Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatisgratäng

  • ros 31 december 2009

    :)Gott Nytt År på er alla glada matklubbare:D

    Vi är 20 vuxna som ska ha knytis trettondagen

    Jag ska göra potatisgratäng till 20 vuxna, som jag måste förbereda på förmiddagen och transportera 6 mil på kvällen.

    :DVad har ni för goda recept på potatisgratäng?

    Hur mycket ska jag beräkna per person om det är buffé?
    Hur värmer jag bästa dessa potatisgratänger?
    Ska jag göra dem helt klara?
    Ska jag ex tillsätta 3 dl grädde per ugnsform vid värmingen?
    Vilken temperatur värmer jag dom i?

    :)Tacksam för hjälp och svar

    Ha det så bra på det nya året 2010:D
    Nyårskramar ifrån Ros:D

  • jas65 31 december 2009

    Hej,
    Koka skivad potatis med gullök samt vitlök i grädde och mjölk med salt och peppar, tills potatisen blir mjuk i en stor kastrull på spisen. Transportera hela kastrullen till kalaset. Där breder du ut gratängen i formar och sprider ut lite riven ost ovanpå och värmer i ugn i 15 minuter under 240 grader tills gratängen tar färg.
    Värm kastrullen med gratängen före bilresan så håller den sig ganska varm tills gratineringen.

    Jag skulle göra 2-3 formar med potatisgratäng
    Mvh
    Höfta på med lite rotsaker i gratängen också.
    Anders

  • ros 31 december 2009

    :)Tack för tipset!

    Kan jag inte lägga det i formarna hemma innan jag åker?

    Hälla på mer vätska och riven ost innan jag värmer det på plats?

  • Okänd 31 december 2009

    Ja du ros.
    För det första så tycker jag inte att du skall laga till något annat än en riktig potatisgratäng!
    Inga andra ingredienser än potatis, grädde, ost, lite vitlök, salt och svartpeppar.
    Alla kommer att undra hur du bar dig åt för laga till den här gratängen.
    Den brukar kallas "världens godaste potatisrätt".

    1 stor klyfta vitlök
    2 msk smör
    1 kg potatis
    3 dl tjock grädde
    4-5 msk riven ost, parmesan eller stark grevé
    Salt och grovmald svartpeppar

    Kan det bli enklare?

    Snitta i vitlöksklyftan och gnid en gratängform med den, smöra formen.
    Skala och skiva potatisen tunt och låt den rinna av.
    Lägg skivorna i den smorda formen likt tegelpannor, salta och peppra, strö över ost, häll på grädde så att det nästan täcker.
    Fortsätt så tills formen är full, det översta skall vara ost.
    Baka i ugn på låg värme. 150-175°, tills potatisen är nmjuk.

    I ditt fall skulle jag ta ut gratängen straxt innan den är helt färdig och köra den klar på plats.
    Det här receptet är för 4-6 personer.

  • ros 31 december 2009

    Tack för tipset!
    Ska det bara vara 4-5 msk riven ost?

    Skrivet av jan-gunnar-j den 31 dec 2009

    Ja du ros.
    För det första så tycker jag inte att du skall laga till något annat än en riktig potatisgratäng!
    Inga andra ingredienser än potatis, grädde, ost, lite vitlök, salt och svartpeppar.
    Alla kommer att undra hur du bar dig åt för laga till den här gratängen.
    Den brukar kallas "världens godaste potatisrätt".

    1 stor klyfta vitlök
    2 msk smör
    1 kg potatis
    3 dl tjock grädde
    4-5 msk riven ost, parmesan eller stark grevé
    Salt och grovmald svartpeppar

    Kan det bli enklare?

    Snitta i vitlöksklyftan och gnid en gratängform med den, smöra formen.
    Skala och skiva potatisen tunt och låt den rinna av.
    Lägg skivorna i den smorda formen likt tegelpannor, salta och peppra, strö över ost, häll på grädde så att det nästan täcker.
    Fortsätt så tills formen är full, det översta skall vara ost.
    Baka i ugn på låg värme. 150-175°, tills potatisen är nmjuk.

    I ditt fall skulle jag ta ut gratängen straxt innan den är helt färdig och köra den klar på plats.
    Det här receptet är för 4-6 personer.


