Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nåt enkelt och inte överdrivet onyttigt?

  • slarvan 13 mars 2012

    Jag bakar typ aldrig....eller i alla fall väldigt sällan, är inte bra på det alls. Men på söndag ska jag fixa till lite fika till en liten tjej-fika-stund. Vad ska jag hitta på? Nåt som är väldigt enkelt att fixa till.....och helst inte överdrivet onyttigt. Det är väl all fika kanske, men ändå...Nåt som har nåt recept??

  • alindalinda 13 mars 2012

    gör en hederlig äppelpaj med havregryn och kanel. servera med vaniljkesella eller glass.
    eller varför inte kanelstekta äpplen med en glassklick?

    Nyttig Äppelpaj

  • amoz 13 mars 2012

    Lite kul när jag precis skulle skriva så förekom alindalinda mig med typ samma förslag \o/ men du får mitt recept oxå.

    Amoz goda äppelpaj.

  • The_mama97mia 13 mars 2012

    haha samma tanke, men skickar inte med ngt recept - men ngt av det enklaste som finns är väl en smulpaj? Jag blandar gärna havregryn i smuldegen...
    Och en relativt smal vaniljsås till sen?

  • Cassiopeya 14 mars 2012

    Fruktsallad är supergott, och lagom onyttigt om man serverar en klick grädde till en lite god vaniljglass :P

  • TTJ 14 mars 2012

    varm ostkaka med hallon som mosas med lite socker och en klick lättvispad grädde. Inte så nyttigt, men väldigt enkelt och jättegott! {eat}

  • soccermum 14 mars 2012

    Enkel chokladmousse

    Kanske denna? :p

  • slarvan 14 mars 2012

    Oj.....många goda recept och tips. Fruktsallad var först min tanke, men jag måste förbereda detta lite....dagen innan faktiskt. Och då blir fruksalladen inte så god.

    Äppelpaj, det borde jag väl klara av....Har aldrig gjort det, men ska testa detta. Chokladmoussen, det är inte helt fel heller. Tack för era tips, ska kolla in och fundera.

  • Annrh 14 mars 2012

    Enklast och godast av allt är kladdkaka! Och det går alltid hem =)

    Jag har ett recept jag använt sen jag var barn och det är fortfarande det enklaste och bästa jag ätit. Om kladdkaka känns som rätt väg att gå och du vill ha receptet så säg bara till.

    //Anna

  • alindalinda 15 mars 2012

    Skrivet av amoz den 13 mar 2012

    Lite kul när jag precis skulle skriva så förekom alindalinda mig med typ samma förslag \o/ men du får mitt recept oxå.

    Amoz goda äppelpaj.


    vad roligt, ditt recept var ju även lite annorlunda med mandeln. måste provas!

  • lindkvist_therese 15 mars 2012

    Den här citronpajen är superenkel och jättegod med vaniljglass!
    (Jag fick dock grädda den lite längre än 20 minuter)

    Citronpaj

    Pajdeg
    3 dl mjöl
    ½ tsk bakpulver
    2 msk socker
    100 g smör
    1 ägg

    Fyllning
    3 ägg
    2 dl socker
    Saft + rivet skal av 1 citron

    1. Smält smöret och låt det svalna. Blanda sedan smöret med resten av degingredienserna. Tryck ut degen i en pajform.
    2. Vispa ägg och socker poröst och blanda med citronsaft och skal. Häll smeten i formen
    3. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter.

  • The_Stig 15 mars 2012

    Nu när värmen kommer kan jag ju rekomendera denna dessert jag gjort. Inte så nyttig som du efterfrågade, men mycket enkel att göra och kan förberedas t om veckor innan du ska använda den.

    Lycka till!

    http://jacksmat.blogspot.com/2012/03/blabarsparfait.html

  • magnoolia 15 mars 2012

    Kladdkaka är ju en klassiker, det går fort och är inte svårt att göra. Men det är ju inte speciellt nyttigt. Prova att göra nån sorts havrekex? Eller någon kaka med nötter i. Finns massa här på hemsidan. Lycka till! :D

  • Mistys 15 mars 2012

    En kladdkaka kan göras nyttig om man använder sig av 70-86% choklad. Om man vill undvika socker och inte är rädd för fett ( vilket inte är onyttigt, det är ju socker som är det onyttiga) Med mörk choklad får du en mycket nyttig kaka med mer antioxidanter och mineraler än andra bakverk.

  • Amika 15 mars 2012

    Chokladdoppade jordgubbar. :)
    Kan doppas i mörk choklad eller blanda ljus och mörk. Inte så väldans onyttigt och väldigt gott! :)

  • Lenkan 15 mars 2012

    Fruktsallad kan man visst förbereda dagen före.
    Hacka frukterna och lägg dem i matlådor, varje frukt för sig, sen är det bara att blanda ihop strax innan

  • slarvan 15 mars 2012

    Skrivet av Lenkan den 15 mar 2012

    Fruktsallad kan man visst förbereda dagen före.
    Hacka frukterna och lägg dem i matlådor, varje frukt för sig, sen är det bara att blanda ihop strax innan


    Aha, det kan ju funka kanske....vad bra,....det ska jag komma ihåg......


    Tack alla andra för era goda recept, tror jag ska ge mig på en äppelpaj denna gång. Sen lär ju den där citronpajen grymt god, älskar desserter med citronsmak. Kladdkaka är ju åxå gott, men jag har börjat tröttna på det då jag har en syster som bakar sånt jämt...så fort vi är det får vi kladdkaka....hehehe...

  • Mistys 15 mars 2012

    När vi bjuder ( i familjen) har vi oftast glass, vispad grädde och en skål med blandade frysta bär. Då kan alla ta som dom vill. Vi som äter LCHF äter bara grädde och bär. Någon tar bara bär och någon bara glassen. Willys har underbara frysta körsbär som med blåbär, hallon och glass är såååå gott och fullt tillräckligt till fika.

  • soccermum 17 mars 2012

    Skrivet av Amika den 15 mar 2012

    Chokladdoppade jordgubbar. :)
    Kan doppas i mörk choklad eller blanda ljus och mörk. Inte så väldans onyttigt och väldigt gott! :)


    (y)

    Chokladdoppad frukt överlag är ju jättegott! Physalis, banan, vindruvor och apelsinklyftor t ex Fast jordgubbar är outstanding :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.