Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Panikbuffe

  • lindabukowski 14 december 2011

    behöver hjälp!

    på lördag har jag 30års fest men vad ska jag laga??
    15 pers ska mättas.

    har tänkt meze, gryta, paj, plockmat men kan inte bestämma mej.

    kan inte matcha ihop smårätterna på ett bra sätt. förstår ni vad jag menar?

  • Kakan1986 14 december 2011

    Svårt det där. När jag själv haft liknande bjudningar har jag gjort någon typ av kyckling eller fläskfilé som kan förberedas och sedan en stor sallad och lite olika såser samt någon form av potatis, t ex ugnsstekt potatis med lite flingsalt och olja, då har jag serverat maten kall för att göra det som enkelt och smidigt som möjligt.

    Jag har gjort

    Dubbelmarinerad fläskfilé
    Marinerad kycklingfilé

    Tycker annars att gryta låter som ett bra alternativ. Älskar själv små tilltugg och sånt men då gör jag inte det som middag om du förstår vad jag menar.
    Pajer är ju bra för då finns det något för alla, om det finns vegetarianer eller så, det kan ju också förberedas. Jag hade gjort typ västerbottenpaj, köttfärspaj, kycklingpaj och lökpaj isåfall kanske även tacopaj och haft några dippsåser till och sallad.

  • madsam 14 december 2011

    Gör Grekisk pyttipanna!! Perfekt bjudmat och GOTT (Y)

  • elleave 14 december 2011

    Någonting mittemellan mat och meze/plock kanske?
    Tex:

    2 sorters kallskuret: Kanske en sorts fläsk- alt kycklingfilé och någon färdigt (kassler, skinka, rostbiff etc)

    En sallad eller "plockgrönsaker"

    Lite olika röror (tzatziki, hummus, salsa... )

    Bröd, kex och lite ost

  • husmusen88 14 december 2011

    En god matig soppa/gryta går lätt att göra till många!
    Tilltugg till denna som brukar uppskattas är kycklingspett, sallader, goda ostar, bröd, olika sorts skinka, till det frukter som vindruvor, melon och päron.

    Till det olika röror och dippsåser, finns massor!

  • MosterNettan 14 december 2011

    Plockmat och munsbitar ser lätt och enkelt ut när det är klart. Men det tar mycket längre tid att fixa med än man tror.
    Enkelt att servera för många personer är en stor potatisgratäng med ett par såser. Filén och kycklingen du fått förslag på tycker jag verkar jättebra till en ren sallad och gratäng.
    Det skulle jag satsa på så här i sista minuten.

    Tips på en sås. mosa ner en rejäl bit gorgonzola i steksky, rör ut med creme fraiche, mycket svartpeppar och en liten skvätt sherry. Späd ut med grädde. ...till sista slicken du vet...
    En annan sås att servera till är såsen till Fläskfilé Flamenco som finns här på sajten.
    Såserna blir pricken över iet.

    Lycka till och Grattis på 30-årsdagen!
    {clap}

  • Cassiopeya 14 december 2011

    Håller med nettan, potatisgratäng är enkelt och gott. Fläskfilé och kycklingfilé är supergott till, och enkelt. Speciellt om du gör de i förväg och serverar dem kalla.

    Mina tips på såser är;

    Fetaoströra
    Fast jag har bara creme fraiche, fetaost och svartpeppar i min variant. Du gör ju som du vill såklart :D

    [recept]69653&[/recept]

    Guacamole

    Kall Mango Chutney-sås

    Bearnaisekräm

    En röd, en vit och en grön? Ser ju fint ut, men det ska ju smaka också! Det bästa med de kalla såserna är att du kan göra dem i förväg, så slipper du trixa för mkt samma dag.

    Lycka till och stort grattis på födelsedagen! {party}

  • The_mama97mia 14 december 2011

    Minimala smördegspajer med olika fyllningar

    Om du ändå vill göra ngt litet - så är de här småpajerna rätt enkla, görs på färdig smördeg, joxa ihop fyllning o skjuts in i ugnen en 20 min eller så. Går utmärkt att göra dagen innan.
    Om ni blir ca 15 pers är det väl lagom att göra två satser om en 20 st o med olika fyllning då.

  • familjenlundin 14 december 2011

    Varför inte göra egen pizza i långpanna? Enkelt gott och mättande, sen kanske nån fruktsallad och glass till efterrätt? Ska du ha tårta och kaffe efteråt kanske det räcker? Senare på kvällen kan man ju plocka fram goda dessertostar och kex, vindruvor, päron (om ni äter sånna ostar förståss)
    :)

    Grattis i förskott :D

    Marina

  • chrisq 14 december 2011

    (L) hade gjort en stor härlig gryta sen som tillbehör lite bröd o ost o frukt (Y)

  • lindabukowski 15 december 2011

    tack för alla tips!

    tänkte servera 3-4 olika pajer
    kycklingspett
    tigerräkor på spett
    qornfilespett
    en fin stor grönsallad
    rostad kulpotatis med salsa verde eller/och tzatziki

    eventuellt ost mm till senare.

    var väldigt sugen på att göra en stor gryta men det kommer vitlöks"allergiker" och vegetarianer så det blir nog bättre med lite mer plockig vegomat och servera icke vego vid sidan av.

    vad tror ni om detta??

  • The_mama97mia 15 december 2011

    Det låter ju gott!
    Tänkte bara tipsa om en sak - om du ändå ska göra ugnspotatis - skär palsternacka i fina bitar av dippvänligt format och rosta även det i ugnen - det är supergott att just doppa. Lite extra som vego plock tänkte jag.

    Lycka till hoppas du får en toppenfest!

  • mooseella 15 december 2011

    Gör pajer i långpannan 2 st räcker. går att göra dagen innan, sedan värmas lätt. Servera med sallad av ngt slag.

    Recept finns i min kokbok. Vet inte hur man lägger in dem här. Gör en pajdeg som inte behövr vila. Bara att kavla ut direkt.

  • mooseella 15 december 2011

    Gör pajer i långpannan 2 st räcker. går att göra dagen innan, sedan värmas lätt. Servera med sallad av ngt slag.

    Recept finns i min kokbok. Vet inte hur man lägger in dem här. Gör en pajdeg som inte behövr vila. Bara att kavla ut direkt.

  • annapatrik 15 december 2011

    Hej !

    Det viktigaste är väl att du inte ska behöva stå i köket eller oroa dig för att maten blir kall eller ska fixas med.

    Mitt förslag:
    Småplock i form av små bitar ost av olika typer på kex, någon marmelad, typ fikonmarmelad som man själv lägger dit.
    hamburgerkött med pepparrot funkar också bra på kex.

    Mat: En stor bytta hemgjord eller köpt potatissallad, till det kycklingspett (finns hur många recept som helst), dom kan ligga i ugnen med folie över tills det är dags att sätta fram.
    Stort gott bröd till.

    Till kaffe: Köp en stor och god tårta eller köp färdiga bottnar, fyll med hallonmousse, grädde och färska hallon överst och riv lite blockchoklad så ser det fint ut.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.