Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Någon fler som saknar....

  • annelieberggren 17 november 2008

    Är det bara jag som saknar enkla vardagsrätter, sånt man slänger i hop och blir bra :D vanlig hederlig husmanskost... känns som den försvinner bland alla goda och snitsiga recept. Det finns så mycket gott som ni sätter in, men tycker inte allt passar en barnfamilj på en vardag, någon fler som håller med? Dela med er om ni sitter på vanlig snabb husmanskost som passar barnfamilj med :'( kräset barn :'(

  • kickiekblad 17 november 2008

    Vi gillar jhu rotmos men det e inte lätt till kräsna barn
    :D

  • essim 17 november 2008

    :)Stekt potatis, stekt korv och stekt ägg. Kan de va' nåt? Kräver dock lite planering , att ha kokt potatis i kylen.
    :)Spagetti brukar gå hem hos barn. Färdig köttfärssås kan finnas i frysen, tinar fort i mikron.
    :)Köttbullar (frysen) och potatismos. Om man tärnar potatisen går det fort att koka den till moset.
    :)Stuvad spenat (många barn gillar det) och fiskpinnar. Ha färdigt i frysen.
    :)Omelett med stekat prinskorvar.
    :)Stekt falukorv med ris och tomatsås. (stansa ut figurer ur falukorven med små pepparkaksformar)

    Nu tog min fantasi slut, hoppas det var något som passade det (L)kräsna barnet(L)...

  • systeryster 17 november 2008

    Färdiglagade Bruna bönor med knaprigt stekt fläsk går ju att fixa snabbt. Kanske inte gillas av barn, speciellt inte om man kallar det för gubbsnor som folkhumorn döpte om det till på matbespisningen när jag var barn.
    Fläskpannkaka är ju en svensk variant på pizza som duger tycker jag.:p

  • boz1965 17 november 2008

    Gubbsnor? Den var bra! ROFLMAO!!!

    I lumpen kallade vi pytt för "flygolycka" och knäckebröd "pansarplåtar"

  • boz1965 17 november 2008

    Ska förekomma frågan...

    ROFLMAO = Rolling On the Floor Laughing My Ass Off. :D

  • boz1965 17 november 2008

    Nåt som jag inte har ätit på länge är blodkorv med potatismos och rårörda lingon alternativt sirap.

    Nu MÅSTE jag ju ta en tur till CityGross imorgon och handla blodkorv och frysta lingon... *SCHLURP*

  • MissLo 17 november 2008

    :) Lätt stekt hamburgerkött med stuvad potatis!!! Mina barns absoluta favoriträtt (Y) . De flesta använder kanske hamburgerkött som smörgåspålägg men det är supergott att steka lite lätt och använda i middagsmaten.Jag lovar.(Y)

    :) Skinksås och potatis eller ris. Gör en vitsås och blanda ner strimlad rökt skinka eller strimlat hamburgerkött. Låt det bli varmt. Enkelt och gott!

    :( Fiskbullar på burk tycker mina barn faktiskt om(dock inte deras mor) . Jag köper bullarna i buljong och gör en egen vitsås och tillsätter tomatpuré eller ketchup. Snabbt o billigt!

    Håller med om att man önskar fler tips och recept på vanlig enkel, relativt snabb och inte alltför dyr vardagsmat!

  • Prima 17 november 2008

    Mat för kräsna barn. Tja. Kräsna barn har jag två utav... jobbigt och tråkigt i längden. Men vad mina två iallafall äter så är det:

    - Köttbullar med potatis o sås (lingonen dissas)
    - Hamburgare med mina egna ugnspotatis
    - Chicky bits med mina egna ugnspotatis o vitlökssås - eller med ris o currysås
    - Stekt kebabkött med mina ugnspotatis o vitlökssås - eller i bröd
    - Tacos i bröd (dock behövs enligt barnen inga grönsaker eller såser...)
    - Kassler med potatis eller ris o brun sås
    - Stekt kött med potatis, klyftor eller ris samt brunsås eller beainaise (som bara en av barnen äter)
    - Makaron o köttfärssås-soppa (går bättre än spagetti o köttfärssås som mina barn hatar om dom inte får makaroner till...)
    - Grillad kyckling
    - Pannbiff
    - Min tonfiskgratäng (märkligt nog är denna rätt helt ok för mina barn...) Finns i mina recept.
    - Fiskpinnar med potatis och min kalla dillsås (nästan favoritmat). Finns i mina recept.
    - Köttgryta med potatis. Alla grönsaker sållas dock bort av barnen... Finns i mina recept.

