Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

En knäckfråga

  • zudette 13 december 2009

    Ska koka knäck här framöver och började kolla lite recept för att få tips om hur man bäst kokar knäck - Tex har jag hört att knäcken blir bäst om alla ingredienser håller samma temperatur men jag minns inte om de helst ska vara rumsvarma eller kylskåpskalla... Nu ser jag att många recept innehåller ströbröd!!!??? Varför??? Ströbröd kan ju knappast tillföra någon smak?? Bakpulver har jag också sett och hört om men jag förstår inte riktigt meningen med den heller och men ändå en fråga - om jag vill använda bakpulver när tillsätter jag den? Sen hörde jag igår att knäcken blir som allra bäst om man kokar den till 125 grader PRICK!

    Hur kokar du din knäck?

  • gladavmat 13 december 2009

    Jag kör alltid i micron, snabbt o enkelt! Ha bara en tålig hög skål i glas eller porslin. Gör aldrig dubbel sats utan gör flera omgångar:p

  • Mistys 13 december 2009

    2 dl grädde, 2 dl socker, 2 dl sirap och 50 g smör. Det är min gamla mormors recept från tidigt 1900-tal. Håller än idag. Funkar både i micron och på spis. Ev med lite hackad mandel i efter man fyllt formarna. Vet att det faktiskt finns lite varianter på detta jul-måste!

  • LEDIVO 13 december 2009

    Jag gör som receptet här visar.
    Det jag tror på är bra förutom ingredienserna är att göra dem i gjutjärnsgryta.
    Jag avgör när de är klara genom kulprovet.
    I mitt recept tillsätter man bakpulver när smeten för övrigt kokat klart. Vet ej varför det ingår i receptet, men en annan matklubbare skrev (se kommentar) att det är för att de ska bli porösa.
    GOD JUL!
    Knäck

  • smeand 13 december 2009

    Jag brkar göra enligt: 2 dl av varje av grädde, socker och sirap. Koka till 125 grader och rör sedan i 1 msk smör. Ibland har jag i mandel också, men aldrig ströbröd eller bakpuler. Enligt kokboken "Vår Kokbok" är ströbröd om man vill dryga ut smeten och bakpulver för att göra den porösare. Jag testade en gång att ha i bakpulver men varkan jag eller någon annan som brukar äta min knäck gillade det.

  • LISSAN59 13 december 2009

    Hejsan!
    Jag vill vidarbefodra ett tips angående den hackade mandlen eller nötterna Lägg den i formarna innan ni häller i smeten. Det går även att göra dubbel sats, men man får räkna med dubbel koktid.
    Sedan när knäcken ska svalna ,låt den va i rumstemperatur en timme eller två innan den ställs svalt. Det minskar risken med att få kletig o klibbig knäck.
    Lycka till o God Jul o Gott Nytt År från Lissan.:)

  • jimboz 13 december 2009

    Jag vill inte prata skit om knäck men passa er för den...Tandläkarräkningen kan bli enorm...Den tar ingen hänsyn till plomber eller sköra tänder. Den är nog det mest onyttiga man kan sätta i sig.....Aldrig mer jag sätter tänderna i knäck..Jag tyckte om detta godis en gång i tiden men nu förstår jag inte varför man utsätter sig för den....1800:- kostade tandläkaren.

  • FikaHosSussi 15 december 2009

    Hej.
    Ströbröd i knäcken gör att den blir lite mer "lättuggad" och inte fastnar i tänderna. (Påverkar inte smaken)

  • otto-lina 15 december 2009

    Skrivet av zudette den 13 dec 2009

    Ska koka knäck här framöver och började kolla lite recept för att få tips om hur man bäst kokar knäck - Tex har jag hört att knäcken blir bäst om alla ingredienser håller samma temperatur men jag minns inte om de helst ska vara rumsvarma eller kylskåpskalla... Nu ser jag att många recept innehåller ströbröd!!!??? Varför??? Ströbröd kan ju knappast tillföra någon smak?? Bakpulver har jag också sett och hört om men jag förstår inte riktigt meningen med den heller och men ändå en fråga - om jag vill använda bakpulver när tillsätter jag den? Sen hörde jag igår att knäcken blir som allra bäst om man kokar den till 125 grader PRICK!

    Hur kokar du din knäck?

  • frucaos 15 december 2009

    Vet inte om 125 grader stämmer, men 118 var för lite i alla fall -det var så länge min fick koka, och den är alldeles för mjuk ... garanterat snäll mot plomberna - trillar de av den så behöver de bytas!

    Jag blandar i hackad mandel i smeten innan jag lägger den i formarna, det tycker jag funkar rätt bra.

  • pedalen1965 15 december 2009

    125-130 grader är valfritt. Sen så behöver det vara vispgrädde, den feta sorten 40%. Ja jag förmodar det för jag har aldrig provat med någon annan grädde.Annars gör jag ungefär som tidigare skribenter, 2 dl strösocker, 2 dl ljus sirap och 2 dl vispgrädde. Mandel , liten smör o knivsudd bakpulver innan den hälls i formar. Blev nog en upprepnin. :p

  • smeand 15 december 2009

    Vid 130 grader är knäcken väldigt hård, så jag rekomenderar inte att man kokar den så länge. Jag tycker att det blir godast med mörk sirap.

  • hofstenstockman 15 december 2009

    En till Knäck-fråga!
    Varför sockrade sig min Knäck? Har aldrig varit med om det förut!

  • smeand 15 december 2009

    Du har rört runt förmycket i knäcksmeten.

  • stallperso 15 december 2009

    Vi kokade till ca 123 grader, den blev perfekt! Lätt att ta ur pappret och lite seg

  • Maja75 15 december 2009

    Jag kör på morbrors gamla recept (Se "Knäck" skrivet av Maja75): 2 dl vispgrädde, 2 dl socker och 3 dl sirap som får koka samman. När smeten är klar tillsätts 3/4 dl skållad hackad mandel. Behöver bara koka 12 min om man har en riktigt stor kastrull. Detta recept har alltid funkat för mig. Knäcken blir hård, smaken fin. Tycker personligen att kola blir bra i micro men knäck godast på spisen. Har varken i ströbröd el bakpulver. Vill ha knäcken hård och seg. Det är 1 dl sirap mer i detta recept än många andra. Det gör att man inte behöver koka knäcken så länge. Med detta recept är det heller ingen fara att röra för mycket. Jag rör en hel del och knäcken har aldrig sockrat sig. Jag gör kulprovet efter 12 min. Har aldrig testat med termometer. Det brukar fungera ändå. Rekommenderar varmt detta recept!

  • amoz 15 december 2009

    Ett litet tips när ni ska hälla knäcken i formarna....smörj brickan med smör innan ni placerar ut pappersfomarna så ramlar dom inte när ni häller.

  • Smulanneli 15 december 2009

    Jag har flera personer i min närhet som är allergiska mot bland annat mandel och måste därför utesluta det i knäcken. För att få lite mer "knäck-konsistens" brukar vi ha i ströbröd, fungerar bra tycker vi!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.