamma:'( skickar två likadana inlägg:'( hoppas ni har förutseende(Y)

  • Roggan 26 juni 2008

    Hörde för något år sen (tror det var på Plus - ni vet Sverker Olofsson) att ICAs teflonpannor var det bästa i ett test de gjorde.
    Jag använder ICAs och kör oftast på högsta värme (wokar en del...) och får byta ut dem ca en gång per år.

    Hade förut Titan-pannor men var inte speciellt imponerad av dessa. Fick koka ur dem med maskindiskmedel rätt ofta för att sotpartiklar brände fast, vilket gjorde att maten fastnade. Beläggningen lossnade också rätt fort. Kanske inte lika fort som från min ICA-pannor, men har insett att det blir billigare med ICAs än med Titan i längden. Tycker också att det känns mer hygieniskt på något sätt att byta ut dem ofta när beläggningen börjar släppa. Man vill ju inte äta teflon...

    Jag börjar gilla mer och mer den gamla hederliga gjutjärnspannan.

  • matnjutaren 26 juni 2008

    Jag håller med Roggan vad det gäller att gilla gjutjärnspannor och stekgrytor, även de i gjutjärn, mer och mer. Känns mer "robust", om man nu kan uttrycka sig så. :o
    Äger dessa teflonpannor från ICA med. Tycker de har stämt bäst gentemot, mina förväntningar, av en "slit & släng" vara.

  • farmoringer 26 juni 2008

    Jag har också gjutjärnsgryta och stekpanna. Men stekpannan använder jag aldrig enbart för att den är för tung att lyfta.. Använder min ICA-panna istället och den är bra...

  • Kicki8 26 juni 2008

    Hade en Titanpanna funkade bra ca 2år sen började det fastna i den.Tipset jag fick var att koka vatten med maskindiskmedel i för att rengöra gjodre det att antal gånger på raken utan att det funkade.
    Nu har jag en Hackman hard face panna och den har funkat utmärkt i 1år. Jag har en 28cm panna med höga kanter så jag kan laga mycket på engång, går även bra att steka plättar i den.:D(Y)

  • Bianca 27 juni 2008

    Jag har två teflonwok, två teflonstekpannor, en titanstekpanna och två rejäla gjutjärnspannor. Använder alla men till olika saker. Gjutjärn är gamla trotjänare som faktiskt vinner i längden speciellt när man gör plättar. Men som sagt, var rätt har sin panna hos mig iaf. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.