Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chokladmousse med Baileys till tårta

  • Lenkan 15 september 2009

    Jag försöker hitta recept på chokladmousse med Baileys i, men hittar verkligen inget som verkar rätt!
    Jag vill att man ska kunna känna smaken av likören, men också av chokladen, vilket man inte gjorde i ett recept med 3 msk likör i. Sen ska moussen verkligen vara mousse, inte kräm, eftersom jag ska fylla en tårta med den så måste den vara fast och fin och inte riskera att rinna ut när man bygger upp tårtan.

    Någon som har ett bra recept, eller lyckas leta fram ett som verkligen fungerar? Jag ska baka tårtan på fredag så det är lite brådis också

  • Lenkan 16 september 2009

    puff

  • AnnaLenaN 16 september 2009

    Jag vet inte hur den här smakar men det kanske går att öka mängden Baileys lite och sedan är ju inte mjölkchoklad lika stark i smaken som 70% choklad.
    Baileysmousse
    Lycka till!

  • Lenkan 16 september 2009

    Inga fler förslag?

  • marianorden2 16 september 2009

    Hej
    Jag googlade detta recept, så jag vet inte om det är bra, men mousse ska ju vara "luftigt", så du kanske får söka på något kräm-aktigt i stället för att ha det i eller på tårtan!! Det låter ju gott iaf :p

    Chokladmousse med Baileys

    INGREDIENSER

    175 g mörk choklad, 70 %

    3 msk florsocker

    2 msk Baileys irishcream

    1 äggula

    2 dl vispgrädde

    Garnering:

    1 ,5 dl vispgrädde

    1 msk Baileys irishcream

    chokladdekorationer

    6 kumquats, skivade

    SÅ HÄR GÖR DU

    1 Bryt chokladen i bitar och lägg den i en vid glasskål. Smält chokladen över en kastrull med kokande vatten eller ca 3 minuter i mikron på full effekt. Rör chokladen jämn.

    2 Ta ett par skedar av den smälta chokladen och ringla till små chokladdekorationer på ett bakplåtspapper. Låt dem stelna.

    3 Tillsätt florsocker, Baileys irishcream och äggula till den smälta chokladen. Rör kraftigt i krämen och låt den svalna något.

    4 Vispa grädden mjukt. Är grädden för hårt vispad blir moussen grynig. Rör ner 1/3 av grädden i chokladen och rör kraftigt. Vänd ner resten av grädden och fördela sedan smeten i serveringsglas. Ställ i kylen en timme.

    5 Vispa grädden och tillsätt Baileys irishcream. Spritsa på chokladmoussen. Dekorera med chokladfigurer och kumquats eller vad du vill !

  • Lenkan 17 september 2009

    marianorden2: det är precis luftig jag vill ha den, men jag provade en mousse som var som kräm i konsistensen och det var inte alls vad jag ville ha! Den bara rinner ur tårtan liksom.
    Men ditt recept ska jag nog anamma faktiskt. Misstänker att om jag ökar dosen Baileys får jag lägga till lite extra hårdvispad grädde för att den ska behålla konsistensen.

    Tack så hemskt mycket för receptet!

  • mooseella 17 september 2009

    Skrivet av Lenkan den 17 sep 2009

    marianorden2: det är precis luftig jag vill ha den, men jag provade en mousse som var som kräm i konsistensen och det var inte alls vad jag ville ha! Den bara rinner ur tårtan liksom.
    Men ditt recept ska jag nog anamma faktiskt. Misstänker att om jag ökar dosen Baileys får jag lägga till lite extra hårdvispad grädde för att den ska behålla konsistensen.

    Tack så hemskt mycket för receptet!


    Använd en äggula till istället, grädde smälter och kan bli rinnig. Det är äggulan som håller ihop det..

  • frucaos 17 september 2009

    Jag har ett mousserecept med rom - där använder man äggvita - och ingen grädde alls! Tycker att den blir väldigt luftig och fin. Säg till om du vill att jag ska gräva fram receptet - det går ju säkert att byta ut rom mot baileys.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.