Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mat till 12 personer

  • krisse 20 mars 2010

    Hej!
    Jag behöver hjälp, på torsdag åker vi till fjällen 12 personer och på fredag ska jag bjuda på middagen, så jag måste komma på nåt bra att göra som jag kan förbereda lite innan kanske eller inte behöver så mycket tid för, eftersom vi vill vara hela dan i skidbacken, sen tror jag inte köket i stuga är så stort.
    Det är både barn och vuxna så nåt som alla kan gilla.
    Har funderat på nån soppa men då behöver jag hitta nån riktigt mättande:)

    Hoppas nån kan hjälpa mig med nått tips!{curl-lip}

    //Kristin

  • The_mama97mia 20 mars 2010

    Taco con carne

    Det här tror jag på, blir liksom lite fredagsmys över det och mättande samtidigt.

  • flingsalt 20 mars 2010

    Hedvigsoppa + bulle! Passar bra i fjällen. :)

  • ros 20 mars 2010

    {mean}Hej! Några förslag är:
    Kycklingfilégryta, fläskfilégryta, köttgryta
    Har du tänkt att förbereda det några dagar innan så är det ju bra om du kan frysa ner det
    Under tiden man kokar riset så är det bara att värma grytan
    Servera en god sallad till

    Lycka till i backen! Var rädd om armar och ben!

  • boz1965 20 mars 2010

    Den här är både snabb och enkel att göra OCH den är KANONGOD:

    Korv à-la Forsell

    Ungarna brukar älska den.
    Och som alla andra grytor vinner den ännu mer på att tillagas dagen innan den ska ätas.

  • siggemums 20 mars 2010

    Vi brukar också förbereda hemma för att göra det enkelt.

    Vi har en favoritgryta som passar hungriga skidåkare den jag brukar göra på våra skidresor. Du kan förbereda det mesta hemma om du vill och det går utmärkt att frysa in den om det behövs. Jag brukar fräsa champinjoner och korv medan riset eller pastan kokar.

    Grundreceptet är så här för 4 men jag lägger nog på det dubbla för våra matglada killar .
    250 g hel chharlottenlök
    200 g fläskfile eller mager grisbog, (efter kassa)
    100 g champinjoner
    8-10 prinskorvar eller blanda i lite mer kryddstarka korvar.
    1 krm Svartpeppar
    1 msk tomatpure
    2 dl buljong
    1 dl creme fraiche eller grädde
    Bryn löken först i en panna ta upp den. Stek köttet.Jag brukar använda fläskfile och jag tycker bäst om att steka den hel. Bryn runt om okrydda med salt och peppar och efterstek på svag värme under lock på svag värme.Dela i skivor. När köttet är klart häll i tomatputre och buljong och lök och låt koka ca 5 min. Hit kan du förbereda sedan tillsätter du fräst korv, champinjoner och creme fraiche på plats.

    Hamburgare är också en bra rätt som du kan förbereda genom att steka upp hemma och sedan frysa in-Tänk i så fall på att styckfrysa dem så det inte blir en stor klump. Servera med bröd, sallad och klyftpotatis.

  • krisse 20 mars 2010

    Jag kan inte göra något med köttfärs för det ska bli chili con carne på torsdagen,
    men nån gryta låter jättebra!

  • Bumbis 20 mars 2010

    Vi åker till fjälls tidigt imorgonbitti och jag har middagen första kvällen. Jag har gjort Kycklingroulader fast jag har använt fläskfile istället. Har gjort det förut och det blev väldigt poppis. Jag ska servera ris till och en sallad. Blir säkert bättre av att stå en dag eller 2. Vi är 11 st varav 4 storätare så jag gjorde på 2 kg fläskfile. Receptet finns här på MK.

  • ros 20 mars 2010

    Hej!
    Vilket recept utgår du ifrån?
    Det låter väldigt gott


    Skrivet av Bumbis den 20 mar 2010

    Vi åker till fjälls tidigt imorgonbitti och jag har middagen första kvällen. Jag har gjort Kycklingroulader fast jag har använt fläskfile istället. Har gjort det förut och det blev väldigt poppis. Jag ska servera ris till och en sallad. Blir säkert bättre av att stå en dag eller 2. Vi är 11 st varav 4 storätare så jag gjorde på 2 kg fläskfile. Receptet finns här på MK.

  • krisse 21 mars 2010

    Jag hittade det här receptet och tänkte att jag kanske skulle prova det, känns ganska lätt att göra till många personer.:)
    Drömsk tortellini och fläskfilegratäng med svamp och bladspenat!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.