Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grund recepet på kåldolmar

  • jas65 5 januari 2010

    Få se vilka som kan? Vi skall utgå från Grund receptet.
    Mvh
    Anders

  • amoz 5 januari 2010

    Okej VEM:) är det som bestämmer vad som är grunrecept då? Kan tänka mig att det i vårt land finns variationer även på kåldolmar. Det jag har med mig hemifrån består av: Blandfärs som blandas med ägg, kokt grötris(kall) salt och peppar. Kålen förvälls så att man lätt kan få ut fina blad. Fyll bladen med färsen och fäst med tandpetare. Bryn dolmarna runt om i en stekgryta och låt eftersteka tills dom är klara. Gör sen såsen på skyn.

  • Okänd 5 januari 2010

    Det här är mitt "grundrecept"

    Mina lyxiga kåldolmar

    Och jag håller med föregående, vem har det rätta "grundreceptet"?

  • Mistys 6 januari 2010

    Grundrecept för saker och ting finns inte!
    Så upplever jag det iallafall. Det beror helt på i vilket landskap man bor i, vilket recept man lärt sig i sin familj genom generationerna . Ofta har varje landskap ett eget grundrecept på olika rätter men hur ska man kunna hävda att just ett av dom är originalet med stort O.

    Ta kroppkakor tex. Det jag gör har jag lärt mig av min mormor som lärt sig av sin mor osv. Det kommer från västerbotten. En ölänning skulle ligga dubbelvikt om jag hävdade att mitt recept var grundreceptet, men för mig och min familj är det det.

  • Amika 6 januari 2010

    Blandfärs som kryddas med salt, peppar, kryddpeppar och i mitt fall även kött och grillkrydda. (för att jag gillar det helt enkelt.) grädde ska blandas i för att göra köttfärsen lösare.
    Sen tar man bort blad från ett kålhuvud, försiktigt så de inte går sönder. Sen kokar man dem i vatten så de mjuknar. Och så klickar man ut köttfärs på bladen och viker ihop dem till små paket och lägger i en smord form. Ringla över sirap och stek i ugnen i ca 30-40 min.

    Ingen i min släkt har någonsin haft ris i sina kåldolmar. Det jag brukar ha ibland om jag inte har jättemycket köttfärs, är kokt matvete eller kokta korngryn i färsen.

    Kåldolmar är en av mina favoriträtter. (L)(L) Jag brukar göra en stoooor sats och frysa in, så äter jag det i flera dagar... Ibland även utan potatis och sånt till... Bara kåldolmar. *skrattar*

  • boz1965 6 januari 2010

    Ibland blir jag riktigt ambitiös och rullar kåldolmar. Och då fyller jag dem med en vanlig köttbullssmet - UTAN ris. Men för det mesta blir det kålpudding istället.

  • margitkallgren 12 januari 2010

    Tack Amika. Du har besparat mig från att skicka in recept på kåldolmar.
    Jag brukar ALLTID steka mina kåldolmar i ugnen direkt med litet buljong.Ca 1 timme.
    Har inte ris i mina ochett vanligt köttbullsrecept. Alla jag bjudit har varit förtjusta. Tänk att slippa att steka på spisen och få hela köket fullt av os. Man tror att det är svårt och besvärligt att göra kåldolmar och gör kålpudding istället. Men det är inte lika gott,
    Man kan reda såsen om man vill och så skall det vara lingonsylt o kokt potatis till!
    Smaklig måltid, Margit

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.