Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp!, Nyårsmat för barn!

  • Eery 22 december 2008

    Skrivet av elpatron den 21 dec 2008

    Njet, man lagar ngt till barnen, iofs ngt som man vet är gott oxo för nyår till dom såklart, men barn ska inte bestämma, det gör vuxna/föräldrarna, sen får dom äta det som bjuds på. Man lagar ju inget äckligt med flit såklart. Tror ni fattar my point (Y)


    får jag fråga herrn om han tillhör den skara "pedagogiska föräldrar" som tvingar sina barn att sitta kvar vid tallriken tills maten är uppäten, oavsett hur lång tid det tar?

    vi är fem syskon, uppvuxna i samma familj med samma regler vad gäller kost och INGEN av oss är lik den andra vad gäller tycke och smak när det kommer till mat

    Skulle min syster tvingas äta oxfilé "för att det ÄR gott" när hon är vegeterian sen barnsben? (vuxen nu)

    har du nån erfarenhet av barn alls?

  • segerwitch 22 december 2008

    Skrivet av jas65 den 21 dec 2008

    Citerar elpatron, Happy meal går alltid hem.
    Varför skall man alltid skilja på barnens mat och de vuxnas mat. Barn skall alltid få tråkig mat såsom köttbullar eller korv. Redan från början så skall barn få äta detsamma som vi vuxna gör. Men med aktsamhet.

    Min dotter har jag tänkt att hon skall äta det samma vi gör under hennes uppväxt tid.

    Lär era barn att upptäcka köket alla härligheter och höfta på.
    Anders


    :pHåller fullkomligt med dig! Mina barn fick redan som små vara med i köket och hjälpa till,som riktigt små fick de äta de vi åt, när de kom i tonåren och fick idéer, så gällde det, att äta den mat som serverades eller avstå. Inte fick de då ta macker istället, nix. Resultatet är att alla fyra är utbildade kockar!!!Samma regler gäller mina barnbarn när de är här hos oss(Y)

  • systeryster 22 december 2008

    Har inga fasta principer när det gäller barnuppfostran mer än att jag inte tycker om att ha regler bara för reglernas skull.Som med alla andra gäster vill man naturligtvis att det ska finnas något på bordet som alla gläds åt att äta.Tacos eller ännu hellre en tacopaj som man kan förberda innan brukar funka bra för min del.
    Fanns mycket som jag inte tyckte om som barn ,då jag antar att mina smaklökar var mer känslig.Åt inte ägg eller strömming, sill ,men som vuxen tycker jag det är gott.Huvudsaken är nog att man inte avskräcker barnen genom att skapa någon maktkamp kring matbordet, då kan vem som helst tappa matlusten.

  • miia69 23 december 2008

    Svårt det där med barn... Hos oss är det så att föräldrarna bestämmer och barnen som önskar. När vi äter ngt som de inte gillar, får de liknande (stora tjejen tycker inte om sås, så vid grytor etc tar vi undan kött till henne). Men de ska äta vad som serveras, det fungerar inte om alla ska ha egen mat - räcker med att de har varsin allergi som vi måste ta hänsyn till. Äter man inte lunch/middag får man faktiskt vänta tills det blir dags för mellanmål/kvällsgröt. Kanske hårt, men samtidigt driver vi inte någon resturang med oändlig variation hemma!!


    När vi har fest och barnen ska vara med ser vi till att menyn är barnanpassad - fläskfilé, kyckling etc är inte speciellt svårt att göra så även de äter. Att sen tex ha vanlig kokt potatis som alternativ till potatisgratäng el hasselbackspotatis känns inte heller så konstigt - även övriga gäster brukar uppskatta att kunna välja lite.


    Kort sagt, krångla inte till utan ha en meny som fungerar för alla gäster oavsett ålder!

  • M_star 26 december 2008

    Tack för alla svar!
    Det är tvärr så att mina barn är väldigt
    kräsna av sig och hunger strejkar om de inte får
    mat som de tycker om.
    Jag vet att deet är vi vuxna som bestämer,
    men eftersom det dessutom är nyår så tänkte jag
    att de kunde få något de verkligen uppskattar.

  • elpatron 26 december 2008

    Skrivet av Eery den 22 dec 2008
    får jag fråga herrn om han tillhör den skara "pedagogiska föräldrar" som tvingar sina barn att sitta kvar vid tallriken tills maten är uppäten, oavsett hur lång tid det tar?

    vi är fem syskon, uppvuxna i samma familj med samma regler vad gäller kost och INGEN av oss är lik den andra vad gäller tycke och smak när det kommer till mat

    Skulle min syster tvingas äta oxfilé "för att det ÄR gott" när hon är vegeterian sen barnsben? (vuxen nu)

    har du nån erfarenhet av barn alls?


