Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rengöra gjutjärnspanna.

  • proborg 14 maj 2009

    vad använder du för olja när du återinoljar pannan ??

  • mooseella 14 maj 2009

    jag gjorde rent min ena gjutjärnspanna igår, den blev kanonfin. Eftersom jag bara har olivolja och rapsolja hemma så fick det bli rapsolja, kallpressad sådan. Överflödet av olja som blev kvar när pannan dragit klart, hällde jag i en avlång bröd form, lade ner mina träsmörknivar och andra träslevar. De sög i sig, så nu är även de fina igen. (Y)

  • boz1965 15 maj 2009

    Skrivet av proborg den 14 maj 2009


    vad använder du för olja när du återinoljar pannan ??



    Jag använder olivolja, men det går bra med vilken olja som helst (och för att förekomma Gnurfens eventuella kommentar :D - NEJ, det går inte med OKQ8's 15W/40-olja :p). Man måste inte använda den dyraste oljan, det går bra med "fulolja" så länge som den är helt vegetabilisk, utan iblandat smör eller liknande som innehåller en massa äggviteämnen som bränner fast och lämnar en ful, illasmakande yta.

  • tilda 18 maj 2009

    Jag hade en kompis som sandblästrade sina gjutjärnspannor när de blev för fula.

  • Okänd 18 maj 2009

    Skrivet av tilda den 18 maj 2009

    Jag hade en kompis som sandblästrade sina gjutjärnspannor när de blev för fula.


    Men bara på utsidan väl?

  • mooseella 18 maj 2009

    Alla knep är väl bra,så länge ingen upptäcker att en del är kass....

  • matlan 28 maj 2009

    Fungerar det lika bra med saltknepet på en emaljerad gryta?
    Jag diskar den med diskmedel men det går inte att få bort allt ändå.

  • MosterNettan 28 maj 2009

    Skrivet av dirtyhead den 19 feb 2009

    Efter att man använt sina gjurtjärnsgrytor och stekpannor behövs det oftast en ordentlig rengöring av dem för att få bort allt fett som bränt in i dem. Att bara ta diskmeddel eller till med stålull hjälper föga om pannan har något år på nacken. Man får helt enkelt inte bort allt som brännt in. Men det finns ett lätt sätt att få pannan och bli som ny igen.

    Köp grovsalt. Häll tillräckligt mycket av det i pannan. Det ska vara så mycket så att hela botten täcks rejält (helst 5mm tjockt över hela pannan.
    Sätt den nu på spisen och ha värmen på max. Låt pannan stå på denna värme i ca 30 minuter. Skaka om emellanåt.
    Saltet kommer nu att dra ur allt fastbränt fett ur pannan så att den återigen blir alldeles silvergrå och fin.
    Häll bort slatet och låt pannan svalna helt och hållet.

    Nu ska vi ta och olja in den så att maten inte bränner fast så lätt de första gångerna.
    Häll rejält med olja i pannan. Det måste täcka hela botten ordentligt.
    Sätt pannan på spisen igen men denna gång på mycket svag värme (typ ettan eller max tvåan). Låt oljan sakta värmas in i pannan i ca 20 minuter. Skaka hela tiden och se till att ingen del av botten torkar ur för då måste du på med mer olja igen. Om den torkar ur små fläckar så har du för hög värme. Vi vll inte att oljan skall bränna in utan bara på mycket svag värme olja in pannan igen.

    Nu kan du hälla bort all olja och torka ur pannan med vanligt hushållspapper. Din panna är nu som ny igen.

    Jag gör detta med jämna mellanrum ca 2 ggr/år.


    Underbart, nu kan jag åtgärda mormors och mammas båda pannor och börja använda dom igen.
    Tack!!!

  • Fiona 5 juni 2009

    Nu har jag min gjutjärnsstekgryta på sprisen med en massa grovsalt i... ska bli spännande att se hur detta går! Luktar som om någon grillar nästan... hmmmm ska det göra det?

  • Fiona 27 juni 2009

    Resultatet blev helt perfekt! Så nu ska jag se om jag inte kan rädda min gamla högkantade stekpanna oxå med samma trick - för den saknar jag verkligen när jag ska göra kotletter och liknande!

  • jas65 28 juni 2009

    Jag diskar alltid mina gjutjärnspannor med diskmedel och det har jag gjort så länge jag kan minnas.

    Men alla tips är välkommna hur man sköter om en gjutjärnspanna.

  • idea_ 28 juni 2009

    Skrivet av Matglad-51 den 12 maj 2009

    :) Det här med att göra rent med coca-cola.....om det blir så rent med colan undrar vad det är för skit man dricker om man nu kan göra rent med den,blääää(N)


    Mamma och pappa slutade helt dricka coca-cola i slutet av 70-talet efter att ha blötlagt bilensstartmotor i den sista flaska de hade hemma, när den blev blank och fin tappade mamma liksom apptiten på cola.

  • Mamapuh 21 december 2010

    Jag testade salt - de hade inget grovsalt i butiken, så det fick bli vanligt salt. Kanon! Nu står pannan och svalnar. Men jag tyckte det såg lite rostigt ut i botten. Bör man ta sig an det innan man oljar in den igen?

  • alejbro 21 december 2010

    Jag sköljer alltid ur min panna/gryta direkt efter användning sen låter jag den torka med hjälp av efter värmen ifrån spisplattan.

    Ja använder aldrig diskmedel till gjutjärn.

  • DoctorWho 22 december 2010

    Min mormor använde jämt diskmedel till gjutjärn, både till stekpannor och stekgrytan. Inget brände någonsin fast.

  • The_mama97mia 28 februari 2011

    Jag blev glad att hitta denna tråd igen, vårstädningsryck på gång kanske och använde min stora gjutjärnsgryta i helgen, inser att den behöver mkt kärleksfull omvårdnad!
    Här ska saltas!

  • Perika 14 mars 2011

    Grytan blev fin - men den smälte fast i glashällen! Nu sitter lite smält glas på undersidan av grytan, och spishällen är till råttorna. Hur kunde jag undvikit detta?

  • boz1965 14 mars 2011

    Skrivet av Perika den 14 mar 2011

    Grytan blev fin - men den smälte fast i glashällen! Nu sitter lite smält glas på undersidan av grytan, och spishällen är till råttorna. Hur kunde jag undvikit detta?


    Genom att köra grytan på 150°C i ugnen istället. Glashäll är inte avsett för de temperaturer som uppstår när man ska "bränna in" en gjutjärnsgryta.

  • BroderShinto 25 september 2011

    jahapp där sprack min nya gjutjärnsstekpanna ...

  • 193608263525 25 september 2011

    Hej!
    Jag har i min ägo 2 små,1-2 liters järngrytor.Nya,men aldrig använda!!!!
    35-år gamla! Min fråga är,kan man använda dom på vanlig spishäll? Eller blir
    spishällen förstörd? Vill så hjärna kunna använda dessa!
    25sept 2011 Matglad

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.