Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gradtecken för ugn

  • PinkLadie 11 maj 2008

    Vill tipsa om ett enkelt sätt att få snygga gradtecken efter siffrorna! Tex 225º
    Håll ner "Alt" knappen och slå in siffrorna 0186 släpp "Alt" och vips så blir det en º!
    Kul va!

  • Wombat04 11 maj 2008

    Med Alt och 0176 blir gradtecknet lite lite mindre. Visste inte att det fanns ett större! Kul!

  • lennali 12 maj 2008

    Tack Pinkladie och Wombat för tipset, det här visste då inte jag.
    Har ni några mer tips i rockärmarna?

  • pedalen1965 12 maj 2008

    Tack för tipset! (Y)

  • Ekorrungen 12 maj 2008

    Jag tackar jag med, hade ingen aning. :)

  • festmaten 12 maj 2008

    Bra tips!
    Gäller bara att komma i håg siffrorna ochså:D

  • frucaos 12 maj 2008

    Ja, finns det inget lättare sätt? Jag får väl sätta upp en liten post-it-lapp på skärmen i värsta fall, för mitt sifferminne är inte så lysande... :'(
    Hur som helst väldigt bra att det går att fixa!

  • SEAbjrpn 12 maj 2008

    Jag håller ner "alt" knappen och slår 248 då kommer t:ex 250°
    Jag lärde detta på datakursen , men hade glömt det.samma teknik men olika siffror.

  • matnjutaren 12 maj 2008

    Tänk vilken tur att man är med här..:D
    Jag är sååå tacksam för alla tips ni kan ge!
    Själv är jag "född med tummen mitt i handen" när det gäller det tekniska..:p men..Oj Oj Oj VAD jag är BRA på det praktiska..*L*

  • Bassalove 12 maj 2008

    Tack för tipset! (Y)(Y)

    Bassalove

  • jolmen 12 maj 2008

    Hejsan.

    Eftersom det kan vara svårt att komma ihåg teckentabellen med ASCII-koder är följande tips desto mer användbart, åtminstone om man som jag och de flesta använder MS Word för receptskrivningen. (Innebär ju att tipset är användbart även i andra sammanhang).

    Börja med att hitta på en lätthågkommen men i andra sammanhang oanvändbar teckenkombination. Jag använder dubbla paragraftecken, §§, eftersom man aldrig skriver så normalt. Alternativ vore upprepningar av de flesta ickealfabetiska tecknen (##, ¤¤, %%, && osv.)

    Hur gör man då?
    Starta MS Word och klicka på Verktygsmenyn.
    Välj "Alternativ för autokorrigering".
    På fliken "Autokorrigering" finns två skriv fält; "Ersätt" och "Med".
    I fältet "Ersätt" anger du §§ (eller eget alternativ).
    I fältet "Med" trycker du "ALT+248" för att få ett gradertecken.
    Tryck på knappen "Lägg till" och därefter på "OK".
    Klart!!

    Varje gång du nu i ett dokument skriver §§ ersätts dessa automatiskt med º (förutsatt att du skriver ett mellanslag eller annat tecken efteråt :))

  • farmoringer 12 maj 2008

    Det blev besvärligt ändå med att komma i håg hur man skriver grader. Och postit lappar på skärmen vill jag inte ha..Får nog fortsätta med att skriva grader med bokstäver...:D

  • holmba 12 maj 2008

    Tackar för tipset, kommer att få nytta av det många gånger :)

  • Annettenn 12 maj 2008

    Ville bara tillägga att i de flesta datorerna så finns det något som heter "teckenuppsättning", oftast under start ->program ->tillbehör, någonstans (i min egen dator ligger den under "systemverktyg" som ligger under "tillbehör"). i Denna "teckenuppsättning så kan man få hjälp med de flesta udda/ovanliga tecken som man kan tänkas vilja använda! Hoppas ni förstod något av det jag har skrivit, svårt att skriva ner, lättare att ta vägledningen muntligt..:p

  • monac 13 maj 2008

    ska pröva...är det 0186 +alt gr på ALLA datorer??????:o
    min är typ från 1800-talet:'(

  • Eken 13 maj 2008

    TACK för alla tips! :)

  • PinkLadie 13 maj 2008

    Vilken respons! ! ! Så glad jag blir!
    Wombat04: hihi, visste inte att det fanns ett mindre :p
    SEAbjrpn: konstigt att det funkar med olika siffror :)
    monac: prova att skriva in det när du gör inlägg här tex, º°° (Alt+0186 först, sedan 0176 och 248)
    jolmen: hade ingen aning om att det heter ASCII-koder...

    Alla andra: tack för tacken(L)

  • segerwitch 13 maj 2008

    :'(Jag förstår nada! Jag är sååå jätte dum när det gäller datorer, vilka knappar
    talar ni om??? Det finns två knappar men ALT, på en står det bara ALT den sitter
    till vänster, på den andre står det ALT Gr, vilken är det???:o Är det någon som
    har lite tålamod med mig?? Jag är 64 år och det fanns inga datore när man
    var ung:pJag skulle vara evigt tacksam om någon kunde förklara hur man gör:p
    Soliga hälsingar!
    Eva

  • PinkLadie 13 maj 2008

    :o Så,så, inte gråta! Jag kan inte så mycket heller! Fick lära efter skolan genom jobb osv.
    "Alt" till vänster är den rätta.
    Tryck ner den och håll den nere, samtidigt som du med andra handen slår in siffrorna 0186 (visste inte att det funkar med andra sifferkombinationer:p ) MEN, använd inte siffrorna över bokstäverna, utan använd det lilla sifferfältet till höger (heter säkert något jättebra...) som liksom ligger lite för sig. Hoppas du/ni förstår!
    Annars får jag väl åka västerut och hälsa på :p

    Vänligen
    Rosa

  • festmaten 13 maj 2008

    AHA PinkLadie!!!!

    nu gick det upp ett Liljeholmens:p på min bärbara dator här hemma finns det bara en omgång siffror, Det var därför det inte funkade....
    men strunt i det, jag får väl sitta och skriva recept på jobbet i stället(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.