Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med smårgåstårta

  • kiabusing 1 juli 2008

    Hejsan
    Jag ska göra smörgåstårta till vår sons dop på söndag, och jag undrar vad man ska bre på runtom och på tårtan innan den garneras?
    Tack på förhand

  • tina62 1 juli 2008

    Jag brukar blanda créme fraiche, fil och lite majonäs.

  • Glitterfia 1 juli 2008

    Jag blandar lika delar creme fraiche och majonnäs.

  • Bianca 1 juli 2008

    Lika delar gräddfil, majonnäs och filmjölk brukar jag ta. Fungerar utmärkt att bre på bottnarna innan man lägger fyllningen så man får den riktigt saftig.

  • MammaIrene 1 juli 2008

    Jag brukar faktiskt använda en blandning av cremefraiche, majonäs och keso
    Där kan man ju själv välja om man vill ha lättprodukterna eller de feta varianterna,
    Jag brukar ha detta i fyllnignarna också...........
    T ex creme fraiche, majonäs, keso hackad skinka apelsinbitar o äpplebitar =jätte jättegott(Y)(Y)
    På nästa fyllning kan man ju då ta samma röra fast med räkor, champinjoner på burk o sparris på burk + lite dill = också jättegott...

  • The_mama97mia 1 juli 2008

    hej, vad kul o gott med smörgåstårta.
    Runt om och ovanpå brukar jag variera lite, vill ibland ha lite fastare geggamoja, då vill jag ha vispad grädde blandat med majjonäs till bra konsistens. Brukar nämligen spritsa eller åtminstone kladda ut lite gräddmajjo på äggskivorna som jag oftast har på topp, så att räkor m.m. ska ligga still på ägget.

  • The_mama97mia 1 juli 2008

    hej, vad kul o gott med smörgåstårta.
    Runt om och ovanpå brukar jag variera lite, vill ibland ha lite fastare geggamoja, då vill jag ha vispad grädde blandat med majjonäs till bra konsistens. Brukar nämligen spritsa eller åtminstone kladda ut lite gräddmajjo på äggskivorna som jag oftast har på topp, så att räkor m.m. ska ligga still på ägget.

  • The_mama97mia 1 juli 2008

    förlåt att det blev två ggr, det är otroooooooooligt segt här idag? Är det bara mig eller ? Andra websidor är inte så här tröga

  • The_mama97mia 1 juli 2008

    Smörgåstårta samt
    [recept]14755[/recept ]

    för en fullständig beskrivning från bott till topp s a s

  • kajsakarlson92 15 september 2008

    Lite sent kommet, men kankse kan vara bra till en annan gång.
    jag blandar alltid vispadgrädde, majonäs, salt, peppar, vitlökspulver, sedan lite smått & gott
    T.e.x 1. räckor, hackade ägg, dill. 2. riven ost, hackad skinka, annanas

    detta är mums!(Y)

  • chre 15 september 2008

    Min mamma gjorde alltid en ganska tjock krämig bechamelsås (med bottenredning, salt och vitpeppar) som hon sen, när den var kall, blandade med hårt vispad grädde. Det blev jättegott! Inte så fett som majonnäs, t ex.

  • SaraW 15 september 2008

    Jag brukar ta färskost, typ philadelphia. Helst light eller extra light, då den är enklare att breda ut. Ger inte så mycket smak, men en härlig fräschör och lättar upp lite mot all majonnäsfyllning.

  • The_mama97mia 15 september 2008

    Skrivet av SaraW den 15 sep 2008

    Jag brukar ta färskost, typ philadelphia. Helst light eller extra light, då den är enklare att breda ut. Ger inte så mycket smak, men en härlig fräschör och lättar upp lite mot all majonnäsfyllning.


    bra tips! Tack för det! Jag är mest ute efter rätt konsistens, inte så mkt smak nä'r det gäller kladdet utanpå...

  • systeryster 15 september 2008

    Fick lära mig på hemkunskapen att blanda lite dressing med majonässmak i gräddfilen.
    Vet inte om det är så mycket smalare alternativ men gott blev det i alla fall.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.