Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sånt jag måste göra själv - och inte köpa färdigt?

  • sofiapersson 15 februari 2010

    Köper väldigt sällan halvfabrikat.. Däremot mannen i familjen älskar att "prova" nya saker.. så de händer att de slinker ner nån halväcklig produkt i vår varukorg.:o.

    Låter kanske präktigt, men hemlagat är godast och inte så hemskt svårt när man har till gång till MK(Y)

  • jimboz 15 februari 2010

    Skrivet av Bianca72 den 15 feb 2010

    Påssoppa! Äckligt och dessutom höjden av lathet. Fast jag har sett att det kommit ut färdigblandad omelettsmet på tetrapack. Det är nog snäppet värre.

    .



    Fyfaan ! Omelett på Tetra :o Vart är världen på väg ?....Urk spott tvi tvi .......

  • RayofSunshine73 15 februari 2010

    Jag köper halvfabrikat vad gäller sojersättningar (bullar, burgare, pytt) som jag har i frysen när jag är bara lat och hemma själv. Men jag märker ju mer mat jag lagar, desto äckligare är färdiga saker. Fast egen majonnäs skulle jag aldrig göra. Äter så lite att jag knappt har det hemma.

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Skäms men erkänner jag köper ibland kall bea sås - intepå tetra precis men på plastförp. Rydbergs.

    Däremot skulle jag aldrig köpa färdig omelettsmet. Skrev detta i annan tråd med.

  • mattant41 15 februari 2010

    Bea. sås, det köps nog här också ibland och finns alltid som pulver i skafferiet, det funkar ju till allt.

    Äppelmos däremot vill jag absolut inte ha från affären - gillar inte smaken.
    Omelettsmet har jag aldrig sett om jag ska vara ärlig men det måste ju vara hur tokigt som helst att köpa.

  • Okänd 15 februari 2010

    Det vet i tusan hur det kommer att gå den här vintern, det finns bara två påsar lingon kvar i frysen, 4 kg!
    Så det blir att snåla fram tills i höst.
    Men bättre än så här kan nog inte lingosylt bli:

    Rårörda whiskylingon.

    (L)(L)

  • jas65 15 februari 2010

    Här styckas grisen själv o kycklingen nackas och tjuren klubbas, Sedan tas allt till vara och buljonger kokas. potatisen plockar jag ute från odlingen och även grönsakerna. Äggen kommer från hönorna här hemma. Öl och brännvin brygger jag själv från vete och råg från åkern. Korna ger den mjölk och grädde vi behöver. Bär och frukter tas tillvara för saft inkokningar och geler. I skogen skördas bären för att ge till sylt och marmelader. Utav fisket så gör vi egna fiskbullar och fiskpinnar.

    Klart att det inhandlas en olika halvfabrikat och även helfabrikat hos mig.
    Mvh
    Höfta på i butikshyllorna
    Anders

  • The_mama97mia 15 februari 2010

    Jag har också tur att få hemgjord hallonsylt av min mamma, gjord på skogshallon. Mums...

  • Gnurf 15 februari 2010

    I vilken del av Norrland ligger Malmö...(L)

    Skrivet av jas65 den 15 feb 2010
    Här styckas grisen själv o kycklingen nackas och tjuren klubbas, Sedan tas allt till vara och buljonger kokas. potatisen plockar jag ute från odlingen och även grönsakerna. Äggen kommer från hönorna här hemma. Öl och brännvin brygger jag själv från vete och råg från åkern. Korna ger den mjölk och grädde vi behöver. Bär och frukter tas tillvara för saft inkokningar och geler. I skogen skördas bären för att ge till sylt och marmelader. Utav fisket så gör vi egna fiskbullar och fiskpinnar.

  • siggemums 16 februari 2010

    Jag tyckte att färdig pannkassmet var höjden av onödigt, men omelette, är det sant?
    Att köpa frusna bär räknas väl inte som halvfabrikat inte i min värld:p. Inte glass heller.

    Jag lagar helst själv men jag är inte så anti mot halvfabrikat som många av er andra här. Jag är inte så principfast gillar att göra livet enkelt. En dag vill man laga mat i timmar och nästa ska det fort och kvickt. Arlas smaksatta kalla såser köper jag gärna. Färdig sallad också kan erkännas slinker ner nån gång.

    En dag pratade min man och jag om att vara kräsen och jag sa att jag är ju inte kräsen jag äter nästan allt. Han bara tittade som ett frågetecken på mig och sen räknade han upp allt jag inte äter. Mc Donalds,inte korv, jag äter inget från en korvkiosk, hämtmat överhuvudtage är inte mycket som duger,pizza nej sällan, färdig pyttipanna, kommer inte in i mitt kök, färdigrätter usch ,sås på påse och soppa nej fy.Färdig potatisgratäng är bra men själv äter jag knappt av den jag gillar inte så mycket potatisgratäng alls jag vill hellre ha rostad kyftpotatis med bara lite salt.
    Kanske jag är anti halvfabrikat ändå? Men annars äter jag det mesta:)

  • Linlock 16 februari 2010

    Jag tycker faktiskt att färdig ärtsoppa "på korv" är bra färdigmat! Speciellt som det bara är jag i familjen som gillar det! Änglamarks vegetariska tycker jag är god!(Y) Annars instämmer jag angående pulversoppor, blä.. och köttsoppa på burk. Urk.

