Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Muffins - Hjälp!!

  • Ulrika91 21 september 2010

    När jag bakar muffins brukar de fastna i pappersformen. Varför gör dem de?

    Är det formens kvalitet? Är det innehåller i muffinsarna?

    Skulle uppskatta hjälp!

    Jag har förresten bakar extremt många olika recept och så gott som alla fastnar så det är nog inte mitt "standardrecept" det är fel på. Har du något hemligt knep?

  • Okänd 21 september 2010

    Har du för lite fett i smeten?

  • LEDIVO 21 september 2010

    De här har aldrig fastnat i formarna för mig
    Chokladmuffins

  • mitanblixt 21 september 2010

    I bageriet där jag jobbar spreyar vi alla formar med smör.
    Du kan säkert smälta smör och pensla formarna .
    Man får prova sig fram ibland. Lycka till

  • jash 24 september 2010

    det finns säkert kvalitetsskillnader på formarna också. du kan ju pröva nån annan sort??

  • vivlar 24 september 2010

    Det är kanske inte hela världen om det sitter fast formen, jag har fått det många gånger när jag ätit ute på kondis.
    Såg annars att det finns silikonformar till muffins i affären, det kan kanske vara något?
    Har själv aldrig använt mig av silikonformar men min syster höjer dom till skyarna. Hon säger att det går fortare att grädda i ugnen när man använder silikon.

  • knyppeltanten 11 oktober 2010

    Smörjer din syster silikonformarna? Jag har köpt såna men inte använt dem än. Jag har läst att i USA finns det fett på sprayflaska, någon som vet om det finns här också? Det är ju lite besvärligt att pensla smält smör i pappersformar. tar tacksam emot alla tips.

  • frucaos 11 oktober 2010

    Sånt sprayfett skulle jag också vilja ha ... smidigt!
    Lite fastnar det för mig också, men jag tycker inte att det är så farligt ... det har hänt att barnen ätit upp formarna också - häpp! Får väl hoppas att det är nyttigt med lite pappersfiber ...

  • Bumbis 11 oktober 2010

    I hyllan bland oljor finns det olja på sprayflaska. Jag såg det senast förra veckan på maxi men finns säkert i alla välsorterade butiker.

  • knyppeltanten 11 oktober 2010

    Skrivet av Bumbis den 11 okt 2010

    I hyllan bland oljor finns det olja på sprayflaska. Jag såg det senast förra veckan på maxi men finns säkert i alla välsorterade butiker.


    Tack, då ska jag kolla där, allt för att underlätta!

  • Vro 11 oktober 2010

    Det finns fett på flaska på The English Shop. I Norge är det vanligt, kallas formfett.

  • knyppeltanten 11 oktober 2010

    Skrivet av danniella den 21 sep 2010

    Har du för lite fett i smeten?


    Ska det vara mycket fett i muffinssmet? Jag tycker att smeten där man rör socker och fett tillsammans blir så stabbig och svår att lägga ner i formarna men det kanske är värt det med tanke på "fastnandet". Jag tycker bäst om smet som är vispad på ägg och socker, den blir mer rinnig.

  • knyppeltanten 11 oktober 2010

    Skrivet av Vro den 11 okt 2010

    Det finns fett på flaska på The English Shop. I Norge är det vanligt, kallas formfett.


    Det fanns mycket där !!!! :-) Tack för länken.

  • knyppeltanten 11 oktober 2010

    Skrivet av knyppeltanten den 11 okt 2010

    Skrivet av Vro den 11 okt 2010

    Det finns fett på flaska på The English Shop. I Norge är det vanligt, kallas formfett.


    Det fanns mycket där !!!! :-) Tack för länken.


    Fast formfett hittade jag inte. Det gick inte att översätta sidan till svenska förutom i början, och jag hittade ingen sökfunktion heller. och när jag söker på goggle på formfett så hittade jag bara i Norge och övriga utlandet. Men jag ska kolla i affärerna utifall att.

  • sva 17 oktober 2010

    Hej ! Jag använder Muffinsformar av sillikon och det fastnar inte för mig.Dom är jättebra.
    Köp några och prova så får du se vad du tycker.

  • knyppeltanten 18 oktober 2010

    Skrivet av sva den 17 okt 2010

    Hej ! Jag använder Muffinsformar av sillikon och det fastnar inte för mig.Dom är jättebra.
    Köp några och prova så får du se vad du tycker.


    Jag har köpt några såna men inte provat dem än (är sjuk! men kaksugen) behöver man inte smörja silikonformarna?

    Jag var in på någon sida igår och hittade fettspray så jag tror jag ska köpa det, det fanns en faslig massa andra saker jag ville ha också!

  • sva 18 oktober 2010

    Nej du behöver inte smörja silikonformarna.

  • Jullan123 27 oktober 2010

    Om du vill ha fler recept på muffins gå in på www.dagensmuffin.se , väldigt bra muffins sida, enligt mig. Du kanske ska testa att använda metallformar!!
    //Jullan123 :)

  • MisaMisa 27 oktober 2010

    På kakburken.se finns det smör på sprayflaska, fungerar jättebra, och allt annat som man kan tänkas behöva för cupcakes och tårtor.
    När jag ska baka stora tårtbottnar brukar jag ha smörpapper i botten som jag sedan smörar och bröar ovanpå tillsammans med resten av formen. Det är jättesmidigt om man är rädd att kakan ska fastna i botten och gå sönder.

  • knyppeltanten 29 oktober 2010

    tack för länken till Kakburken och dagens muffins. De ska jag kolla in. Fick tag på någon slags glasyr här som hette Lillifee som jag ska prova också.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.