Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Angående uppladdning av bilder och fel i text

  • 22 september 2008

    enAnnan, bra att du har justerat din uppfattning och förhoppningsvis lärt dig något. Det ÄR olagligt att lägga ut andras bilder, även om det ännu inte har förekommit något fall i domstol i Sverige. Detta skall alltså absolut ingå i en godkännares direktiv. De som står för Matsidan.se borde rimligen veta detta. Jag skrev inte något angående recept förutom att jag tycker man ska/bör fråga den som skrivit receptet om det är ok att ladda upp bild på det.. Däremot tycker jag att det inte är vidare juste att bara klippa och klistra in andras texter och själv skriva under.
    Lisafw, tack för din kommentar (Y)

  • enAnnan 22 september 2008

    desireek:
    Jag har inte ändrat uppfattning ett dugg. Jag vet mycket väl vad som är lagligt, olagligt och vad som är prövat i Sverige kontra USA i detta fall.
    Vad som är lagligt och vad jag tycker kan ju tyvärr skilja sig åt. Precis som det handlar om att ladda ner böcker, filmer eller musik. Det kan man också tycka vad man vill om att folk gör.

    Jag skrev att JAG kan tycka att det är okej att "låna" en bild från Ica eller Tasteline om man anger bildkällan. Vidare skrev jag att man inte kan bli åtalad i Sverige för det - men okej du KAN det - men jag tror inte att det kommer att hända, för återigen då får de stänga ner halva Internet. Dessutom finns det många kryphål i paragraferna som gör att du kan "komma undan" om du missförstår mig rätt.

    Jag som godkännare har inte fått någon information om detta, och det är heller inte mitt jobb (eller någon av oss som godkänner) att leka moraltant eller polis här. För att jag godkänner en bild som någon annan lagt in så gör inte det mig till en "brottsling", som du kanske vill få de som lägger upp bilderna till.
    Kunskapen om dessa frågor har jag genom mitt jobb.

    Jag håller med dig i frågor om justehet att klippa och klistra in andras recept utan att ange dem som källa eller ge dem credit.

    Skicka ett mejl till Matklubben och fråga. Jag har "försvarat" klart i denna fråga.
    Nu ska jag fortsätta godkänna och leta efter goda recept. :)

  • 22 september 2008

    Detta var ingen fråga utan ett påstående.
    Det står inte på något ställe här på siten att det inte är tillåtet att publicera andras bilder. Det är just detta jag vill komma åt. Jag menar inte att enskilda godkännare ska vara moraltanter, utan att det ska stå tydligt och klart bland reglerna för publicering av recept att det inte är lagligt att publicera andras bilder. Det är genom att lära varandra och våra barn som vi kommer tillrätta mend många saker, bl.a kan en hel del felaktigheter och olagligheter på internet rättas till på det viset.
    Ursäkta om jag var otydlig angående detta.
    Visst kan jag även skicka ett mail till Matklubben abgående detta.

  • Smulpajen 22 september 2008

    EnAnnan! Ja, jag har en bild från Ica och två från Arla det är rätt. Ingen från Tasteline som man kanske kunde tro av ditt påhopp. Jag har angivit källan på alla mina bilder vilket jag trodde räckte eftersom det är dom direktiv som finns på MK. Men eftersom vi alla nu har blivit lurade här kommer iaf jag att plocka bort bilder som jag inte tagit själv. Om det nu är så att godkännarna känner till hur det verkligen är, varför godkänner man då bilder överhuvudtaget som inte är "eget foto" eller där man tydligt anger att skriftligt godkännande finns? Sen kan man ju säga som du att "det är inte mitt jobb" men det tycker jag nog det är. Godkänner man recept godkänner man väl även tillhörande bild? Eller??
    Jag håller absolut med desireek att man frågar först om det är okej att lägga upp bilder till andras recept. Detta hände mig i går utan att personen frågade. Jag vill inte ha den bilden och har också mailat MK att ta bort den, men inget händer. Däremot går det att själv plocka bort bilden som jag själv lagt in. Detta är ju väldigt märkligt. Andras bilder på sina recept borde man ju kunna ta bort lika lätt.

