Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad åt ni för gott på julafton?

  • ros 24 december 2008

    :)God fortsättning på julen. Jag hoppas att ni hade en trevlig jul med mycket god mat:)
    Till julmiddag åt vi: janssons frestelse, köttbullar, prinskorv, skinka, doppade, lax, sill, ägghalvor med räkor och rom, brysselkål, julkorv, rödbetssallad.

    Som efterrätt åt vi fruktsallad.

    Till eftermiddagsfikat gjorde jag en efterrätt som jag verkligen kan rekommendera
    Kryddig yoghurtpannacotta med hallon
    Jag utslöt stjäranisen och tog 2 tsk kanel istället för hel kanel

    På kvällen åt vi risgrynsgröt och lite rester efter middagen

    Ha det så bra!(Y)(Y)(Y)

  • Mellanbellan 24 december 2008

    Här blev det skinkmacka och risgrynsgröt till lunch. Ättiksströmming, nubbesallad, ägg med majonäs o räkor, skinka med hemkokt senap och äppelmos, kalvsylta med rödbetssallad till middag.
    Efterrätt fanns det inte plats för men däremot Rocky Road, knäck och ischoklad :p
    Jansson, köttbullarna, revbensspjällen och prinskorven blir imorgon juldagen.

    God Fortsättning

  • kristin1979 25 december 2008

    mmm är i Hälsingland hos min mamma och så här blev vår meny (enligt tradition ;-))

    frukost: julgröt med julskinsmörgås och jonnys senap

    Julmiddag: inlagd sill, inkokt lax med sås, gravad lax med hovmästarsås, sillsallad, ägghalvor med räkor och en majonäsröra, saffransgrynkaka, rörost, rödbetssallad, hemlagad sylta, hemlagad leverpastej, kantarellstuvad omelett, revbensspjäll, prinskorv, köttbullar, potatis.
    Vi drack julmumma och hallands fläder samt julmust till. (julmumma var en ruskigt god öl!!)

    Under den sena kvällen: äkta stilton ost med pepparkakor och glögg.
    chokladbollar, knäck, chokladknäckskakor, rullrån, smörkakor, hasselkakor och olika chokladsorter.
    till stilton osten drack vi ett helt fantastiskt italienskt vin!

    trevlig kväll

  • ingegerdb 25 december 2008

    Till frukost: Risgrynsgröt och skinksmörgås
    Julmiddagen: Jansonss frestelse, örtig nötfärspaté, broccoligrastäng, Skinka, rödbetssallad, egen inlagd brantevisksill samt egen inlagd krämig julsill. Köttbullar, revbensspjäll, prinskorvar. Gravad lax med sås, potatis och säkerligen något mer som vi glömt.

    Efter julklappsöppning så pt vi äggost!

  • anluk 25 december 2008

    Till lunchen blev det lutfisk med härlig sås, potatis och ärtor. Barnen gillar inte lutfisk så de fick köttbullar istället.

    På kvällen var det klassiskt julbord med sillar, skinka, rödbetssallad, köttbullar, prinskorv, jansson, potatisgratäng, kålpudding, brunkål, rödkål, ägghalvor med räkröror, Mycket mat blev det.

  • kfors 25 december 2008

    Hej
    God fortsättning
    Till frukost blev det en skinksmörgås
    Sen stod jag vid spisen och fixade till det sista
    Vi har bara det vi tycker är godast på vårat julbord
    Skinka, jansson, köttbullar, ägghalvor med räkor, kallrökt lax, ugnsomelett,
    2 sorters sill (drömsill och vanlig inlagd sill) hemmagjorde förstås, ugnsomelett med
    räkstuvning, prinskorv och rödbetssallad
    I år hoppa vi över doppet.

    Sen var man så mätt och belåten hela kvällen:p, blev väl lite julgodis
    Kaffe och hemlagade kakor

  • vanilj 25 december 2008

    God Jul på er alla! :)

    Till frukost: vörtbröd, julkaffe från Zoègas, skinka, ost, grönsaker, korv m.m.

    Till "lätt-lunch": skinkmacka.

    Julbord: skinka, sylta, korvar, varmrökt lax med fisksås, sill, strömming, grönsaker, ägghalvor, kalkonbröst, räkor, kex, bröd, dessertost, köttbullar, julkorv, prinskorv, ugnsomelett med champinjonstuvning, janssons frestelse, potatisgratäng med fetaost, rödbetssallad, m.m.

    Efterrättsbord: rulltårta med kanel & lingongrädde, tre sorters knäck, mjölkchokladtryffel, lakritstryffel, risbräcksgodis med marshmallows, dumlekolor, chokladask, kaffe och glögg.