  • chrisq 16 februari 2010

    (L)(L)(L) jag älskar pulvermos :p:p:p

  • jensanw31 16 februari 2010

    (H) Att göra såser är det enklaste som finns!! Det du behöver ha hemma är lite goda fonder, matlagningsgrädde eller vilken grädde man gillar alt creme fraiche.
    När du stekt din kyckling, köttbullarna eller köttet, slå på grädde, lite fond efter smak, salta och peppra, klart! Du kan även fräsa med lite paprika och rödlök för variation till kycklingen. Bara att testa sig fram efter hand vad du kan ha i. Äpple är gott till kyckling, eller chilipulver t ex.
    Champinjonsås är supergott och enkelt. Köp färska champinjoner, skiva och fräs i smör. När de vattnat ur ordentligt pudrar du på lite mjöl, sen vispgrädde, salt och vitpeppar, puttra tils champinjonerna fått fin smak på såsen, klart!

    Jag tycker färdiga såser är läbbiga....;)

  • boz1965 16 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 feb 2010

    Är det många här som alltid gör egen majonnäs till exempel?

    Jag kokar alltid egen räkfond på skalen och använder till fisksoppa/gryta sen. FInns recept hos mig och vet att andra har.


    Jag gör alltid (nästan) min egen majonnäs. Så får jag den precis som jag vill ha den, och att den är helt fri från E-nummer är en helt enorm bonus.. =)

    Färdigrätter är också nåt som aldrig kommer över min tröskel. Snacka om att bli blåst på pengar alltså. Betala dyrt för nåt som man själv gör både billigare, godare och nyttigare till en tredjedel av priset.

    Pulvermos måste jag erkänna att jag ibland gör, men det är långt mellan tillfällena - som väl är. Men jag KAN bara inte äta pulvermos rakt av, utan måste krydda upp den med t.ex. smör eller grädde och muskot för att den ska bli någorlunda ätbar.

  • sikaal 16 februari 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 15 feb 2010

    Det vet i tusan hur det kommer att gå den här vintern, det finns bara två påsar lingon kvar i frysen, 4 kg!
    Så det blir att snåla fram tills i höst.
    Men bättre än så här kan nog inte lingosylt bli:



    (L)(L)


    Jag var i de sitsen ett år, men hittade frysta svenska bär. De var inte gratis, men vad gör man?:)
    Jag är ju van att köpa bär då både min och makens kropp inte längre klarar lingonplockning :'(

  • The_mama97mia 16 februari 2010

    Jag menade inte att det skulle vara mot min religion att ibland köpa färdiglagat, men som sagt egen kokt lingonsylt är svårslaget. Vi gör som Anna Bergenström beskriver i en kokbok och det blir en härlig ljus geléeig sylt.

  • flumhum 16 februari 2010

    hos oss är det mest egna hamburgare som måste göras själv pga av allergier..

    men en sak jag inte förstår. hur orkar ni stå och göra allt själv från grunden jämt? samtidigt som hemmet och barnen ska tas hand om och man jobbar?...

    är det bara jag som kan va så trött så jag knappt orkar tugga maten någon gång i veckan och då ta halv fabrikat som klarar sig själv i köket?...

  • asasto 16 februari 2010

    Jag gör alltid mer än jag äter så jag har många färdigrätter i frysen för tillfällen då jag inte orkar laga något (+man kan ju behöva ha med sig en matlåda till skolan)

    Själv gör jag det mesta själv t.o.m ketchupen är hemgjord detta år (jag äter väldigt lite sånt så jag behövde inte göra så mycket), och JA jag odlade tomaterna själv.

  • Mistys 16 februari 2010

    Tidsmässigt tar vissa saker inte mer än 15-20 minuter längre att laga, som mos. Att koka potatis i små,små bitar tar bara en kvart extra mot att göra pulvermos. Mycket går ju att förbereda och frysa in. Då går det ju nästan snabbare än färdigt. Jag har alltid ärtsoppa, bruna bönor, såsgrund mm i frysen. Att göra köttbullar tar också bara en kvart så många gånger tycker man att det tar längre tid än det gör. Hemma hos oss är slutresultatet viktigare. Livet är för kort för att inte äta god mat :p

  • bernit 16 februari 2010

    Skrivet av mama97mia den 15 feb 2010

    Är det många här som alltid gör egen majonnäs till exempel?

    Jag kokar alltid egen räkfond på skalen och använder till fisksoppa/gryta sen. FInns recept hos mig och vet att andra har.


    mama97mia - Du är en fin människa, självklart majonnäs och självklart räkskal:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.