Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur lång tid tar matlagningen??

  • jas65 2 februari 2010

    Idag så skall jag göra gulasch med egna vitlöks snittar. Förberedelserna tar för mig ca 40 minuter sedan så skall grytan koka 1-2 timmar för att jag skall vara nöjd. Sedan tiden att inhandla också.
    Mvh
    Höfta på

  • Okänd 2 februari 2010

    :o:Z

  • saxa 2 februari 2010

    tar tyvärr längre tid att ta sig till Malmö annars lät det mkt gott (Y)

  • The_mama97mia 2 februari 2010

    Jag tycker att jag lagar mkt mat som tar tid, det handlar ju om att planera. Jag gör väl som du Anders, förberedelsetid mellan ½ och 1 timme (man kan nästan räkna in handlandet där), sen älskar jag att göra mat som "sköter sig själv" gärna i ugnen...

    En vanlig vardagkväll kanske matlagningen går lite fortare, typ så lång tid som det tar att koka pasta eller potatis, o så gör man ngt till under tiden.

    En ultrasnabb middag blir när jag har fårdig mat i kylen o bara värmer i micron... :)

  • Mistys 2 februari 2010

    Jag brukar försöka göra åtminstone en maträtt på söndagen som tar lite tid men som ska avnjutas veckan därpå. Om det blir måndag eller tisdag beror lite på hur veckan ser ut. Igår blev det en Lasagne som lagades i söndags. Ibland blir det köttgryta eller kokt hel kyckling med sås. Händer att jag står och gräddar pannkaka också till crepes senare under veckan. Ska man göra någon av dessa rätter från början tar det tid när man kommer hem från jobbet.
    Jag brukar lägga 1 timme i snitt på matlagning till vardags, Ibland går det lite fortare men det får inte ta längre tid. Då börjar killarna i huset gnaga på tallrikarna av hunger:p

  • bernit 2 februari 2010

    Lagar mat varje dag efter jobbet och eftersom det är en del av mitt dagliga liv betraktar jag det inte som "lång tid" utan låter det ta den tid som rätten kräver men jag lägger nog i snitt ca 1-1,5 tim varje dag, Nu skall jag till att steka nyinköpt stor härlig vitlingfilé och till det tänkte jag ha något så ovanligt (till stekt fisk) som gratinerad blomkål istället för potatis, det tror jag blir gott:p:p

  • Okänd 2 februari 2010

    Egentligen handlar det om en enda sak.
    Mise en place, allt på sin plats kan det översättas med.
    Att göra i ordning alla ingredienser innan man börjar med själva matlagningen är också det bästa sättet att lyckas vid spisen.
    Lägg allt i skålar, precis som TV-kockarna brukar, bara att tillsätta till den tänkta maträtten i den ordning som det skall vara. Ha även kryddorna i små skålar.
    Kom ihåg att göra en Mise en place innan du börjar laga maten!

  • JennyV 2 februari 2010

    Här har jag oxå lagat gulasch och det kräver ju långkok för att bli riktigt gott! Har jag tid och är ledig brukar det bli grytor eller liknande som tar lite tid men jobbar jag så måste maten gå fortare att laga när jag kommer hem p.g.a hungriga barn och mig själv såklart :p

  • jimboz 2 februari 2010

    Jag tycker allt jag gör tar 1 timme men det är väl psykologiskt..Maten är alltid klar 18.00 hur jag än gör..Men jag skalade 15 potatisar på 3,5 minut igår, så mycket vet jag :)

  • Gnurf 2 februari 2010

    Tiden går alltid så fort när man har roligt...:)

  • The_mama97mia 2 februari 2010

    jag tycker ju att jag är van att laga mat, men blir alltid lika ställd när Albin frågar - När är maten klar?
    O då har jag kanske inte ens börjat...
    Då brukar jag HÖFTA o säga typ om en timme. O sen blir det gräva i kylen o värma upp micron *moahaha*

  • FruAst 2 februari 2010

    Jag lagar mycket mat på helgerna som sen går åt i veckorna. Har eget kött så det blir ofta en stek eller så och det blir till mat i veckorna. På vardagar får det inte ta mer tid är det går åt till att göra potatis. Är det riktigt bråttom så blir det soppa och smörgås. Försöker få äldsta dottern att hjälpa till med enkla rätter. Då får man stå ut med korv o mackisar(L)

  • jimboz 2 februari 2010

    Skrivet av FruAst den 2 feb 2010

    Jag lagar mycket mat på helgerna som sen går åt i veckorna. Har eget kött så det blir ofta en stek eller så



    Men människa !! Inte kan du väl ta och äta på ditt eget kött:o

  • jas65 3 februari 2010

    Skrivet av FruAst den 2 feb 2010

    Jag lagar mycket mat på helgerna som sen går åt i veckorna. Har eget kött så det blir ofta en stek eller så och det blir till mat i veckorna. På vardagar får det inte ta mer tid är det går åt till att göra potatis. Är det riktigt bråttom så blir det soppa och smörgås. Försöker få äldsta dottern att hjälpa till med enkla rätter. Då får man stå ut med korv o mackisar(L)


    Så var det hemma när jag var barn att när potatisen är klar så är maten också klar. Men idag så lägger vi mer tid på köttet, kycklingen och fisken med smaker så att den blir rätt innan vi börjar med potatisen, det är vad jag tror.

