Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ersätta kassler

  • Erajscha 12 februari 2011

    För att du kan äta grönsaker de kan inte äta kött. Enkelt. Om du inte deklarerar att du har någon slags diet som utesluter något för isf ska du ju ha respekt för den.

  • nuctemeron 12 februari 2011

    Bönor av olika slag är ett bra alternativ. Har tuggmotstånd, proteinrikt och fyller upp såser/grytor bra^^

  • wildlife 12 februari 2011

    Skrivet av Erajscha den 12 feb 2011

    För att du kan äta grönsaker de kan inte äta kött. Enkelt. Om du inte deklarerar att du har någon slags diet som utesluter något för isf ska du ju ha respekt för den.



    Jag har ju respekt för dem, det är ju därför jag gör vego-saker {embarrassed} och det är ju därför jag skulle vilja ha en köttbit när dom bjuder på mat... jag är inte så förtjust i vegetariskt... (N)

  • Erajscha 12 februari 2011

    Vegetariskt kan ju vara så mycket, allt från quorn-lasagne till böngryta. Att säga att man inte är så förtjust i vegetarisk mat blir ju då att säga att du helst bara vill äta kött, inget annat. För allt annat är ju vegetariskt.

  • wildlife 12 februari 2011

    Rätt så tillvida att jag vill ha kött i någon form som bas på tallriken, att det sen tillkommer vegetariskt i form av t.ex. potatis och en sallad är en annan sak...
    Sen har jag inte förstått meningen med quorn... I grunden smakar det ingenting, men sen ska det kryddas upp så det smakar som exempelvis en köttfärs-lasagne... {doh}

    Jag har en känsla av att du har nån bästa-vän som är vegetarian... Är det så? {question}
    :)

  • boz1965 12 februari 2011

    Skrivet av camillaf14 den 11 feb 2011

    Jag har ett problem som jag hoppas ni på MK kan hjälpa mig med. Jag ska bjuda hem vänner på middag och en utav dem är vegetarian och jag tänker bjuda på en kasslergryta. Finns det något vegetariskt alternativ till kassler?


    Finns ju vegetarisk bacon... Vet inte hur det smakar eller hur konsistensen är, men det FINNS iaf ;)

  • The_mama97mia 12 februari 2011

    Förlåt mig men - Erajscha, Wildlife o Bumbis o om jag glömt ngn annan,
    visst är det kul och relevant med allas era funderingar och kloka svar men jag tycker att tråden blir lite väl sabbad?
    Om ni verkligen vill ha den här diskussionen - Starta en ny tråd för att diskutera vegos vara eller icke vara - låt oss hjälpa den som startade tråden att få svar på sin fråga istället...

    mvh Mia

  • Josefinenordstrom 12 februari 2011

    Janne, jag håller faktiskt med dig. Jättebra skrivet. -visst, man får äta vad man vill men förväntar man sig att andra ska laga exakt den maten man själv vill ha av respekt måste man väl göra likadant själv. Alla förtjänar samma respekt oavsett vad man väljer att äta och varför.

  • wildlife 12 februari 2011

    Skrivet av Josefinenordstrom den 12 feb 2011

    Janne, jag håller faktiskt med dig. Jättebra skrivet. -visst, man får äta vad man vill men förväntar man sig att andra ska laga exakt den maten man själv vill ha av respekt måste man väl göra likadant själv. Alla förtjänar samma respekt oavsett vad man väljer att äta och varför.


    Tack för dom orden Josefine :) det visar att jag inte är ensam i min fundering... :)

    Men mia, du har faktiskt helt rätt så jag vill be camillaf14 om ursäkt för att jag satte igång denna diskussion på hennes tråd :) (iofs inte första gången en tråd spårar ur... {laugh})

    Puss på er alla / Janne ;)

  • Josses 12 februari 2011

    Skrivet av camillaf14 den 11 feb 2011

    Jag har ett problem som jag hoppas ni på MK kan hjälpa mig med. Jag ska bjuda hem vänner på middag och en utav dem är vegetarian och jag tänker bjuda på en kasslergryta. Finns det något vegetariskt alternativ till kassler?
    Du har inte frågat personen i fråga om den har något alternativ du skulle kunna ta? Så det blir något som denne äter. Har ju en jobbarkompis (som jag har skrivit tidigare) som är veggo och om jag inte missminner mig så äter hon inte qourn av någon anledning, ev kan det bero på innehållet och det skulle ju vara förargligt om du använde dig av något hon/han absolut inte äter.

