Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mattrender 2011

  • GladaSnickarn 20 februari 2011

    Vi har ett nytt år och jag tycks inte hitta någonstans vilka mattrender vi kan väntas se under 2011. Är nyfiken på vad vi kan tänkas äta i år.Vilka influenser ser vi i år? Vilka råvaror kommer dominera i köken? Vilken typ av mat? Är detta året vi blir serverad fryst mat på en pinne som vi slickar i oss? (hoppas inte)

    Ett roligt slut på denna tråden hade ju varit om man kunde hitta ett recept som kunde sumera året, så varför inte lägga upp era recept redan nu. Vinnaren får en låda spik att koka soppa på!

    Må väl!

  • Mistys 20 februari 2011

    Jag tror ( eller kanske hoppas) att ren mat blir en trend. Då menar jag inte nödvändigtvis långkok men gärna hemgjort och utan lightprodukter. Riktigt smör och grädde. Tänk så många sjukdomar vi skulle slippa då som astma, allergier mm. Tror detta kommer stort i år.........

  • Cassiopeya 20 februari 2011

    Skrivet av Misty09 den 20 feb 2011

    Jag tror ( eller kanske hoppas) att ren mat blir en trend. Då menar jag inte nödvändigtvis långkok men gärna hemgjort och utan lightprodukter. Riktigt smör och grädde. Tänk så många sjukdomar vi skulle slippa då som astma, allergier mm. Tror detta kommer stort i år.........



    Lyssnade på radion i morse, där la de fram en teori om att kanske om tre generationer kommer man inte kunna laga mat själv. Ingen har haft tid eller ork att lära sig, så det finns ingen som kan föra mattraditionen vidare. Allt kommer vara snabbmat!

    Samtidigt är ju matintresset stor, i alla fall här i Sverige, och det finns ju många härliga sidor på internet där man kan lära sig mycket :D Verkar också som att många ungdomar är intresserade av matlagning, och tv visar ju mängden med program där man får lära sig allt från grunden. Får väl hoppas att radiopratarnas teori inte infaller och att vi även i fortsättningen kommer kunna laga mat från grunden :D

  • The_mama97mia 20 februari 2011

    Jag hoppas och tror att surdegandet håller i sig, men barkbrödandet kommer inte slå igenom - för dyrt.

    Sen tippar jag att det nya nördandet blir att göra egen korv att lägga på grillen o i stekpannan.

    Dessutom spår jag en rejäl retro-flirt - nu dammar man av gamla kokböcker från 60-tal o framåt...

  • Mistys 20 februari 2011

    Jag håller med er båda två. Hoppas radion hade fel och att alla matprogram inspirerar yngre. Tror också på det där med surdegen och ska vi damma av kokböckerna från 60-talet.....ja då får jag kanske rätt .......Bort med light, light, light och in med riktig vara {highfive}

  • Chillit 20 februari 2011

    lär nog inte vara något problem med tanke på att ungdomar ser ofta laga mat som ett sätt att visa att man klarar sig bra själv ^^

  • Lenael 20 februari 2011

    Jaa! !!
    Bort med lightprodukter och att köpa färdigmat som värms i micron.
    Hoppas verkligen att årets mattrend blir mat med kvalite och lagad med glädje och värme. (Y)

  • jas65 20 februari 2011

    Skrivet av mama97mia den 20 feb 2011

    Jag hoppas och tror att surdegandet håller i sig, men barkbrödandet kommer inte slå igenom - för dyrt.

    Sen tippar jag att det nya nördandet blir att göra egen korv att lägga på grillen o i stekpannan.

    Dessutom spår jag en rejäl retro-flirt - nu dammar man av gamla kokböcker från 60-tal o framåt...


    Jag tror samma sak att vi vill lära oss att göra maten från grunden.

  • bernit 20 februari 2011

    Skrivet av Misty09 den 20 feb 2011

    Jag tror ( eller kanske hoppas) att ren mat blir en trend. Då menar jag inte nödvändigtvis långkok men gärna hemgjort och utan lightprodukter. Riktigt smör och grädde. Tänk så många sjukdomar vi skulle slippa då som astma, allergier mm. Tror detta kommer stort i år.........

