Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hård men seg kladdkaka

  • sockerkakan1 5 augusti 2010

    Okej, nu kommer jag antagligen få en hel drös människor emot mig men skitsamma! Jag hatar verkligen när kladdkakan är sådär degig, kladdig och näst intill rinning, jag tycker den ska vara sådär hård i kanterna (färdigräddad?) och seeg i mitten. Inte lös utan seg, tänk er kolaseg typ ;)

    Någon som håller på ett sådant recept?

  • The_mama97mia 5 augusti 2010

    Jag tror att det handlar om form och gräddningstid. Testa en vidare form, alltså större i diameter - då blir ju smeten tunnare o hård i kanterna, men lagom seg i mitten, känn med en sticka.

  • bordsvatten 6 augusti 2010

    hemligheten är att göra en dubbel sats i samma form (så att den blir högre och tyngre) och sedan förlänga gräddningstiden något. Låt sedan kakan stå i kyl ett dygn så att den sätter sig. lycka till!

  • sockerkakan1 7 augusti 2010

    haha två tips som säger tvärt emot varandra. Jaja, vi får väl se hur det går, ska sätta igång med bakeriet imorgon!

  • Calzaslargas 8 augusti 2010

    Oavsett recept så tycker jag att den blir seg om man gräddar den längst ner i ugnen!

  • bakakaka 8 augusti 2010

    Längre gräddningstid måste ju självklart göra kakan mindre kladdig {waving}

  • AnneNi 8 augusti 2010

    Testa det här receptet men häll smeten i en form istället för i muffinsformar. Minns inte hur länge jag brukar grädda, men ungefär som vanlig kladdkaka skulle jag tror. Testa med en provsticka...
    Minns jag rätt brukar den bli just lite seg i mitten men hård på kanterna, väldigt god iaf :-)
    Kladdmuffins
    Lycka till!

  • sockerkakan1 12 augusti 2010

    vi hade bara lättasmör (bordsmargarin) hemma så fick köra på det men de blev inte alls kladdiga trots att jag bara hade inne dem in ca 15 min. Gjorde muffinsarna så vet inte om det berodde på det eller smöret...

  • irrevirre 12 augusti 2010

    Kanske du skall göra någon brownies eller fudgekaka istället?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.