Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips och trix

  • The_mama97mia 10 mars 2011

    Snart ett år sen vi skrev i denna tråd, men den kan väl förtjäna en revival?

    Jag har ett tips som jag använder mig när jag tinar fisk och kyckling:
    Lägger filén på tallrik, pressar över citron, kryddar med t ex vitlökspulver eller som idag när jag ska göra thai kyckling, pressad citron och thaikrydda på kycklingfilén. Då blir den som lite snabbmarinerad samtidigt som den tinar.

  • spelconny 10 mars 2011

    Ett snabbt och smidigt sätt att steka hemmagjorda hamburgare är att forma färsen till burgarna direkt ur förpackningen, och därefter salta och peppra med svartpeppar. Man slipper blanda i en skål, och det blir lättare att dosera kryddningen.{snicker}

  • DoctorWho 10 mars 2011

    I coops tidning mersmak hittade jag detta.

    Ett enklare sätt att göra kåldolmar:
    Gör fyllningen som du brukar. Lossa kålbladen och koka dem mjuka, lägg dem i kallt vatten att kallna. Låt rinna av på en kökshandduk, skär bort allt hårt på bladen. Klä en sushimatta med plastfolie och lägg på kålblad, (går jättebra med mindre bitar) ca 12-15 cm in på mattan. Lägg på färsen i en sträng och rulla ihop (precis som när man rullar sushi). Lägg kåldolmarna tätt i en ugnsform och följ ett av recepten här på MK om kåldolmar i ugn. Skär i portionsbitar och njut.
    Smakar precis som vanliga kåldolmar, bara enklare och snabbare att göra.

  • blyerts 10 mars 2011

    Diskfritt

    Sugen på kolasnittar men orkar inte diska`?
    tag en 3 liters fryspåse
    lägg de torra ingredienserna i först,
    häll i sirap och sist smöret skuret i kuber
    tryck luften ur påsen, knyt den
    sen låtsas du det är en stresskudde, där alla knutor måste klämmas ut
    när allt är blandat, klipp ett hål i påsen och tryck ut direkt på bakplåts papper
    Beroende på recept, kan degen bli mer eller mindre kladdig, är den torrare, så får du rulla ut dina två längder själv
    släng påsen och njut av kakorna :D

    så man gör två flugor på smällen
    blir avstressad och får en kaka :P

  • svengelsk 10 mars 2011

    Om man odlar kryddor etc. i moduler (letade genom flera trädgårdsfirmor efter ett svenskt ord, men hittade inget) kan det vara bra att förgro fröerna och så ett frö i varje modul. Lägg fröna mellan fuktigt hushållspapper i en plastlåda på varm plats och kolla varje dag, när de grott petar man ner dem i modulerna. Det sparar både frön och kompost. Dessutom vågar man använda frön som sparats från tidigare år. Jag har tre lådor. persilja, basilika och sallad, i mitt airing cupboard (skåp som hyser varmvattenstanken i ett engelskt hus)

  • amoz 10 mars 2011

    Om du ska pensla ditt bakverk med äggvita, slå i några droppar vatten så" hänger" den inte ihop och blir mycket lättare att pensla.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.