    Sen fick merparten av familjen halsbränna och resten av kvällen spenderades i soffan med coca-cola & samarin! :D:p

  • monac 25 december 2008

    vi åt sill 3 sorter,skaldjurspaté med romsås,kräftströmming,rökt lax,rödbetssallad(Ullac´s recept här på MK(Y)) Ägghalvor med räkor,Janssons,
    Apelsinsallad med fetaost och knäckiga nötter(recept allt om mat) bakade rödbetor med chevré och rostade pumpakrärnor. Och de vanliga fanns med oxå köttbullar/prinskorv/skinka.

    Desseten åt vi senare på kvällen. 6 olika sorter av Hemglass/Mövenpick gräddglass. Oj vad gott!:p

    god fortsättning till alla på klubben och era nära och kära.
    Idag blir det rester eller "repris på i går":D

  • JennyV 26 december 2008

    Ja, man är fortfarande mätt sedan julafton... :)
    Vi åt julbord mitt på dagen som bestod av bl.a 5 olika sorters inlagd sill (recept från matklubben (Y) ), inlagd makrill, jansson´s , potatisgratäng till de som inte tål fisk, rökt lax och hovmästarsås, köttbullar, prinskorv, julskinka, julkorv, rödkål, Ullac rödbetssallad (Y) och säkert en hel del till!
    Efter tomten ( han kom faktiskt i år igen!) åt vi tomtegröt med saftsås och min största dotter fick mandeln. Det pratar hon fortfarande om. Sen blev det julgodis i alla former; rocky road, nougatchoklad, wienerchoklad i knäckformar... m.m Allt i matklubbens anda!
    Man har ju en del kvar att äta upp, så det blir rester i flera dagar!
    God fortsättning allihop!!

  • Babzan 26 december 2008

    God Jul på er alla!
    Vi åt skinkmacka till frukost sen fick vi gå hungriga till kl 16 då vi frossade i sånt som vi gillar: sillsallad, sill av olika sorter, hemlagad Jansson, Tjocka revben, skinka, köttbullar, prinskorv, quornpaj, broccoligratäng, mm mm

    Efter tomtens besök åt vi en iskall fräsch fruktsallad med glass och grädde! Plus knäck, snickers,chokladbollar ocg en massa annat snask,
    I år fick jag bara lukta på glöggen eftersom jag äter en dunderkur av 2 sorters antibiotika.....Jag tänker spara en flaska som jag ska dricka när kuren är över i Januari eller så:p

  • snuosm 26 december 2008

    Julbord med mammas inlagda sill, kalvsylta, leverpastej, rödbetssallad, rödkål, vörtbröd med julost, mammas köttbullar, mammas revbensspjäll, Janssons frestelse, julskinka. Vi skippade gravlaxen i år. Till Kalle Anka blev det Blossa årgångsglögg 08 med vanliga pepparkakor och pepparnötter (smakar som pepparkaka med jordnötter i) och bredbar ädelost med whisky.

    Som sent kvällsmål när vi kom hem igen blev det pasta och köttfärssås!!! Har då aldrig ätit det en julafton tidigare:p

  • essim 26 december 2008

    :)Julaftons lunch: Spenatsoppa med prinskorv och ägghalvor, knäcke. Julöl.

    :)Julaftons kväll: Löksill, vitlökssill, romsill, Brantevikssil och Hylliesill. Ägg, gravad och kallrökt lax med gravlaxsås. Ål. Rödbetssallad.
    :)Rullefläsk, Munkakorv, paté med smågurkor och kalkonsylta med rödbetor.
    :)Prinskorv, köttbullar, skinka och brunkål.
    :)Juledamerost och Cambozola, minirågknäcke och dinkelkex.
    :)Julöl och nubbe. Julmust.
    :)Ris a la malta.

    :)Trillingnöt och wienernougat och frukt under julklappsutdelningen.

    :)Senare på kvällen: Kaffe, lussebullar, fruktkaka, bondkakor, schackrutor och mussla med grädde och jordgubbssylt. Julelikör.
    :Z:o:'(:Z

  • babbs 26 december 2008

    Till frukost åt vi ägg, sill och skinkmacka.
    Till lunchen dukade jag fram: skinka, pressylta, salami, rökt innanlår, bakad och kokt leverpastej,
    nubbesill, glasmästarsill, ägghalvor med räkor, Janssons frestelse, revben, köttbullar, prinskorv, Nürnburger bratwurst, kokt nypotatis som vi grävde upp ur landet på förmiddagen. Därtill hade vi hemkokt senap och slottsenap samt två sorters hembakat bröd. Till det drack vi julmust. Vi dricker inget starkare när det är barn med. Resterna fick barnbarnet och hennes pappa med hem så att de slapp laga julmat själva.
    Sent på kvällen en skinkmacka.

  • hasta 26 december 2008

    Förutom det "vanliga" hade vi i år många sallader på julbordet. Jag provade t ex att göra Coleslaw med saffran. Mycket gott och uppskattat.

    Coleslaw med saffran

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.