Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äggost - temperatur?

  • Chillfors 29 oktober 2008

    Hej!

    Bohusläning som jag är så lagas det ju äggost här hemma :)
    Men de senaste gångerna har jag inte lyckats alls.. (trots att jag inte tycker jag gör annorlunda än jag gjort innan...) Det blir typ tre gånger så mycket vassle som äggost, och den kan stå och rinna av i två-tre dygn..
    Vet inte om det beror på att jag drar av den för snabbt från plattan innan det hunnit skära sig tillräckligt?

    Funderade på det, har mjölk samma koktemperatur som vatten? Isåfall kan man ju ha termometern i och lätt se när man kommer in i riskzonen för att det ska börja koka..

    Hur gör ni när ni lagar äggost?
    Hur mycket har ni i av varje (ägg, mjölk) och vad skär ni den med?

  • Eery 29 oktober 2008

    kan man få ett recept också:)

  • LaJefa 29 oktober 2008

    Jag skulle oxå vilja ha recept..har aldrig testat äggost...men det låter spännande. Även om du har misslyckats på sistone så skulle det vara roligt och ha receptet...kanske kommer man på vad det e för fel du har gjort.

    Och JA, mjölk o vatten har samma koktemperatur.
    Kan rekommendera en digital termometer...den är ju även bra när man gör stekar och dylikt i ugnen.

  • Chillfors 29 oktober 2008

    Har några olika recept och har inte fastnat för något särskilt än.
    Men det jag gjorde idag var iallafall;

    3 l mjölk
    6-10 ägg (jag tog 10)
    3 dl fil/gräddfil
    socker (1-3 tsk)

    Sen ett annat:
    4 l mjölk
    8-10 ägg
    2 dl grädde
    2 dl filmjölk
    3 dl gräddfil
    socker efter tycker och smak

    Gör såhär:
    Slå mjölken i en lgom stor, helst tjockbottnad rostfri kastrull. Vispa lätt ihop ägg, grädde, fil och gräddfil. Häll allt i kastrullen och värm sakta. Rör under tiden sakta mot botten av kastrullen. Låt blandningen komma till sjudning. Sänk värmen efter hand. Den får inte koka! Efter en stund kommer blandningen att skära eller dela på sig.
    När det börjar bildas klumpar och när vasslan börjar klarna är det dags att dra kastrullen åt sidan. Låt stå i 10 minuter. Ös upp äggostmassan i fromen med en hålslev. Strö ite socker mellan varven. Ställ svalt, helst över natt.


    Sen kan man ju även skära med ättika också, men har aldrig testat det, får bli nästa gång!

    Ja jo, vi har ju en sån termometer hemma. Men va lite osäker på när man bör "iakkta varsamhet".. Men ja, det lär man sig väl efterhand :)

  • MammaIrene 29 oktober 2008

    Här kommer en fantastiskt god äggost, den är dessutom inte riktigt lika fet som den vanliga, men lika god, vi har alltid denna på jul o påsk.
    Jag brukar på en 6 gradig skala börja på 4:an, ganska snart sänker jag till 3:an o sedan efter 1 timme samanlagt ungefär, sänker jag till 2:an
    Jag brukar låta den bli ganska tjock o får jag den inte till at skära så mycket som jag vill, kan man ju ta 1/2 tsk ättika till utan att det gör något.
    (har dina ägg varit lika stora som vanligt, sådant kan ju spela roll....om äggmängden inte är lika stror...jag tror att mer ägg är bättre än för lite...)
    Lite smalare, men fantastiskt god Äggost

  • Chillfors 29 oktober 2008

    Har dålig koll på hur länge jag har den på spisen, men har alltid känt att jag nog "fegar" och har den på onödigt länge (dvs, kör på lägre temperatur än nödvändigt i rädsla för att de ska koka),
    men om du nu står 2 timmar kan jag nog sluta tänka så :)

    Men ja, ska ta och testa med ättika också nästa gång, så kanske den skär sig lättare!
    Tänkte också så att den större mängden ägg säkert blir bäst, så tog 10 istället för 6 som sagt, men ja, de kan ju ha varit små också..?

