Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Godis utan godis?

  • robert_killen 24 oktober 2010

    Någon som har bra tips på "nyttigt" godis, om man vill försöka sluta äta sötsliskigt, mjukt, härligt underbart godis?
    Har sett att många många föreslår olika sorters nötter mm, men vad ska jag då äta, som är nöt och mandelallergiker!? :(
    Frukt kan man ju alltid äta, men är lite bökit att få ner i en skål, så som resten av familjemedlemmarna plockar det gudomliga ur.
    Är nyfiken på alla era tips (A)

  • skatmara 24 oktober 2010

    Torkad frukt, är mumsigt, särskilt äppelringar! Eller om det ska heta ringäpplen, kanske...

  • Ulrika91 24 oktober 2010

    Dessa gjorde jag idag.

    Knapriga Knäckestickers

    Kan inte sluta äta. Jag och pojkvännen sitter som små ekorrar båda två och knaprar iväg. Lätt deg, väldigt enkla att göra. Om du inte tål vissa av fröna så byt ut mot andra.

  • mssalmonella 24 oktober 2010

    Riskakor är mycket smaskigt. Men kanske mer att ersätta chips och snacks med.

    Annars är ju som sagt torkad frukt väldigt gott också.

    Morotstavar med dipp äts ofta här hemma.

  • Lunchdax 30 november 2010

    Gör potatis eller rotfrukt - chips utan fritering! Prova dig fram vad du gillar bäst, men klassiska chips är ju rödbeta, morötter, potatis (förstås...) och någon ljus rotsak som jag inte kommer ihåg vad det är...

    Antingen gör man dem i micron eller i ugnen. Men du får prova dig fram och hitta rätt sätt, de som lyckas får hur goda chips som helst medan de som inte lyckas får brända eller fastklibbade.... själv har jag inte hittat det optimala för min ugn, men min erfarenhet är att det går bättre om man hänger dem på galler så de får lite luft! När jag gjorde på tallrik i micron blev de fastbrända på tallriken och helt omöjliga att få bort - usch! :D

  • Cassiopeya 30 november 2010

    Russin brukar jag ta några ibland när sötsuget blir för stort. Annars tycker jag att lite lyxig frukt är minst lika gott som godis. Lägg gärna upp den fint på ett fat så blir det ännu mysigare :DD

  • Cassiopeya 5 december 2010

    Var på kalas för ett tag sen, där serverades strimlade tortillas med flingsalt och oregano som tilltugg till välkomstdrinken, mycket gott!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.