Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fyller 30 och ingen fantasi!

  • Tesslatess 6 januari 2012

    Fyller 30 om en månad ca, men har ingen aning om vad jag ska bjuda på. Jag vet inte ens hur många som kommer.

    Tankarna går mot grytor, kanske en chili con carne, sen över på sallad med olika tillbehör man får plocka själv, men det är lite för kallt för en sån rätt. Men samtidigt måste gå att stå framme en stund utan att bli dåligt eftersom alla gäster kanske inte kommer samtidigt.
    Det känns lite snurrigt och oplanerat just nu, men det kanske klarnar....

    Hjälp?

    En sak till.... Tårta! Tips? Gärna tips på sånna man prövat själv och en lite resumé på hur den var att göra och gästernas kommentarer. Inga konditormästerverk, jag är kass på garnering!

  • husmusen88 6 januari 2012

    Jag är en sån som älskar grytor och soppor, man kan ju göra en sådan och ha i en gryta över värmeljus, som en "glögggryta" typ så håller det sig varmt länge.
    Servera med bröd, frukt och ostar så kan alla plocka själv.

    Vad gillar du för tårta då? Jag älskar marängtårta. såg ett jättebra recept här för ett tag sen: http://www.matklubben.se/matklubben/husmusen88/kokbok/?id=4970803&recipeid=87742&offset=3

    Frukttårta är ett annat alternativ, enkel sockerkaka man delar i tre delar, jag brukar ha vaniljkräm i ett lager och jordgubbssylt/bananer/choklad i det andra lagret.
    Smetar på grädde på sidorna och toppen och lägger ut frukt som jordgubbar, kiwi, banan, physalis, blåbär, hallon eller vad nu har hemma. River vit choklad över alltihop sedan.

  • MatAnders 6 januari 2012

    Håller på med en chili utan bönor här med lite choklad i dom blir så satans goda kan jag rekommendera och lite gott bröd att doppa i, eller kanske en god pörkölt (ungersk gulash gryta med mycket mustigt paprikapulver och hel kummin i.

  • sju 6 januari 2012

    För mig känns chili con carne väldigt mycket vardag och ganska lite fest faktiskt. Vid festligare tillfällen tycker jag det passar bättre med klassisk fransk matlagning som boeuf bourgignon eller coq au vin om man vill bjuda på gryta. En bouillabaisse är inte heller fel, så otroligt gott.

  • Magdolna 6 januari 2012

    Skrivet av MatAnders den 6 jan 2012

    Håller på med en chili utan bönor här med lite choklad i dom blir så satans goda kan jag rekommendera och lite gott bröd att doppa i, eller kanske en god pörkölt (ungersk gulash gryta med mycket mustigt paprikapulver och hel kummin i.


    Smörgåstårta är alltid gott ! {party}
    MatAnders! Jag älskar dina kommentarer....

  • pihal 6 januari 2012

    Här kommer ett recept på en bjudgryta med oxfile, men det kan bytas mot fläskfile eller kyckling. Väldigt enkel att göra och vinner de flesta gästers gillande, görs med fördel ddagen före och jag brukar servera den med klyftpotatis eller pressad potatis , men även ris funkar. Som tårta brukar jag servera denna läckra tårta, lite pyssel att göra den men den skall göras dagen innan och stå och gotta sig över natten. Mina gäster har bett om receptet.

    Tournedos pomodore med soltorkad tomat
    Fantastisk brownietårta

  • TTJ 6 januari 2012

    När jag fyllde 30 (i december) bjöd jag på en blandad buffè. Det var perfekt eftersom alla kunde ta det de gillade och känndes lyxigt på samma gång. Jag hade gjort västerbottensostpaj med romröra, skinkpaj med broccoli och körsbärstomater. Köttfärspaj med en kall creme fraiche sås till, hemmagjord rostbiff som serverades kall i tunna skivor, potatisgratäng och en kall sås med pepparrot i. Dessutom nybakt bröd (bake-off) smör olika ostar och en god sallad. Jättegott och uppskattat bland gästerna. Som tårtor kan jag tipsa om dessa:

    Marängtårta som lagas i långpanna, superenkel att göra och räcker till många!
    http://therese-gottochblandat.blogspot.com/2011/09/mumsig-tarta-med-marang.html

    Punschtårta, supergod och lite annorlunda tårta. Förbereds minst en dag innan.
    http://therese-gottochblandat.blogspot.com/2011/09/punschtarta.html

    Nutellasemifreddo, grymt god glasstårta som ALLA gillar
    http://therese-gottochblandat.blogspot.com/2011/08/nutella-semifreddo.html

    Lycka till!

  • MatAnders 6 januari 2012

    Skrivet av magdolna den 6 jan 2012

    Skrivet av MatAnders den 6 jan 2012

    Håller på med en chili utan bönor här med lite choklad i dom blir så satans goda kan jag rekommendera och lite gott bröd att doppa i, eller kanske en god pörkölt (ungersk gulash gryta med mycket mustigt paprikapulver och hel kummin i.


    Smörgåstårta är alltid gott ! {party}
    MatAnders! Jag älskar dina kommentarer....


    He he :) tack man gör ju så gott man kan haha

  • MosterNettan 6 januari 2012

    Tacos-buffé har jag fått på kalas. Det blev succé faktiskt.
    Allt som är buffé tycker jag är bra, speciellt som om det är många gäster som inte känner varann. Det blir lite "lära-känna-övningar" runt buffé-bordet. Extra bonus!

  • jezzy81 6 januari 2012

    På nyårsafton gjorde jag något mycket gott som jag kommer fortsätta med till bjudningar.
    förätt var tunnbrödsskålar med sallad och skagenröra, mycket lätt och mycket gott, så jättefint ut också.

    middagen var potatis och rotfrukter rostade i ugn med parmesan. till det örtsås och mjukostfyllda kycklingfileer. okså mycket lätt.

    efterätt. Pannacotta. men i ditt fall kan du ju bjuda på kanskke en princesstårta. eller vanlig gräddtårta.

    om du vill ha recepten kan jag skicka dom till dig.

    ha det fint.

  • Erajscha 9 oktober 2012

    Såg nu att spam har puffat tråden grrr...

  • boz1965 9 oktober 2012

    Jag har anmält samtliga hennes inlägg som spam och även messat admins privat om det.
    Hoppas att hon blir avstängd!

  • haggatan8 9 oktober 2012

    Krämig kräftsoppa och ett gott bröd till är aldrig fel, passar bra nu på hösten, soppan finns här på MK.

    Sen en vanlig maräng Pinnocciotårta med frukt emellan är supergod.

    Hoppas du hittar nåt som passar till din 30 årsdag.
    Grattis i förskott.
    :)(Y)

  • rosatalo 9 oktober 2012

    Vad sägs om detta? Tänker göra till min yngsta sons studentfest i sommar ( bäst att planera i god tid ). Gäller att få ett lika snyggt upplägg men det var ju enkel bjudmat som vem som helst kan åstadkomma.

    Gills smarriga planka

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.