    1. Ett barn äter tills det är mätt, lämnar barnet maten så blir det heller inte efterrätt eller godis. Är ett barn hungrigt så äter ett barn maten av det som serveras.

    2. Finns inte barn som föds som vegetarianer, eller som du säger att barn från barnsben är vegetarianer utan hjärntvätt eller påverkan eller annat. Ett barn äter det som det uppfostras med, så enkelt är det. Kolla alla "konstiga" länder där det äts orm ,apa, hjärna, rå fisk osv osv, det skullen inte ett svenskt barn göra för det är inte uppfostrat med det.

    3. Jag har erfarenhet av barn JA, annars skulle jag inte säga ngt i detta fallet.


    Skrivet av M_star den 26 dec 2008
    Det är tvärr så att mina barn är väldigt
    kräsna av sig och hunger strejkar om de inte får
    mat som de tycker om.
    Jag vet att deet är vi vuxna som bestämer,
    men eftersom det dessutom är nyår så tänkte jag
    att de kunde få något de verkligen uppskattar.


    Låt dom hungerstrejka då, dom äter nog när dom är hungriga ska du se. Det är naturens gång (Y)
    Man ska lära barn att kunna äta allt och att inget är äckligt, i matväg iaf.

  • Tillberga 26 december 2008

    hör inte till ämnet men jag bara måste få säga vad jag tycker

    håller delvis med att barn "skall" äta de som bjuds
    men så tänker jag på hur vi vuxan gör

    jag gillar INTE blodpudding eller lutfisk (N)
    alltså lagar jag inte de :'(

    medans barn sällan kan gör de valet:'(:o

    vilken ålder är de på barnen och vad hade du tänkt att laga till dom vuxna?

  • Prima 27 december 2008

    Skrivet av jas65 den 21 dec 2008
    Redan från början så skall barn få äta detsamma som vi vuxna gör. Men med aktsamhet.

    Min dotter har jag tänkt att hon skall äta det samma vi gör under hennes uppväxt tid.

    Lär era barn att upptäcka köket alla härligheter och höfta på.
    Anders


    Ja jo jag håller med - men om det inte går då`? Vi har aldrig serverat våra barn annan mat än vår egen, aldrig lagat två rätter för att det bättre ska passa barnen... alltid serverat grönsaker eller sallad till maten. Ändå har vi STORA matproblem här hemma, allt är äckligt, man gillar inte det o gillar inte det...

    Man kan inte dra alla över en kam.

  • Prima 27 december 2008

    Skrivet av elpatron den 20 dec 2008

    Happy Meal går alltid hem + en leksak i lådan... (Y)


    Faktiskt himla bra trix :)

  • Prima 27 december 2008

    Skrivet av M_star den 26 dec 2008

    Tack för alla svar!
    Det är tvärr så att mina barn är väldigt
    kräsna av sig och hunger strejkar om de inte får
    mat som de tycker om.
    Jag vet att deet är vi vuxna som bestämer,
    men eftersom det dessutom är nyår så tänkte jag
    att de kunde få något de verkligen uppskattar.


    Då säger jag bara: fråga dom, vad vill ni ha för mat på nyår. Och för att underlätta kan du låta den "vuxna" menyn åtgå därifrån... Kanske inte så kul om dom säger korv m bröd iofs :o) Men isåfall kan du ju tänka som så att det är ju inte så himla jobbigt att koka korv vid sidan om....

  • Prima 27 december 2008



    håller delvis med att barn "skall" äta de som bjuds
    men så tänker jag på hur vi vuxan gör

    jag gillar INTE blodpudding eller lutfisk (N)
    alltså lagar jag inte de :'(

    medans barn sällan kan gör de valet:'(:o



    Exakt! Barn har oxå medbestämmanderätt, de är inte små individer utan mening och reson.
    Jag tycker att det är bra att de tycker saker och ting, att de är envisa... det är ju en positiv egenskap i de flesta meningar. Eller hur!? Ska man inte stå för det man tycker, ska man inte ifrågasätta och vara "kritisk"... Vad är det vi lär våra barn?

    Nu blev detta kanske lite djupt o flummigt, men så jobbar jag med barn oxå... jag ser verkligen skillnad på hur man behandlar barnen. Jag har sett hemska ställen och jag har sett bra... och de ställen som är mer.... hm, öppna och "förstående" har oftast mkt trevligare klimat över lag, gladare barn. Det är svårt att beskriva... men det är verkligen skillnad i det totala beteendet pga hur man behandlar barnen i olika situationer, tex matsituationen...