  • Queenie 22 september 2008

    Jag tycker absolut att Matklubben kunde informera lite mer. Själv blev jag faktiskt uppringd av IMD, då jag lagt ut deras recept med bilder och ändå skrivit bildkällan. Hur de fick mitt telefonnummer hem har jag ingen aning om, det undrar jag fortfarande ... Problemet löstes av att Lind hjälpte mig att plocka bort de bilderna.

    En anledning till att många vill ha med bilder kan ju vara att de recepten hamnar så "fint" på förstasidan. Senaste inlagda recept med bild, och senaste sparade recept med bild. Alla andra fina/goda recept utan bild nämns aldrig på förstasidan, det är som om de inte vore värda något alls.

    Jag vet flera sidor där det ÄR tillåtet att låna bilder, bara man tar receptet exakt som det är och inte gör några ändringar, originalreceptet alltså, och anger källa till bild, bland annat Arla, Hemköp m.m. Tasteline vet jag INTE vill att man ska lägga ut deras bilder här, då en före detta medlem här på matklubben fick ett argt PM från just Tasteline.

    Jag tycker absolut att på förstasidan kan de lika väl ha senaste inlagda recept UTAN bild också, de recepten är minst lika mycket värda! Sen håller jag fullkomligt med om att det är dålig information över vilka matklubben är egentligen, det står i stort sett ingenting, den enda som man ser är här och skriver ibland är Lind, men det är knappast bara Lind som jobbar med matklubben. Vem är ägaren till exempel? Ibland tvivlar jag på att det verkligen tillkommer över 3000 medlemmar VARJE vecka, ibland över 4.000.

    En himla bra tråd förresten!

    Sen glömde jag det här med svenskan! Visst ser det fruktansvärt illa ut med felstavningar på förstasidan!

  • Annras 22 september 2008

    Smulpajen, jag förstår inte hur du kan känna dig påhoppad av enAnnan. Om du läser hennes inlägg ordentligt, så ser du att hon inte nämnt Tasteline när det gäller dina bilder.

  • marwis 22 september 2008

    Jag tycker absolut att på förstasidan kan de lika väl ha senaste inlagda recept UTAN bild också, de recepten är minst lika mycket värda! Sen håller jag fullkomligt med om att det är dålig information över vilka matklubben är egentligen, det står i stort sett ingenting, den enda som man ser är här och skriver ibland är Lind, men det är knappast bara Lind som jobbar med matklubben. Vem är ägaren till exempel? Ibland tvivlar jag på att det verkligen tillkommer över 3000 medlemmar VARJE vecka, ibland över 4.000.

    En himla bra tråd förresten!

    Sen glömde jag det här med svenskan! Visst ser det fruktansvärt illa ut med felstavningar på förstasidan!

    Kan bara instämma!!
    /Marie

  • festmaten 22 september 2008

    Håller med dig, Queenie. Det är recepten med foto, som får mest reklam här av Matklubben.se
    har även varit mycket diskuterande angående foto, som lägges in på andras recept. Idag upptäckte jag att Matklubben har förklarat exakt hur det går till. Betyder det att det är en oskriven regel här, att det är OK att göra så???..... (själv tycker jag inte det, men.... hur skall vi tolka det)

    Mycket bra tanke att det borde vara mer information om VEM som är Matklubben(Y)

  • Smulpajen 22 september 2008

    Skrivet av Annper den 22 sep 2008

    Smulpajen, jag förstår inte hur du kan känna dig påhoppad av enAnnan. Om du läser hennes inlägg ordentligt, så ser du att hon inte nämnt Tasteline när det gäller dina bilder.

    Om du läser vad hon skrev så får man först uppfattning att jag även lägger in Tastelines bilder. Men läser man ORDENTLIGT en gång till så säger hon inte det, nej. Men nu är det ju så att de flesta i den här klubben har andras bilder på något eller väldigt många recept. Så varför bara peka ut mig och tala om jag råkar ha EN enda bild från Ica?? Riktigt småaktig (N) Det tycker då jag är påhopp. Sitta och lusläsa källan på alla min recept för att kunna poängtera det här (N) Jag tål kritik, men man ska nog sopa rent framför egen dörr först. EnAnnan har inte en enda egen bild, bara andras. Vi är ett gäng halvkriminella medlemmar allihop.

