Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ryska huvudrätter och efterrätter sökes!

  • camillasvensson 14 maj 2009

    Hej!
    ska köra rysk afton på lördag i samband med ESC- hoppas Malena vinner! Har ni några tips på mat??/camilla:)

  • antonsdotter 14 maj 2009

    Rysk sill sallad = "Hering under fur coat" är ju väldigt gott och tjusigt att servera i glasskål.
    Finns bra recept att googla, alla gör lite olika, men det är främst hur man lägger lagen som skiljer sig åt. Har själv gjort det och det är jättegott.
    Kaviar är ju ett måste då!
    Likaså en rätt med bovete, tex bovete med bacon och svamp.
    Likaså inlagda ryska grönsaker är väldigt ryskt, och rysk fisk på bruk som finns på ryska hyllorna eller i ryska matbutiker.
    Ryska köttbullar kan också vara kul och är väldigt gott tillsammans med bovete rätten.
    Rysk vitkålssallad med grön selleri och russin är väldigt fräscht.

  • Vetebullen 14 maj 2009

    Här kommer en mycket uppskattad rätt. Gör en god grönsallad till :D Gott och festligt (Y)

    Inbakad lax i smördeg

  • anluk 14 maj 2009

    Här får du några förslag som jag har hos mig.

    http://www.matklubben.se/recept/?show=search&action=detailed&dkey=user%3Aanluk&df=&dr=&dk=129&dfe=&di=&dp=&dimage=

  • gimmiahug 14 maj 2009

    Vilka härliga recept Anluk! Läste ett matreportage om ryska grillspett för ett tag sedan och blev nu ännu mer inspirerad av dina recept.

    Vill bara snällt och försiktigt påpeka att Pavlova inte är ett ryskt recept, utan australiskt! Det komponerades visst till balettdansösen Pavlovas besök i Sydney (eller nåt sådant!). Inte mindre gott för det dock :p

  • Babzan 14 maj 2009

    Var i Sovjet 85 på skolresa, och all mat var vedervärdig(N)Jag och mina klasskamrater överlevde på Marlboro och vodka i en vecka. Kycklingen på stans bästa restaurang var små sparavar jag skojar inte, små sparvar med tassar i gelé. Hiskeligt motbjudande, allt serverades i gelé. Det fanns ett bröd på vårt hotell , hotell Moskva, lyxhotell där ett speciellt bröd serverades varje måltid , ett vitt sött bröd som faktiskt gick att svälja.... utan gelé. Men vi hade kul ändå tack vare vodkan och Malboron, Jan Malmsjö, Ann Zackrisson, Mel Ferrrer.( Falcon crest) och Sergio och Davidiello.De spelade just denna period in en film om Peter den store.

    läskflaskornas kapsyler var rostiga och chokladen smakade hasch men annars var de sovjetiska grabbarna riktigt söta fast de sålde illegala produkter till ett pris av högvaluta dvs dollar och de drömde om att resa till USA eller Sverige för att kunna leva ett normalt ungdomsliv.

  • anluk 15 maj 2009

    Skrivet av gimmiahug den 14 maj 2009



    Vill bara snällt och försiktigt påpeka att Pavlova inte är ett ryskt recept, utan australiskt! Det komponerades visst till balettdansösen Pavlovas besök i Sydney (eller nåt sådant!). Inte mindre gott för det dock :p


    Oj, det visste jag ju egentligen. Ska ändra det på mitt recept. Tack för påminnelsen.

  • popik 15 maj 2009

    Jag har många ryska recept på min sida, kika in och kolla.

  • camillasvensson 15 maj 2009

    Tack alla ni som svarat på min fråga om ryska recept!

    Nu ska jag bara välja också!
    Trevlig Helg på er!:)

  • Swedishrose 15 maj 2009

    Vi ska också köra rysk afton! Förvisso med lite norska inslag men ändå!

    Ska köra blinier m. gräddfil, (upptäckte receptet till smetana för sent) löjrom och dill.
    Sedan blir det ribbe, (norska revbenspjäll) grillad kryddig korv med en rödbetsallad som jag hittade hos Popik, därifrån så hittade jag också att man kunde ha saltgurkor som man doppar i flytande honung och gräddfil vilket ska bli spännande.

    Hoppas Plusjenko kommer att uppträda i finalen!

    ps. Vet ni var man kan få tag i bovetemjöl i stockholm eller vad jag skulle kunna använda istället i blinierna?

  • berggrenskan 15 maj 2009

    Har ätit saltgurka med honung och smetana på en rysk restaurang i Helsingfors och kan varmt rekomendera den förrätten, jättegott.

    Nu blev jag inspirerad, ska nog bjuda maken på det som tilltugg till festivalen

  • gimmiahug 15 maj 2009

    Skrivet av Swedishrose den 15 maj 2009

    ps. Vet ni var man kan få tag i bovetemjöl i stockholm eller vad jag skulle kunna använda istället i blinierna?


    Här i Malmö finns bovetemjöl på ICA, i hyllan där man hittar linser och frön etc!

  • Swedishrose 15 maj 2009

    Hittade bovetemjöl idag. Jag hade letat på fel ställe ;-)

  • iidaOlofsson 11 januari 2011

    Hade tänkt överraska min familj med en middag, jag brukar göra det ibland och då gör jag det på riktigt med trerätters och jag hittade ett kul recept på chokladblinis till efterrätt och då fick jag en idé att göra en rysk meny, tyvärr kan jag inte så mycket om rysk mat och hittar ingenting bra så lite idéer skulle vara väldigt kul.
    Helst inte rödbetssoppa, jag kan inte äta rödbetor.

  • ThomasP 11 januari 2011

    Pashka - rysk påskpudding

  • Cassiopeya 11 januari 2011

    Denna rätt ska vara supergod men jag har tyvärr inte hunnit prova den själv än

    Rysk salladstårta

  • soccermum 11 januari 2011

    Efter en sökning på "rysk" i receptbanken ploppade det upp 124 recept :)

    http://www.matklubben.se/recept/rysk

    ryska= 72 recept
    http://www.matklubben.se/recept/ryska

    Ryssland gav 28 träffar :)

    http://www.matklubben.se/recept/ryssland

  • Cassiopeya 11 januari 2011

    Den här kan jag varmt rekommendera, den har jag ätit :D Supergod! Fast jag använde både majonäs och smetana när jag gjorde den. Den är också perfekt att ta med till badhuset på vintern eller till stranden på sommaren. Ät med ett gott bröd och gurk- och morotsstavar :p

  • soccermum 16 januari 2011

    Russian Eire (Ryska ägg) Påskrätt?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.