Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fisk som serverades på skolan! Hjälp!!

  • jennay 17 augusti 2011

    Hej!
    Jag undrar om de e någon som vet vad skolorna brukar servera för fisk, den är rosa så jag gissa på att de e lax, men är inte säker...
    Jag äter ALDRIG fisk, (då ja i princip kräks då jag får ben i munnen...)
    Men det där va den enda fisk jag kunde äta och har nu varit utan den i tre år... Och blev tvärsugen på den!

    Den låg i ett bläck med bara nått vattnigt i botten (typ som om nått runnit ur den) och den serverades det med en kall dillsås och kokt potatis! Urgott!

    Men jag har inge recept... Är det ingen liten gullig mattant eller någon annan som har receptet? Skulle vara hemskt tacksam för det!

    /Jenny

  • boz1965 18 augusti 2011

    Det här receptet är egentligen för torsk eller annan vitfisk men det går alldeles utmärkt att göra med exempelvis lax eller öring istället.

    Mandeltorsk

  • Mistys 18 augusti 2011

    Jag tror du menar ugnsbakad lax med filssås som var mina barns favvo fisk i skolan också. Att ugnsbaka lax finns många recept på men den speciella filsåsen är knivigare. Har försökt själv med olika recept men inget är som skolans. Frågade en mattant en gång och fick till svar att den kom färdig, tillagades centralt så dom visste inte heller hur den gjordes. Hoppas någon annan kan lösa det problemet. Tyvärr gissar jag på att den innehåller massa smakförstärkare och aromämnen vi hemma inte kan få tag på och som kanske inte är så nyttiga heller.

  • systeryster 18 augusti 2011

    Sök på skarpsås så tror jag du hittar det du söker.{eat}

  • jennay 18 augusti 2011

    Tack för hjälpen, men är de nån som vet va de e så svara gärna ändå :)

  • Bumbis 18 augusti 2011

    Jag tycker oxå det verkar vara vanlig ungsbakad lax. Lägg bitar av laxfilé i en form. Salta och peppra (gärna citronpeppar). In i ugnen på 200 grader i 15 min. En väldans god och enkel dillsås:
    Ta en påse OLW dill och gräslöksdipp och 3 dl gräddfil och blanda ihop. Tillsätt lite mjölk om du tycker att den är för tjock. Hoppas att detta blir likt ditt skolminne.:)

  • callemero 18 augusti 2011

    Det är lax som du fått. Den dillsås som vi serverar innehåller:
    Gräddfil
    Majonäs
    Dill
    Pressad citron
    Salt
    Peppar
    Mängderna vet jag inte, du får prova dig fram
    Annars serverar vi denna sås till lax (ungarna älskar den)
    Gräddfil

    Finhackad rödlök
    Röd stenbitsrom
    Pressad citron
    Salt & peppar.
    Hoppas att det har varit till ngn hjälp.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.