  • jas65 13 februari 2011

    Intresant tråd. Vad finns det som alternativ? I morgon så skall jag kolla på vilka vegatariska produkter i mataffärer som kan vara alternativ till kött livsmedel. Jag gjorde en mexicansk gryta med linser och gästerna trodde det var köttfärs. Så en kålrabbi med linser kan kanske vara en ersättning.

    mvh
    Höfta på med vegetariska maträtter och ut och leta

    Anders

  • FruAst 13 februari 2011

    Skrivet av camillaf14 den 11 feb 2011

    Den består av purjolök, paprikor, vitlök, crème fraiche och kryddor. Tack för ditt förslag :)



    Jag tycker att du ska göra den här grytan och så ska du servera kassler bredvid. Så kan de som vill ha kött tas det och kaninmatsätaren ta sin utan. Vem behöver vara nyttig och tänka på att servera näringsriktig kost till fest. Har man valt att vara veggis så kan man ta ansvar för sin näringsbehov nån annan dag, eller!

  • Mistys 13 februari 2011

    Portabello svamphattar kanske? Används ofta av veggisar som ersättning till stekta köttbitar. Tillsätt veggi bacon i grytan också för att ge den rökta smaken.

  • soccermum 13 februari 2011

    Skrivet av Josses den 13 feb 2011

    Skrivet av camillaf14 den 11 feb 2011

    Jag har ett problem som jag hoppas ni på MK kan hjälpa mig med. Jag ska bjuda hem vänner på middag och en utav dem är vegetarian och jag tänker bjuda på en kasslergryta. Finns det något vegetariskt alternativ till kassler?
    Du har inte frågat personen i fråga om den har något alternativ du skulle kunna ta? Så det blir något som denne äter. Har ju en jobbarkompis (som jag har skrivit tidigare) som är veggo och om jag inte missminner mig så äter hon inte qourn av någon anledning, ev kan det bero på innehållet och det skulle ju vara förargligt om du använde dig av något hon/han absolut inte äter.


    I en del av quornprodukterna finns det äggvita och om du då är en vegetarian som inte äter ägg så kan du inte använda dig av just den quornprodukten...
    Håller med Josses, fråga din vän vad h*n själv skulle tagit istället för kassler :)

  • camillaf14 13 februari 2011

    Tack snälla ni för ert intresse för min fråga och jag har kollat upp med henne och quorn passar jättebra tycker hon men alltid kul att få tänka lite först själv (med hjälp av er).

    Och jag har full förståelse för att tråden spretar iväg lite och hittar nya vägar, så är det {dance}

    Ska börja förbereda maten nu och det kommer bli så GOTT för oss alla, kram på er.

  • The_mama97mia 13 februari 2011

    (Y) lycka till!

  • evaldo 13 februari 2011

    Det här brukar bli smaskigt.

    Hasselbackschampinjoner
    Stora champinjoner
    Fet ost
    Örtsalt och vitlökspulver

    Köp så stora färska champinjoner som du kan hitta skär av det nedersta på foten så att hatten kan stå stadigt i en gratängform.

    Skär tunna snitt nästan helt igenom svamparna. Toppa med lagrad fet ost, strö över lite örtsalt och vitlökspulver.

    Gratinera 15-20 minuter i ugnen på ca:200º C.

  • gnutten1 11 mars 2011

    Det finns god vegetarisk korv (Hälsans kök) eller vegetarisk färs som man kan göra biffar av.

    Tillagade en "falsk" Schnitzel med 2 tunna skivor kålrot fylld med parmesan. Den blev god!

    Lycka till med grytan och din vegetariska gäst!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.