  • Amika 1 januari 2010

    Potatis, tunt skivad. Som du varvar med vitlök, salt och peppar och fetaost!
    Sen häller du på grädde till halva formen efter att du varvat klart potatisen i den. Du ser ju på utsidan av formen hur mkt grädde det är i den. Sen när det gått ett tag, ca 30 minuter, så fyller du på lite grädde. Du kan eventuellt få fylla på en gång till innan den är klar. :) Fyller man på grädde allt eftersom istället för att ha på allt på en gång, så blir den så otroligt krämig! :)

  • jimboz 1 januari 2010

    Det finns bara ett recept värdigt en Gratäng..Man kan inte göra en höna av en fjäder. Jag återkommer till den ultimata gratängen. Ge mig bara lite tid och en skopa vatten :)

  • Okänd 1 januari 2010

    Skrivet av ros den 31 dec 2009

    Tack för tipset!
    Ska det bara vara 4-5 msk riven ost?

    Skrivet av jan-gunnar-j den 31 dec 2009

    Ja du ros.
    För det första så tycker jag inte att du skall laga till något annat än en riktig potatisgratäng!
    Inga andra ingredienser än potatis, grädde, ost, lite vitlök, salt och svartpeppar.
    Alla kommer att undra hur du bar dig åt för laga till den här gratängen.
    Den brukar kallas "världens godaste potatisrätt".

    1 stor klyfta vitlök
    2 msk smör
    1 kg potatis
    3 dl tjock grädde
    4-5 msk riven ost, parmesan eller stark grevé
    Salt och grovmald svartpeppar

    Kan det bli enklare?

    Snitta i vitlöksklyftan och gnid en gratängform med den, smöra formen.
    Skala och skiva potatisen tunt och låt den rinna av.
    Lägg skivorna i den smorda formen likt tegelpannor, salta och peppra, strö över ost, häll på grädde så att det nästan täcker.
    Fortsätt så tills formen är full, det översta skall vara ost.
    Baka i ugn på låg värme. 150-175°, tills potatisen är nmjuk.

    I ditt fall skulle jag ta ut gratängen straxt innan den är helt färdig och köra den klar på plats.
    Det här receptet är för 4-6 personer.




    Enligt grundreceptet skall det bara vara 4-5 matskedar ost, ungefär 1 på varje lager potatis, samt 1 matsked på toppen. Använder man parmesan, som är absolut bäst, så räcker det faktiskt.
    Skall själv göra den i dag, till en lammstek som fylls med basilika, persilja, och vitlök.
    Lycka till med din potatisgratäng!
    God Fortsättning på det nya året!

  • lalle45 1 januari 2010

    Riven muskotnöt får du absolut inte glömma i gratängen,annars som ovan...lycka till

  • jimboz 1 januari 2010

    För mig så finns det bara en Potatisgratäng och den är enklare än att hoppa jämfota. Du får väl lägga till en hel del om du ska ha det till 20 pers. Nu kanske det är försent med receptet men detta funkar alla dagar i veckan.
    Detta är så himla gott att det bara räcker till 3 vrålhungriga vuxna men 4 normala pers.

    1,5 kilo potatis( måste vara mjölig)
    5 vitlöksklyftor
    rivjärn
    4-5 dl grädde eller 3+1-2 mjölk
    salt
    peppar
    Häll i vätskan i en skål och pressa i vitlöken. Låt det stå och dra en stund. salta gärna vätskan en smula då vitlöken aktiveras bättre då.
    Varva potatis, peppar, salt och vätska.
    sätt ugnen på 175-200 grader gratinera ca. 1 timme VOILA

    Som man säger på färjan..Inga konstigheter :)

  • Okänd 1 januari 2010

    Skrivet av lalle45 den 1 jan 2010

    Riven muskotnöt får du absolut inte glömma i gratängen,annars som ovan...lycka till

    Kanske det, men det finns andra varianter också!
    Det recept som jag lade ut är originalet.
    Men muskot, ja visst! (L)

  • boz1965 1 januari 2010

    Skrivet av jimboz den 1 jan 2010

    För mig så finns det bara en Potatisgratäng och den är enklare än att hoppa jämfota. Du får väl lägga till en hel del om du ska ha det till 20 pers. Nu kanske det är försent med receptet men detta funkar alla dagar i veckan.
    Detta är så himla gott att det bara räcker till 3 vrålhungriga vuxna men 4 normala pers.