    (Y)(Y)(Y)

  • welma 20 februari 2011

    Håller med om att "äkta" mat borde bli årets trend. Riktig grädde, riktigt smör och mat utan tillsatser (E-nummer). Dessutom tror jag att storkok kommer bli vanligare, så då gör det ju inget att maten tar längre tid att tillaga eftersom det ger många matlådor att ha i frysen. Lergrytan kommer nog också att bli vanligare. I med allt i grytan, in i ugnen och man har tid att göra annat medan maten i princip lagar sig själv :-)

  • Annlis 20 februari 2011

    Skrivet av welma den 20 feb 2011

    Håller med om att "äkta" mat borde bli årets trend. Riktig grädde, riktigt smör och mat utan tillsatser (E-nummer). Dessutom tror jag att storkok kommer bli vanligare, så då gör det ju inget att maten tar längre tid att tillaga eftersom det ger många matlådor att ha i frysen. Lergrytan kommer nog också att bli vanligare. I med allt i grytan, in i ugnen och man har tid att göra annat medan maten i princip lagar sig själv :-)



    (Y)Håller med dig och de andra och hoppas att "äkta" mat blir årets trend. Framför allt att man tänker till på vad man stoppar i sig. Tror att vi alla skulle må bättre utan dessa light produkter, tillsatser mm. Tror också att fler o fler kommer att odla lite själva, i den mån det går och att ekologiskt, närodlat blir vanligare. :)

  • Erajscha 20 februari 2011

    Jag tror också att matnördarna kommer att göra egna korvar. Kanske blir röken den nya humidoren.

    I övrigt tror jag att det kommer mer och mer vegetariskt med förevändningen att det är klimatsmart. Överhuvudtaget klimatsmart och i synnerhet närproducerat...

  • wildlife 20 februari 2011

    Tror åxå att ren, äkta mat kommer att dominera och slå ännu mer i år... Sen tror jag att matlagning ute i det fria kommer att slå stort... inte bara grillning då, utan med tanke på alla muurikkor och liknande som säljs så kommer det att ute-kockas som aldrig förr... {eat}

    Stod faktiskt ute på balkongen själv idag i minusgrader och toppluva och snickrade ihop en chili på min gaseldade Muurikka som var helt suverän, och det med en öl i ena näven... {clap}

  • lillawe 20 februari 2011

    {starving}
    Jag skulle bli glad om all Gammeldax maltlagning tar fart. som långkok allt från råvarn till köket. Må allt ta sin tid, men storkok och bra råvaror, vore något!(Y)

  • Roskerstin 20 februari 2011

    Läste någon artikel angående årets nya mattrender att surdegsbakning kommer att trappas ner och en av de stora nya trenderna blir i stället egen korvstoppning. Själva äter vi korv ibland och visst vore det bra att veta vad som verkligen finns i korven. Men de vete 17 om det inte är för krångligt. Vi får nog avvakta......

  • MatAnders 21 februari 2011

    Jag hoppas på lite robustare mat kött med ben för jag är så less på alla fileér som finns nu, kött med ben smakar mycket mer så är det. Hoppas även på lite andra stycknings metodet än vad vi har i vårt Svenska utbud bara titta på t.e.x Argentinsk stifado där finns massa spännande nöt kött som styckas annorlunda.
    Man kan ju alltid hoppas....

  • The_mama97mia 21 februari 2011

    Läste nånstans att Nordisk mat är den nya mattrenden - vilket stämmer med Ren, okonstlad mat där man låter råvaran tala.

    Sen såg jag att MINI-format är på gång. Inte stort och big i s better utan nu går vi mot Less is More.

    Och slutligen, Anders - det stod att Nya styckningsdetaljer kommer.
    Hoppas vi blir av med alla dessa ytterfiléer som man aldrig riktigt fattar vad det är!
    Förra säsongens Grillspjut... hoppas jag de döper om.
    Och håller med för övrigt - fram för kött med ben!

  • The_mama97mia 21 februari 2011

    En sak till, jag är ju nördig och glor på så mkt matprogram jag kan - jag vet. toc toc...

    Men OK vi är ju lite efter här ibland, men ngt som också synts i trådar här är efterlysningar på RINGAR att lägga upp maten i - nu ska det vara tjusigt presenterat

    möjligen i linje med det jag skrev ovan om Mini-format
    {question}

  • The_mama97mia 22 februari 2011

    Snubblade över denna länk idag

    http://www.svd.se/mathalsa/mathalsa/inalvor-den-nya-innematen_5951229.svd

    Men jag är skeptisk. Kalla mig neofob om ni vill.

  • svengelsk 22 februari 2011

    Insåg att mitt inlägg inte hör hemma i den här tråden. Inälvsmaten kanske kommer tillbaka när folk får ont om pengar. Vår slaktare har börjat ha levern framme i disken, inte bara något som man måste fråga efter och de säljer en slags leverbullar som heter faggots.
    Själv tror jag och hoppas på mera säsongsbetonad mat. Många odlar eget. Man får stå i kö i åratal för att få en kolnilott.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.