Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bjudning mitt i veckan

  • Lollo54 16 augusti 2010

    Jag ska ha middag för 5 väninnor, mitt i veckan, direkt efter jobbet. Jag undrar om det är någon som har tips på något som man kanske kan förbereda i förväg. Jag ska ha varmrätt och efterrätt.

  • Jessika 16 augusti 2010

    Detta recept kan du i alla fall förbereda till hälften om du skär och hackar kvällen innan och lägger ihop och kör in i ungen när du kommer hem.
    Laxlasagne

    En smarrig kladdkaka till efterrätt är inte helt fel. Den blir ju bara godare av att stå över natten.

  • tigerlilly27 16 augusti 2010

    Pajer är också lättsamt för det går ju att förbereda. Till efterrätt föreslår jag Cheesecake finns bl a en After eight cheesecake här på MK som jag gjorde häromdagen. Den går snabbt att göra och amn behöver inte använda ugn el så bara rakt in i frysen! Lycka till :)

  • Lollo54 16 augusti 2010

    Tack för tipsen. Laxlasagnen verkar ju vara riktigt god och after-eight-cheescaken riktigt smarrig. Tar gärna emot fler tips(Y)

  • Penne 16 augusti 2010

    Jag är galet förtjust i pannacotta, så det skulle jag gjort till efterrätt iaf. Eftersom det fortfarande är sommar kanske du skulle kunna bjuda på kalla marinerade kycklingfileer, eller tunt skivad kall fläskfile och pasta/bulgursallad. Om du vill ha nåt varmt till kanske potatisgratäng, eller färskpotatis i ugn? Jättegott att ha lite olja och smör på en plåt, lägga i små färskpotatisar och salta. Ha på lite dill om man vill. Till potatisarna är det jättegott att ha en röra med creme fraiche (fetaste helst) väldigt finhackad knipplök och så någon matsked kalleskaviar. Det smakar inte alls kaviar eller fisk och passar till grillat, kött eller kycklign också. Jättegott!

  • The_mama97mia 16 augusti 2010

    Jag är inte så svag för efterrätter, men Tiramisu älskar jag. Den kan du med fördel göra dagen innan. Finns flera recept på MK, jag brukar korsbefrukta, som vanligt.

  • 7201 16 augusti 2010

    Vit chokladmousse med mixade jordgubbar som sås ovanpå...bland det godaste som finns.Busenkelt att göra. det finns säkert ett recept på här på MK. Kanon att förbereda. Fint att servera i STORA vinglas.....
    Lycka till

  • AnneNi 16 augusti 2010

    Lasagne går att göra i förväg och värma sen, liksom paj. Väldigt gott och smidigt vilket som!
    Tacos är en klassiker som går att förbereda bra innan, bara att hacka allt och göra färsen och värma den när det är dags för servering.
    Grytor av olika slag är ju också gott och är ju perfekt att göra innan och bara värma. Bara att koka lite ris till medan man värmer och tar fram tillbehör.
    Pannacotta med bär på, marängswiss, kladdkaka, chokladpudding eller brownies med lite grädde till är några efterrättsförslag från mig.
    Lycka till och ha så trevligt!

  • tojve 16 augusti 2010

    I min familj är ett stående tips att göra köttfärsbiffar med färska örter, fetaost och soltorkade tomater (det går att stoppa i precis vad som helst i pannbifarna, resten gör man antingen på känn eller enligt klassiska recept). De går att steka och lägga i kylen eller frysen, och sedan bara värma i ugnen dagen det gäller. De mår bara bra av att få vila lite och växa i smak!

    För go sås; ta vara på stekspadet (blandat med vatten) och koka såsen samtidigt som du gör biffarna, den går också att frysa så behöver du bara ordna potatis/pasta till sedan.

    Efterrätter tycker jag är svårare. En enkel variant som inte tar lång tid är Persikohalva i jordgubbsspegel. Utan förberedelser, men tar ändå bara några minuter att göra. Mixa tinade/förska jordgubbar med socker till en kräm. Häll upp i skålar och lägg sedan en halv konserverad persika i. Toppa med en kula vaniljglass. Toppengott, friskt, somrigt och hur enkelt som helst.

    Lycka till! :D

  • zudette 16 augusti 2010

    Efterrätten föreslår jag en vanlig vaniljglass, färska, ev rårörda, hallon och en hemkokt chokladsås! Så enkelt men så fantastiskt gott!!!!! Själva middagen kan du bjuda på en Chili con carne som du gör med både vanliga vita bönor i tomatsås och kidneynönor, paprika i olika färger och hetta efter behag! Bönorna och paprikan ger en vacker färgrik rätt! Laga den kvällen innan och värm på när det är dags! Den blir t om godare dagen efter! Till chilin går du förbi närmaste affär och köper färskt, butiksbakat bröd till - enklare kan det knappast bli! {cute}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.