  • hanseric 27 december 2008

    Vi har kört nyår med barn i ett antal år och så här är vår modell:

    Barnen äter som vanligt kl 5. Då äter vi vuxna en macka, gärna lite lyxigare och gärna lite vin till. Därefter kvällsmat vid 7-8. Sen i säng.

    Vår mat serveras vid 9 och då har vi världens underbaraste vuxenmiddag fram till 12-slaget. Våra ungars tidräkningar utgår från deras födelsedagar fram till julafton och därefter till födelsedagen igen. Nyår finns inte.

    Ungarna ska ha pannkakor med något festligt. T ex tårt- eller tomtebloss. De ska inte vara med på en nyårsmiddag. Det är årets middag och ska helgas som sådan. Ladda upp med en ny rulle till ungarna på morgonen när ni själva vill sova.

    Gott nytt år!

  • jimboz 27 december 2008

    Vi anpassar maten för våra gäster,svärmor,mormor,flickvänner osv. Varför skulle inte barn förtjäna lite pyssel på Nyårsafton. Det går väl att kombinera förnuft och känsla oavsett vem som har rösträtt eller inte.

    Ett tips är att skippa Aladåb, sur strömming,Brysselkål och saker som ser levande ut t.ex. hummer
    :).

  • anluk 27 december 2008

    Svar till hanseric: Hur kan du bara säga att barnen inte ska vara med på nyårsmiddagen. De är väl iallafall det viktigaste man har här i livet och det är väl verkligen med dem man vill fira sådana här tillställningar??? Kan inte förstå er föräldrar som inte njuter av era bara i ALLA lägen. Håller med om att nyårsmiddagen är årets middag och den ska absolut barnen vara med på!!!!!!!

  • marinkovic 27 december 2008

    Hej
    Pizzarullar eller en god lasange brukar barn gillar.Eller varför inte pannkaksrullar med en god fyllning samt riven ost över som gräddas en stund i ugnen.Jag brukar fylla pannkakor med en god köttfärsröra.
    Annars kan man köpa färdig pizzadeg & låta DINA barn göra fyllningen till gästbarnen,lite sysselsättning medan föräldrarna gör de vuxnas mat.
    Lycka till & GOTT NYTT ÅR

  • Tillberga 27 december 2008

    detta med att ha barn med eller ej är ju en fråga om ålder tycker jag då (L)

  • kristin1979 27 december 2008

    Åh herregud :-) jag inser hur olika syn alla har på barnuppfostran men det är en otrolig press på alla föräldrar och att alla ska vara "duktiga" och perfekta. Ingen har patent på vad som är rätt eller fel men jag tycker att man ska respektera att alla har olika sätt att uppfostra sina barn på. Alla gör det (förhoppningsvis) med kärlek och då är ingenting rätt eller fel. I grunden vill alla väl!
    Det är som att diskutera om gud finns eller inte. Ingen har patent på sanningen. Men jag hoppas alla får njuta av en fin nyårsafton :D

  • systeryster 28 december 2008

    (Y)Håller med dig om att om man ska lyssna på vad alla tycker om barnuppfostran och inte vet alls hur man själv tycker, blir man nog lätt förvirrad och godtycklig som förälder.Oftast blir man nog som sina egna föräldrar ,mer eller mindre eller också väljer man att göra precis tvärtemot för att man tycker att de gjort fel.Det kan vara svårt nog att bara vara överens med den man har barn med. om hur barnen ska uppfostras.Men barn är förståndiga och lär sig snabbt vad som gäller på olika platser och med olika personer.Som på dagis och skolan...
    Nu är väl inte nyårsafton den kväll man vill starta maktkampen vid matbordet och jag tror att
    M star hittar något som alla kan äta. Lycka till och tala gärna om vad det blev för gott!:p

  • Matvagott 28 december 2008

    Hejsan..
    Här kommer ett tips på mat till barnen...
    Taco gratäng med pasta..

    Bryn blandfärs en påse taco krydda och vatten koka 5 min blanda i en cream fraiche koka en stund under tiden kokar du pasta.Blanda ihop blandfärs taco och pastan i en gratäng form riven ost överst och in i ugn 225 grader till osten smält och fått lite färg.servera lite tacos chips...

    Lycka till och gott nytt år....

  • camillacarl 29 december 2008

    det är ju jättesvårt, barn tycker ju så olika.
    jag hade kanske gjort en köttfärssås som jag lagt i en form
    och klickat över ( färgat) potatismos i ngt mönster. och ev med ost över'
    och in i ugnen. /lycka till

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.