Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med marshmallows!!!

  • Eliskandariya 13 november 2011

    Hejsan!
    Jag har ett bra recept på marshmallows som jag har gjort ett par gånger. Det är ett recept utan äggvita och de blir väldigt goda men håller sig bara ett par dagar innan de sockrar sig. Jag tänkte göra marshmallows till min familj i julklapp och då skulle det underlätta om de höll lite längre. Är det någon som har nåt tips på hur jag kan förlänga färskheten? Håller de sig färska längre med äggvita i?

  • Uli 13 november 2011

    frys dem. de blir lite mindre fluffiga (inte markbart) men annars haller de sig bra

  • Roggan 14 november 2011

    Jag skulle nog tillsätta lite glukos, när du kokar sockerlagen. Det hjälper till att förhindra att det sockrar sig.

  • Eliskandariya 14 november 2011

    Tack för tipsen :) Kan jag ersätta den vita sirapen med glukos helt och hållet, eller ska jag ta typ 50/50?

  • Roggan 14 november 2011

    Jag kan tänka mig att ju mer glukos du använder desto mindre risk för att det sockrar sig. Det var länge sen, flera år sen, jag gjorde marschmallows. Minns att jag också hade problem med det. Vet inte vad du har för recept, men här kommer ett litet tips är att när du kokar lagen. Låt locket vara på de tre första minuterna så minskar riken för att det är sockerkristaller kvar på kastrullens kanter som kan sabba slutresultatet. Detta är en bra regel vid all godiskokning. Jag gör alltid så när jag kokar sockerlagen till fransk nougat, polkagrisar, turkish delight, vingummi mm. I vissa sockerlagar tillsätter man också en liten gnutta ättika för att minska risken för ovanstående problematik. Jag har experimenterat mycket och gjort många tabbar, men skam den som ger sig! Lycka till!
    /Roggan

  • Eliskandariya 15 november 2011

    Oj, massor av bra tips. Tack så mycket^^

    Om jag skulle ersätta den vita sirapen helt med glukos, tar jag i så fall samma mängd glukos som sirap? Är nybörjare när det gäller att göra godis och vågar inte experimentera så mycket, haha:P:(

  • Uli 15 november 2011

    det borde bara vara att ersatta med samma mangd, mitt recept anvander corn syrup som jag ersatter med glukos utan problem, men innan jag ersatte sa undersokte jag ganska mycket. Sirap. corn syrup och glukos borde kunna bytas ut mot varandra i exakta matt. :)

  • mkml 15 november 2011

    jag gjorde marshallows för ca 4 veckor sen och de är fortfarande som nygjorda.
    5dl socker
    1 msk glukos
    3dl vatten
    25g gelatinpulver+1dl vatten
    2 äggvitor
    1-2 msk citronsaft
    pudrade formen med florsocker.
    Lycka till.

  • Eliskandariya 16 november 2011

    Har du någon beskrivning för det receptet? Har aldrig provat ett recept med äggvita. Kanske blir längre hållbarhet med det trots allt då. :)

  • mkml 20 november 2011

    blanda socker,glykos o vatten i en kastrull,värm långsamt.Rör i grytan tills sockret löst sig.Låt koka till 127 grader.
    Lös gelatin o vatten i vattenbad och blanda med sockermassan.
    vispa vitorna till fast skumm.häll långsamt ner sockerblandningen i vitorna,vispa hela tiden och fortsätt vispa tills den börjar tjockna. Smaksätt med citronsaft eller essens eller karamellfärg.(Jag tog 2 msk citron och tyckte att det blev för lite smak)
    Blanda maizena och florsocker och pudra en oljad bakform med kant.
    bred ut smeten och pudra även ovansidan och låt stelna.( jag tror att min stog ca 3 tim)
    Smeten blir ganska seg fort så arbeta ganska omgående ner den i formen.
    stjälp upp och klipp bitar,lägg tillbaka på plåten och låt ligga 5-6 timmar.
    förvara i rumstemperatur men i lufttäta påsar.
    Lycka till =)

  • pihal 20 november 2011

    Jag har ett recept på marshmallows som jag tycker är bra.
    Vaniljmarshmallows

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.