    Tja det var vad jag kom på just nu! :o)

  • marjoh1 18 november 2008

    Stuvade makaroner och köttbullar/stekt falukorv med rårivna morötter, potatisplättar, bacon med sallad, spagetti med köttfärsås är favoriter hos min 9-åring. Kom även att tänka på ugnspankaka som är en riktig goding med fläsk och lingon till. Ofta är det väl så att man trixar till något som inte finns som recept sen tänker man inte på att skriva ner hur man gör eller hur mycket av varje ingrediens man använder. Det händer ofta att jag gör storkok av vissa maträtter och fryser ner i lagom portioner så det bara är att koka ris, potatis eller pasta till fryslådan som värms i micron..

  • MatAnders 18 november 2008

    Kokt frukostkorv med pepparotsås, kyckling/höns i currysås (ej den Thailänska varianten utan hederligt gult currypulver) brukar alla barn gilla med ris till och gott med lite ketchup till. (Y)

  • marjoh1 18 november 2008

    Kom på en sak till som jag brukar göra som går otroligt snabbt. Jag steker lök och korv i en panna sedan tillsätter jag en påse kinamix som finns i frysdisken. Låt det steka ihop några minuter sen är det klart. Ibland har jag i en burk creme fraiche för att få röran krämigare. Snabbt och gott.

  • Babzan 18 november 2008

    Falukorv i ugn med ost och hemlagat potatismos är snabbt och enkelt om du delar potatisen i mindre bitar innan du kokar den:)

    Chili con carne (påsmix) tillagas medan riset kokar, om man vill ha ris till:)

    Fiskgratäng gjort med hjälp av färdig mix fixas snabbt medan potatisen kokar.

    Köttbullar, sås och potatis går ju ganska snabbt att fixa till..

    Ett tips är att låta barnen skala morötter under tiden och ev skära i strimlor ( om de är stora nog att använda kniv) så är de sysselsatta en stund och kan knapra lite under tiden, det gör väl inget om de äter grönsakerna innan middagen?

  • jenkar 18 november 2008

    Vilken bra tråd!!!!!!!!! äntligen nån mer än jag som tycker att all mat å alla recept nuförtiden skall vara så avancerade, fram för mer husmanskost å mat utan massa konstiga ingredienser!!!!!

  • Hannixen 18 november 2008

    Skrivet av annelieberggren den 17 nov 2008

    Är det bara jag som saknar enkla vardagsrätter, sånt man slänger i hop och blir bra :D vanlig hederlig husmanskost... känns som den försvinner bland alla goda och snitsiga recept. Det finns så mycket gott som ni sätter in, men tycker inte allt passar en barnfamilj på en vardag, någon fler som håller med? Dela med er om ni sitter på vanlig snabb husmanskost som passar barnfamilj med :'( kräset barn :'(


    Den här bloggen är inte uppdaterad på länge, men jag tycker den har recept på bra vardagsmat. (det är inte min blogg, jag bara gillar den...)



    http://nuardetmat.blogspot.com/

  • frucaos 18 november 2008

    Korv stroganoff med makaroner. (eller ris)
    Korv i pinnbröd (stek i ugn)
    Annars har det kommit fram mycket bra här tycker jag.

    Vi älskade en kinesisk rätt som heter chowchow när vi var barn, trots att den innehåller mycket lök. Ska se om jag kan lägga ut receptet.

  • Don_Pedro 18 november 2008

    (Y)Åt idag en jätte god maträtt, med svenska råvaror, fast i ny tappning!

  • Stintan 21 november 2008

    Köp mycket köttfärs när det är extra pris och gör flera rätter att frysa in.

    T ex 3 köttfärs- limpor i långpannan, - bullar, -biffar, -sås, -gryta m grönsaker eller indonesisk, -rulle som en rulltårta med någon fyllning, i ugn, eller bara bryn och puttra på färs och frys i påsar till tacos, Amerikanska makaroner, köttfärssoppa, pizza, pannkakspizza o s v.
    Krydda efter smak vid varje tillfälle.

    Kålpudding, falsk kålpudding i gryta med finstrimlad kål, kåldolmar en underbar sysselsättning

    Hoppas något verkar bra önskar köttfärsälskaren.

  • Ingan 21 november 2008

    Häromdan gjorde jag kycklingfile i ugn bara salt och peppar,hällde på färdig soppa Keldas thaisoppa,det blev supergott.Nu passar det nog inte för barn men då finns det ju andra soppor.
    Det som är så bra att ha i ugn är ju att man slipper passa.(Y)

  • todiiloo 1 december 2008

    Nåt jag älskade när jag var barn och som går snabbt var curryfrästa fiskbullar. (bryn lite curry i smör/margarin och lägg ner fiskbullarna i det, stek tills fiskbullarna fått lite färg) Till det åt vi potatismos och rårivna morötter...

    vi åt också spenatsoppa med kokt ägg, som vi poetiskt kallade "vitsippor på gräsmatta". ..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.