    1,5 kilo potatis( måste vara mjölig)
    5 vitlöksklyftor
    rivjärn
    4-5 dl grädde eller 3+1-2 mjölk
    salt
    peppar
    Häll i vätskan i en skål och pressa i vitlöken. Låt det stå och dra en stund. salta gärna vätskan en smula då vitlöken aktiveras bättre då.
    Varva potatis, peppar, salt och vätska.
    sätt ugnen på 175-200 grader gratinera ca. 1 timme VOILA

    Som man säger på färjan..Inga konstigheter :)


    Ska man ha i rivjärnet från början eller först när gratängen börjar bli klar? :D

  • ros 1 januari 2010

    :)Tack så jättemycket för tipsen

    Jag ska testa i helgen:D

  • jas65 1 januari 2010

    Skrivet av jas65 den 31 dec 2009

    Hej,
    Koka skivad potatis med gullök samt vitlök i grädde och mjölk med salt och peppar, tills potatisen blir mjuk i en stor kastrull på spisen. Transportera hela kastrullen till kalaset. Där breder du ut gratängen i formar och sprider ut lite riven ost ovanpå och värmer i ugn i 15 minuter under 240 grader tills gratängen tar färg.
    Värm kastrullen med gratängen före bilresan så håller den sig ganska varm tills gratineringen.

    Jag skulle göra 2-3 formar med potatisgratäng
    Mvh
    Höfta på med lite rotsaker i gratängen också.
    Anders

    Att tranprortera i kastrull smidigare och att värma formar tar för dem i ugn ttar ca 1 timme tid.

  • jimboz 1 januari 2010

    Rivjärnet ska absolut vara med ...Lägg in det när en kvart återstår, sedan är det bara att värma händerna :)

  • siggemums 1 januari 2010

    Vågar man skriva här att den som man kan köpa färdig i påse är väldigt god(Y)

    Klipp upp påsen och häll i form. Gratinera i 20 min. Om man vill kan man ev hälla på lite extra grädde och strö över lite riven Västerbottenost.
    En dammiddag för flera år sedan blev vi bjudna på den och vi alla tyckte att den var minst lika god som hemlagad. Efter det är det den som gäller för oss.
    En midsommar köpte jag fel och bjöd på rotsaksgratängen istället,den blev inte lika uppskattad:D
    Den stora påsen räcker till 10 pers.

  • jimboz 1 januari 2010

    Självklart ska man köpa färdig om man är jättemånga..Jag skulle aldrig stå och skala skära så många potäter utan riktiga maskiner hemma och ett gäng slavar :)

  • Okänd 1 januari 2010

    Skrivet av siggemums den 1 jan 2010

    Vågar man skriva här att den som man kan köpa färdig i påse är väldigt god(Y)

    Klipp upp påsen och häll i form. Gratinera i 20 min. Om man vill kan man ev hälla på lite extra grädde och strö över lite riven Västerbottenost.
    En dammiddag för flera år sedan blev vi bjudna på den och vi alla tyckte att den var minst lika god som hemlagad. Efter det är det den som gäller för oss.
    En midsommar köpte jag fel och bjöd på rotsaksgratängen istället,den blev inte lika uppskattad:D
    Den stora påsen räcker till 10 pers.


    Självklart kan man köpa halvfabrikat, med allt vad det innebär, men då pratar vi inte längre om kulinariska upplevelser!

  • Marinella 2 januari 2010

    Sist jag tittade på potatisgratäng i påse innehöll den 7 st olika E- produkter tycker inte det är aptitligt.

  • The_mama97mia 2 januari 2010

    VI gjorde två stora ugnsformar till ca 20 pers på nyårsafton, nu var det inte jag själv som gjorde den, men vi värmde formarna täckta med alu folie i 125 gr ugn minst en timme innan, det gick jättebra. Tips dock - alla ugnsformar passar inte alla ugnar.... vilket vi märkte...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.