  • Smulpajen 22 september 2008

    Skrivet av Queenie den 22 sep 2008

    Jag tycker absolut att Matklubben kunde informera lite mer. Själv blev jag faktiskt uppringd av IMD, då jag lagt ut deras recept med bilder och ändå skrivit bildkällan. Hur de fick mitt telefonnummer hem har jag ingen aning om, det undrar jag fortfarande ... Problemet löstes av att Lind hjälpte mig att plocka bort de bilderna.

    En anledning till att många vill ha med bilder kan ju vara att de recepten hamnar så "fint" på förstasidan. Senaste inlagda recept med bild, och senaste sparade recept med bild. Alla andra fina/goda recept utan bild nämns aldrig på förstasidan, det är som om de inte vore värda något alls.

    Jag vet flera sidor där det ÄR tillåtet att låna bilder, bara man tar receptet exakt som det är och inte gör några ändringar, originalreceptet alltså, och anger källa till bild, bland annat Arla, Hemköp m.m. Tasteline vet jag INTE vill att man ska lägga ut deras bilder här, då en före detta medlem här på matklubben fick ett argt PM från just Tasteline.

    Jag tycker absolut att på förstasidan kan de lika väl ha senaste inlagda recept UTAN bild också, de recepten är minst lika mycket värda! Sen håller jag fullkomligt med om att det är dålig information över vilka matklubben är egentligen, det står i stort sett ingenting, den enda som man ser är här och skriver ibland är Lind, men det är knappast bara Lind som jobbar med matklubben. Vem är ägaren till exempel? Ibland tvivlar jag på att det verkligen tillkommer över 3000 medlemmar VARJE vecka, ibland över 4.000.

    En himla bra tråd förresten!

    Sen glömde jag det här med svenskan! Visst ser det fruktansvärt illa ut med felstavningar på förstasidan!

    Tycker som du! Mer info borde finnas om vad som är lagligt och inte. Men vi får ju aldrig någon info om de som händer eller vad som gäller. Så mig förvånar det inte att det blir diskussioner som denna. Tur att det finns vakna människor desireek. (Y)

  • Lisafw 22 september 2008

    Oj, men ta det lugnt. Det är ju faktiskt så att det här är ett jättesvårt ämne. Det tycker alla även vi som jobbar med det. Och alla här VILL nog göra rätt men de flesta vet helt enkelt inte vad som gäller. Så låt oss vra lite genreösa mot varandra. Det handlar om missuppfattningar, inte om avsiktliga övertramp. Så gräv ner stridsyxorna och så hjälps vi åt och se till att det går rätt tiil :D

    Enda skälet till att jag gick med I Matblubben var att jag hittade mina bilder här när jag letade efter min mans recept och blev nyfiken på deras policy. Sen hittade jag den här tråden och tyckte det var bra att gå in och informera om vad som gäller, eftersom jag faktiskt jobbar med såna här saker. Jag tycker inte att de som driver den här sajten verkar vara så jätteseriösa (men ändrar mig gärna om jag har fel) men det finns ju en massa härliga entusiastiska medlemmar.

    Ha det bra och god natt!

  • Smulpajen 22 september 2008

    Skrivet av Lisafw den 22 sep 2008

    Oj, men ta det lugnt. Det är ju faktiskt så att det här är ett jättesvårt ämne. Det tycker alla även vi som jobbar med det. Och alla här VILL nog göra rätt men de flesta vet helt enkelt inte vad som gäller. Så låt oss vra lite genreösa mot varandra. Det handlar om missuppfattningar, inte om avsiktliga övertramp. Så gräv ner stridsyxorna och så hjälps vi åt och se till att det går rätt tiil :D

    Enda skälet till att jag gick med I Matblubben var att jag hittade mina bilder här när jag letade efter min mans recept och blev nyfiken på deras policy. Sen hittade jag den här tråden och tyckte det var bra att gå in och informera om vad som gäller, eftersom jag faktiskt jobbar med såna här saker. Jag tycker inte att de som driver den här sajten verkar vara så jätteseriösa (men ändrar mig gärna om jag har fel) men det finns ju en massa härliga entusiastiska medlemmar.

    Ha det bra och god natt!

