Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur får man muffinsen att bli större?

  • linda_f 1 februari 2013

    Fick en cupcake maker (klassisk storlek ) nyligen men jag kan inte få dom att bli högre än max 2 cm. Jag har testat att t.o.m. fylla smet i stort sett ända upp till kanten. Har testat både med och utan formar i den.
    Recepten jag testat med kommer från den tillhörande bruksanvisningen.

  • Virvlande 1 februari 2013

    har inte provat att använda en cupcake maker, men det kanske går bättre med mer bakpulver? Eller så kan du ha vispat för hårt. Hoppas att det löser sig! =)

  • axelacke 2 februari 2013

    Ställ smeten i kylen en stund innan du bakar dem i makern. Lycka till! :)

  • Erajscha 2 februari 2013

    Menar du att du inte får dem att "slå i taket" i muffinsjärnet?

  • LenaBE1 2 februari 2013

    Jag har ingen cupcake maker, men jag tycker att det låter väldigt konstigt att dom inte blir högre för dig. Hur blir dom när du gräddar dom i ugnen då?

    Kanske det kan bero på att du vispat för mycket sen bakpulvret tillsattes (men det kanske var detta Virvlande menade).
    Att bakpulvret är gammalt och inte jäser upp som det ska.
    För lite smet i formarna (fyll formarna till 3/4). Om inte instruktionerna till cupcake makern säger nåt annat förstås, smeten måste ju få plats att svälla.
    Fel på receptet? För att få veta om receptet funkar så testa att grädda några av muffinsen i ugnen och några i cupcake makern, så ser du om det är någon skillnad i storleken på muffinsen / cupcakesen.
    Hoppas jag har hjälpt dig lite på traven, lycka till! :)

  • Annras 2 februari 2013

    Prova gärna mitt recept:

    Toppiga muffins

  • bakakaka 3 februari 2013

    För mycket bakpulver gör att de sjunker ihop, kanske det som hänt.

  • Nocilla 9 februari 2013

    Hej Linda!
    Jag har också en "cupcakemaker" och har haft samma problem som dig. Jag fick jättedåligt resultat med recepten som följde med apparaten. Jag testade istället med ett vanligt muffinsrecept från 'Sju sorters kakor' och det fungerade mycket bättre! Så mitt råd är att pröva andra recept helt enkelt!
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.