    Men idag så blir det en snabb rätt med Gratinerad falukorv i vitabönor och lök med chiligrädde över. Dessutom potatis och smörsås. Receptet finns bland mina recept. http://www.matklubben.se/recept/falukorvsskivor_med_vita_boenor_22808.html
    Mvh
    Höfta på med mat som Gnurf sa det är ju roligt att laga mat
    Anders

  • 123Linnea 3 februari 2010

    Så snabb önskar jag att jag var. Jag hatar att skala potatis men älskar att äta den! Jag tycker att det är viktigt att man använder så mycket tid som man har! Är man stressad -gör något snabbt och enkelt. Jag vill gärna laga mat till min familj varje kväll - men stress och trötthet gör att det ibland blir gröt eller fil och smörgås. Det tänker jag inte ha dåligt samvete för. Som sagt - hellre enkel mat och glada männsikor än avancerad mat och trött och sur morsa!

    Skrivet av jimboz den 2 feb 2010

    Jag tycker allt jag gör tar 1 timme men det är väl psykologiskt..Maten är alltid klar 18.00 hur jag än gör..Men jag skalade 15 potatisar på 3,5 minut igår, så mycket vet jag :)

  • Gnurf 3 februari 2010

    Jodå Linnea...det är rätt tänkt (Y) Jag kör oxå gröt och äggmackor ibland. Å varför inte!?? Det är ju gott!!! :p

  • ros 3 februari 2010

    :)Vissa dagar har jag mer tid för att laga mat.....

    Gör jag kycklinggryta på 2-1kg kyckling så blir det till flera middagar
    Under tiden köttfärslimpan blir klar i ugnen gör jag pannbiffar, då kan jag frysa in både köttfärslimpa och pannbiffar till andra tillfällen
    Gör jag köttgryta, revbensspjäll, fläskfilégryta, fläskytterfilé mm, gör jag alltid stora satser för att kunna frysa ner

    :)Vid många tillfällen tar det bara ca ½ timma att laga mat
    Under tiden ris, pastan eller potatisen kokar värmer jag något som jag tagit upp ifrån frysen.

    :)Det är inte svårt att laga mat, det är bara svårt att variera!!!:D

    :)Ha det så bra bland grytor och kastruller
    Lycka till med matlagningen:D

  • Okänd 3 februari 2010

    När jag gör mat börjar jag med potatisen om den ska kokas. Skalad läggs den i kastrull utan salt med vatten som täcker.
    När gratäng eller stek eller vad det nu är är nästan färdigt, saltar jag potatisen och låter den koka samtidigt, så att det blir klart.
    Kruxet är väl att när vi sitter till bords, hade jag glömt att göra sallad.
    Så nu BÖRJAR jag alltid med salladen och ställer in i kylen innan.
    Det handlar bara om planering för att få allt färdigt på samma gång. Vill ju ha varm mat på bordet.

  • blyerts 3 februari 2010

    Hmmm :o Känner mig som en utomjording bland er :p

    Inte svårt att laga mat säger ni?? Hehe ... Då känner ni inte mig :)

    Ni vet att somliga har gröna fingrar när det gäller blommor? Jag har Svarta fingrar vad det gäller matlagning och bakning :p

    Räcker att jag tittar på såsen så skär den sig ... Men skam den som ger sig ... Jag försöker i alla fall, för gubben min är ännu sämre än jag :) Han bränner vattnet när han kokar ägg

    Tror oxå att pga mina "problem" med att inte komma överens med ingredienser och diverse grönsaker, gör att man inte tycker det är så speciellt "kul" att laga mat ... Smakar likadant alltsammans tycker jag ... Men sen samtidigt, så lyckas man göra något som är ätbart, blir hela familjen lycklig :)

    Man får vara glad för det lilla (Y)

  • mattant41 3 februari 2010

    Tiden att laga mat varierar nog allt i från ett par minuter i micron när det finns rester till uppåt en timme i veckorna, Sen kan det som hos de flesta få ta längre tid i helgerna, det är ju då grytorna kokas och stekar steks, likadant med ev. förrätt och efterrätt det får bli på helgen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.