    Ja det är ett svårt ämne. Och alla kan inte vara insatta i det. Och jag har gått på MK:s direktiv och uppgivit källan. Men det var inte korrekt. Så är det säkert för 99% för alla här. Så jag blir naturligtvis f... när en godkännare sitter och lusläser just mina recept för att peka ut mina källor eftersom de flesta har gjort fel. DET är ruskigt småaktigt.
    Tack för din information i ämnet (Y)

  • Annras 23 september 2008

    Jag förstår över huvud taget inte detta tjafsande fram och tillbaka om upphovsrätt till bilder o s v. Både godkännarna och innehavarna av siten får på "tafsen" med jämna mellanrum om detta.
    På varje sida på Matklubbens site, finns längst ner en klickbar text: "Användarvillkor". Häri står skrivet bl a så här: "Du (alltså medlemmen, min anm) eller, i förekommande fall en tredjepart, behåller patent, varumärken och upphovsrätt till det innehåll som skickas, publiceras eller visas på eller via Matklubbens tjänster och du ansvarar för att dessa rättigheter skyddas på tillbörligt sätt."

  • 23 september 2008

    Det var inte meningen att starta något gräl här eller tjafs. Vad jag ville åstadkomma var att det tydligt och klart i guiden för hur man lägger upp recept också skall stå något om att bilder hamnar under copy right lag. Det är ju uppenbarligen väldigt många människor som inte känner till detta.
    F.ö håller jag med om att även recept utan bilder kunde visas på första sidan.

  • Smulpajen 23 september 2008

    Nu börjar dettta bli riktigt tröttsamt. En gång för längesedan skrev Lind här i en tråd att det räckte att man skrev källan. Då måste man ju kunna lita på det utan att man själv måste dubbelkolla. Ansvariga för sajten, vem det nu är...:o måste ju gå ut med riktiga uppgifter.

    Mitt "tjafs" var egentligen från början bara att jag ville få en förfrågan först innan någon laddar upp bilder till mina recept. Något som jag tycker hör till god ton.

  • Okänd 23 september 2008

    Mycket intressant att höra allas åsikter - och kul att många värnar om upphovsrätten, även de som inte är fotografer själva. Det är hänsyn det!

    Jag är inte så haj på hur det fungerar här på Matklubben - är alla godkännare sådana som anmält sig frivilligt eller är alla/vissa anställda på Matklubben? Vad får man för information som godkännare gällande upphovsrättsskyddade bilder? Har man något särskilt ansvar annat än att recepten ska se ok ut? När en administrator säger att "Jag tycker att det är ok att man lägger ut bilder" - är det något vi ska ta som administratorns högst personliga åsikt, eller är det Matklubbens policy? Bara undrar så vi vet hur vi ska förhålla oss när vi diskuterar med er som sköter sajten:)

    När jag jobbade på TV4.se och vi uppmanade besökare att skicka in användargenererat material var vi otroligt hårda med det där. När det till exempel handlade om filmer från besökare med musik från kända artister låg vi i förhandlingar med STIM och skulle alltså betala in en viss summa varje år för att överhuvudtaget få godkänna de filmerna. Musik och receptbilder är inte samma sak förstås, men det säger en hel del om hur mycket hänsyn man tycker sig vara "ansvarig" till att ta som administrator. Det var inte snack om "Jag tycker si och så, men ni får ju göra som ni vill".

    Som jag fick det förklarat fungerade det så att om man har en granskning av material på en sajt, särskilt förhandsgranskning, så har sajten automatiskt gjort sig ansvariga för innehållet. Det betyder att om jag som fotograf hör av mig och vill att mina olovligt tagna bilder tas bort och inget händer så måste de ansvariga för webbplatsen agera. Ingen sajt får uppmuntra spridning av upphovsrättsskyddat material - punkt slut. Spelar ingen roll om man säger "vi har inget ansvar, det där får medlemmarna fixa själva".

    Men hörni: Förresten så kan man ju faktiskt fota sina recept själv - det är ju roligare och mycket creddigare!(Y)

  • Smulpajen 23 september 2008

    Skrivet av torvilde den 23 sep 2008

    Mycket intressant att höra allas åsikter - och kul att många värnar om upphovsrätten, även de som inte är fotografer själva. Det är hänsyn det!