    Hmm, ja det är väl bara så att; övning ger färdighet.
    Får helt enkelt testa igen :)
    (Synd bara att det går åt så mycket mjölk och ägg varje gång, haha)

  • piusamadeusmozart 29 oktober 2008

    hittar inte mitt àggostrecept sà hàr pà kvàllskvisten och min àggosteform àr fòrlorad fòr alltid.... men det fàr mig att làngta .... àven efter kalvdans som àr en helt annan sak men àndà

  • Gisse80 18 december 2011

    Hur länge kan man ha en äggost?

  • sikaal 18 december 2011

    Skrivet av Gisse80 den 18 dec 2011

    Hur länge kan man ha en äggost?


    I princip tills den surnar.
    Får du plats i kylskåp - 3-4 dagar, i källare/sval ca 2. Använd luktsinnet!

  • sikaal 18 december 2011

    Skrivet av tovestillfjord den 29 okt 2008
    Bohusläning som jag är så lagas det ju äggost här hemma :)
    Hur gör ni när ni lagar äggost?
    Hur mycket har ni i av varje (ägg, mjölk) och vad skär ni den med?


    Det kan bero på mjölken och äggens ålder! Här på Tjörn brukar man säga att: mjölken skall vara så färsk som möjligt, men äggen skall vara minst en vecka.

    När jag gör äggost brukar jag låta den värmas sakta (halvt på spisen), sedan på slutet kör jag på mera, rör sakta med träslev i botten så det inte sätter sig, låter det bli så varmt så det blir ett "blubb". Drar av kastrullen och låter det vila ca 5 min, känn med hålsleven om den ystat sig Vilar det för länge blir den stabbig.

    Min svärmors recept är 5 l mjölk, 10-15 ägg, 1/2 l fil och 1 tsk ättiksyra. Hur många ägg beror på storleken. Mjölken "direkt från kon", så jag brukar ha en skvätt vispgrädde också.

    Lycka till och kom ihåg att "äggostevann" är utmärkt att baka på. (går bra att frysa)

  • tellenresen 18 december 2011

    Mitt recept kommer från min mormor på Öckerö, vi äter äggost högt och lågt vid påsk.

    Vårt recept:
    12 ägg
    4 l standardmjölk
    1/2 l filmjölk
    strösocker

    Jag kokar upp ägg, mjölk och filmjölk på full värme, det tar en stund. Rör långsamt i grytan hela tiden. När det börjar bubbla tar jag av grytan efter några luftbubblor och låter den stå stilla en stund tills massan klumpat sig färdigt.
    Ta upp massan med hålslev och lägg i äggostformen, varva med mer socker än man tror, det mesta rinner av tillsammans med vasslen.
    Servera äggosten med lite sötade, mixade jordbubbar eller jordgubbsylt, mums!
    Jag har någon gång låtit massan koka upp ordentligt, äggosten blev hård som suddgummi!

  • UBO5011 18 december 2011

    Jag tar 2 större ägg för varje liter mjölk, använder gräddfil men ingen ättika om inte äggen är för färska då tar jag 1/2 tsk. Inget socker mellan varven.

    Nu är det så att jag värmer mjölken till 85-90 grader på mellan läge på plattan, därefter tillsätter jag ägg och gräddfil och nu börjar rörandet, värmer till ca 90 - 92 grader då brukar det flocka sig.

    Började med detta för snart 25 år sedan när tiden inte ville räcka till för att stå och röra hela tiden och det har fungerat alldeles utmärkt.
    Håller med sikaal om att vasslen är utmärkt att baka med tänk bara på att inte tillsätta någon sirap/ honung eller socker, vasslen är ju mycket söt i sig själv.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.