Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bananbåtar?

  • zarala 16 november 2008

    Är det någon som har receptet på bananbåtarna (tror att de heter så) som man kan köpa på bagerierna. Det är typ en mördeg med banankräm doppade i choklad? Skulle SÅ gärna vilja ha detta recept.

  • The_mama97mia 16 november 2008

    undrar om du menar bananbakelser - sök recept på petit choux deg - sen är dom nog fyllda med vaniljkräm, grädde? Själva banansmaken vete huggarn hur man får till.

  • The_mama97mia 16 november 2008

    Det här receptet fanns även om du inte vill göra så mkt kanske... Men petit choux mix kan du köpa på vanliga affärer.

    BANANBAKELSE

    Art. nr. 204 Petits Choux Mix

    Ingredienser:
    1000 g Petits Choux Mix
    1500 g Vatten 50-60°C

    Handhavande:
    Väg upp mixen i kitteln och tillsätt vatten.
    Kör sedan med vinge i 3-4 minuter tills massan är slät.
    Spritsa ut smeten i bananform med stjärntyll.

    Bakning:

    Däckugn:
    240-220°C fallande ugnsvärme ca 20-25 minuter.

    Stickugn:
    230°C baktid ca 30 minuter.

    Spjäll öppet ca ¼ (från start i Däckugn efter 10 minuter i Stickugn).
    Ånga i ca 10-20 sekunder i början.

    Fyllning:
    Skär bananskalet i två delar.
    Glasera skalet med gul fondant och dekorera med smält choklad.
    Fyll bottendelen med en blandning av vispad grädde, vaniljkräm och mosade bananer.

  • Herr_Falukropp 16 november 2008

    Skrivet av mama97mia den 16 nov 2008

    undrar om du menar bananbakelser - sök recept på petit choux deg - sen är dom nog fyllda med vaniljkräm, grädde? Själva banansmaken vete huggarn hur man får till.


    Mosad banan eller kanske essens?
    Men vill man ha en naturligt fyllig och lite sötare smak borde övermogen, mosad banan vara det bästa.

  • Roggan 16 november 2008

    Har ett recept på bananformar. Det är kanske något liknande du söker... goda är de (Y)
    Bananformar

  • zarala 16 november 2008

    Skrivet av Roggan den 16 nov 2008

    Har ett recept på bananformar. Det är kanske något liknande du söker... goda är de (Y)
    Bananformar


    Tusen tack! Det låter precis som dem jag söker. Och jag som har letat överallt på internet utan resultat! Jag ska baka dem direkt i morgon när jag vaknar!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.