Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fransman och spanjor på middag

  • Kaneta 11 oktober 2008

    På måndag skall jag bjuda en fransman och en spanjor på middag som är på sitt först besök i Sverige. Jag har "lite" prestationångest och ideetorka! Jag har lite tidspress eftersom jag jobbar hela måndag och kommer hem kl 16 och dom kommer kl 17. Maten behöver inte vara klar 17 men inte allt för sent.

    Någon som har några ideer?

    Gärna något som kan förberedas på söndag. Tackar på förhand. :)

  • zonale 11 oktober 2008

    Jag skulle nog göra något typiskt svenskt, tex en gryta som bara blir godare av att förberedas. Kalops eller slottsgryta. Som förrätt, om du nu ska ha någon, så skulle jag ta något med löjrom. Finns nog recept på både toast och pannacotta här tror jag. Som avslutning en hjortronparfait eller något annat med hjortron. Helsvenskt tema rakt igenom. Har blivit uppskattat när jag bjudit utländska gäster på middag. :)

  • zonale 11 oktober 2008

    Den här pannacottan påminner starkt om den jag brukar göra:
    Pannacotta med smak av sommar och gräslök
    Enklaste tänkbara hjortronparfait:
    Hjortronparfait
    Allt går bra att förbereda i god tid!!!

  • chre 11 oktober 2008

    Jag hade bjudit på lax, för det är så gott och lätt att lyckas med! Om du köper en filé så kan du ju lägga den på ett fat i ugnen med salt, peppar och citron, ev lite lök och morötter. Sen sköter den ju sig helt själv (medan du duschar och potatisen kokar). Servera med potatis (gärna pressad) och någon god sås till, hollandaise eller Knorrs kalla "Lemon dill", t ex. Efterrätt; äpplekaka (den gör du dagen innan) om jag får välja och till förrätt en soppa med majs eller broccoli.

  • segerwitch 11 oktober 2008

    :DVet att både italienare och spanjorer, har tyckt om en god janssonsfrestelse, det har alltid gått hem hos dem!(Y) eller
    som hubert06 föreslår kalops(Y) Obs glöm inte ett gott
    vit bröd till maten!:D

  • Kaneta 11 oktober 2008

    Middagen skall vara lite "hemma hos vanligt folk". Så det blir perfekt med en gryta, brödet får bli Annas vridna bagetter. Och äppelkaka med vaniljsås som efterrätt.

    Tackar :D :D :D Ibland behöver man lite hjälp på traven.

  • chre 12 oktober 2008

    Låter perfekt tycker jag! Lycka till!

  • systeryster 12 oktober 2008

    Vet att en italienare blev överförtjust i tjockpannkaka med lingonsylt och grädde till.Det är ju väldigt svenskt och med ärtsoppa som förrätt blir det ändå mer svensk husmanskost. Det kanske funkar på fransmän och spanjorer också,?:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.