Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Konfirmation

  • Bladh 1 mars 2008

    Sitter här och planera inför vår dotters konfirmation. Konfirmationen kommer att ske i mitten av april. Bjudningen kommer att bli vid 17-tiden. Har funderingar på att bjuda på en buffe, med tanke på att vi inte riktigt vet hur många gäster förutom släkt och vänner som kommer till uppvaktningen. Tar tacksamt emot tips och råd på mat och dryck.

  • anluk 1 mars 2008

    Annars är varmrökt lax med kokt potatis och kall sås väldigt gott.

  • lennali 1 mars 2008

    Ett sätt är att gå in på fliken "Recept" och sedan kryssa för buffé under "typ av rätt" och sedan på sök knappen längst ner, då får du hur många sidor som helst att gå igenom.

    Men jag skickar några förslag på recept med detta inlägg:
    Apetinakyckling
    Marinerad rostbiff
    Vinmarinerad fläskfile med kall sås
    Marinerad kycklingfilé

  • marinkovic 1 mars 2008

    (Y)
    En god pastasallad med kycklingfileér den kan man variera som man vill.Goda hembakta brödbullar & ost till.

    Har i mina gömmor ett recept som är bra när man vill förbereda innför ett kalas.
    Häll olja i en gryta rör ned hackad gul lök samt 1 buljongtärning,häll i okokt ris,rör tills detta blivit gyllende,ha medelvärme.Slå på vatten lite mindre än vid vanlig riskok.Häll upp detta i smorda formar(kan göras dagen innan)
    Rulla in sparris i rökta skinkskivor 4 per person ca.Lägg dessa på riset strax innan den ska in i ugen.Gör en sås på tomatpure,vispad grädde,majonäs bred ut detta på skivorna strö över riven ost.Gratinera i ca 15-20 minuter.Vet inte hur många ni är,men det kan du räkna på.
    Detta är ett mycket bra recept då man vill vara förbered & behöver göra annat.
    Servera en god sallad & bröd till.Rätten brukar gå hem hos mindre barn också.
    Är det bara vuxna brukar jag hälla i 1 msk whiskey i såsen.

  • The_mama97mia 1 mars 2008

    Nåt jag brukar göra till buffé är minipajer - i aluminiumformar - antingen med smördeg som pajskal eller "riktig" pajdeg som man trycker ut i formen. I med valfri fyllning o toppa med äggstanning. Jättegott med bara ostfyllning o trycka ner en liten körsbärstomat. Bra därför att det går att förbereda o man kan göra massor, blir det över fryser man dom bara. Jag ska lägga ut recept på de jag brukar göra men idag har jag musarmsproblem så jag måste ta det lugnt med skrivandet... :(

  • ikah 1 mars 2008

    Smörgåstårtor är lätt att ha.
    Varför inte laga tex en enkel gryta och servera ris, bröd, sallad till.
    Paella
    Mexicansk buffe
    Pajer av olika slag
    Pastasallader

  • tina62 1 mars 2008

    Jag gjorde 3 olika smörgåstårtor och det funkade perfekt.
    Då är man heller inte beroende att veta exakt hur många som kommer.

    Lycka Till:p

  • annwin66 1 mars 2008

    Arla har många recept på buffemat.
    www.arla.se

  • Okänd 1 mars 2008

    Jag föreslår också smörgåstårtor av olika sorter.
    De är alltid uppskattade.
    De går ju att förbereda mycket dagen före och sen bara garneras samma dag de äts.

  • Bladh 2 mars 2008

    :) Tack för alla mattips inför den stundande konfirmationen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.