    Jag är inte så haj på hur det fungerar här på Matklubben - är alla godkännare sådana som anmält sig frivilligt eller är alla/vissa anställda på Matklubben? Vad får man för information som godkännare gällande upphovsrättsskyddade bilder? Har man något särskilt ansvar annat än att recepten ska se ok ut? När en administrator säger att "Jag tycker att det är ok att man lägger ut bilder" - är det något vi ska ta som administratorns högst personliga åsikt, eller är det Matklubbens policy? Bara undrar så vi vet hur vi ska förhålla oss när vi diskuterar med er som sköter sajten:)

    När jag jobbade på TV4.se och vi uppmanade besökare att skicka in användargenererat material var vi otroligt hårda med det där. När det till exempel handlade om filmer från besökare med musik från kända artister låg vi i förhandlingar med STIM och skulle alltså betala in en viss summa varje år för att överhuvudtaget få godkänna de filmerna. Musik och receptbilder är inte samma sak förstås, men det säger en hel del om hur mycket hänsyn man tycker sig vara "ansvarig" till att ta som administrator. Det var inte snack om "Jag tycker si och så, men ni får ju göra som ni vill".

    Som jag fick det förklarat fungerade det så att om man har en granskning av material på en sajt, särskilt förhandsgranskning, så har sajten automatiskt gjort sig ansvariga för innehållet. Det betyder att om jag som fotograf hör av mig och vill att mina olovligt tagna bilder tas bort och inget händer så måste de ansvariga för webbplatsen agera. Ingen sajt får uppmuntra spridning av upphovsrättsskyddat material - punkt slut. Spelar ingen roll om man säger "vi har inget ansvar, det där får medlemmarna fixa själva".

    Men hörni: Förresten så kan man ju faktiskt fota sina recept själv - det är ju roligare och mycket creddigare!(Y)

    Som jag fick det förklarat fungerade det så att om man har en granskning av material på en sajt så har sajten automatiskt gjort sig ansvariga för innehållet. Det betyder att om jag som fotograf hör av mig och vill att mina olovligt tagna bilder tas bort och inget händer så måste de ansvariga för webbplatsen agera. Ingen sajt får uppmuntra spridning av upphovsrättsskyddat material - punkt slut. Spelar ingen roll om man säger "vi har inget ansvar, det där får medlemmarna fixa själva".
    Kan man tolka detta att man kan lägga upp ex Arlas bilder, och sedan är det upp till godkännarna eller ansvariga för MK att granska innenhållet?

  • zonale 23 september 2008

    Var och en av oss måste väl ha eget ansvar i både vilka recept och bilder vi väljer att lägga in här??

  • 23 september 2008

    Märkligt att ansvariga för siten lyser med sin frånvaro!
    Självfallet måste var och en ta ansvar för vad man lägger ut på MK och internet över huvud taget. Torvilde talade bara om vad som gäller på annat ställe och ifrågasatte tolkningen av reglerna här.
    Så som reglerna är utformade idag tror nog väldigt många människor att det är helt ok och lagligt att kopiera bilder var som helst och lägga in här och på andra siter.
    En tanke som slår mig är att det märkligt nog alltid tycks vara någon annans ansvar, aldrig ens eget.....

  • Smulpajen 23 september 2008

    Skrivet av desireek den 23 sep 2008

    Märkligt att ansvariga för siten lyser med sin frånvaro!
    Självfallet måste var och en ta ansvar för vad man lägger ut på MK och internet över huvud taget. Torvilde talade bara om vad som gäller på annat ställe och ifrågasatte tolkningen av reglerna här.
    Så som reglerna är utformade idag tror nog väldigt många människor att det är helt ok och lagligt att kopiera bilder var som helst och lägga in här och på andra siter.
    En tanke som slår mig är att det märkligt nog alltid tycks vara någon annans ansvar, aldrig ens eget.....

    Ansvariga för den här sajten lyser allt som oftast med sin frånvaro. Här har startats massor av trådar om olika saker, varför det går trögt till just detta ämne i den här tråden. Vi sitter här och gissar och undrar, men nästan aldrig får vi svar. Det är riktigt botten (N) Mailar man får man ibland svar, men lika ofta får man det inte. Jag har t ex bett ansvariga ta bort en annans bild från min sida i tre mail. INGET händer. Vet inte hur man kommer tillrätta med det här problemet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.