Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rotmos!?

  • 28 februari 2001

    Kan någon hjälpa mig med recept på rotmos?

  • 12 mars 2001

    Jag brukar göra ungefär som potatismosmen tar ca ½ kg pot , ett par morötter ( där har storleken betydelse) ca 2 kg kålrötter.Gör en kryddpåse medlagerblad,kryddpeppar,vitpeppartärna alltkoka i buljong (grönsak) eller fläskspad. ca 50-75gr SMÖRsmaka av med salt och pepparDu kokarallt tänk på att kålrot och morot tar längre tid än potatis.slår av buljongen/spadet (sparas)mixa/mosasmaka av med SMÖR salt och pepparDetta blev lite rörig kanskeHoppas det kan va nåt

  • Ingenmatmamma 18 oktober 2010

    Jag skalar och delar potatis och kålrot i mindre bitar och en morot i bitar, om man har hemma. Kokar i spad från kokt rimmad oxbringa eller buljong + kryddar : lagerblad , kryddpeppar och vitpeppar. Därvid använder jag alltid TRYCKKOKARE.15 -20 min. kanske.
    Med tryckkokare behövs bara 1/3 av koktiden!!
    Häller bort spadet, men sparar en del som "sås".
    Mosar och plockar bort kryddorna ( Naturligtvis bättre med kryddpåse, som man läser härovan).
    Man kan också tillsätta smör , svartpeppar och klippt persilja!!l

  • Dintan 18 oktober 2010

    Detta recept gjorde jag förra veckan.

    Kokt rimmad fläsklägg med rotmos

  • lunkentus 18 oktober 2010

    Svarar ni på en tråd som är över 9½ år gammal!!!

  • kantomen 18 oktober 2010

    Bättre sent än aldrig, tror nog att den som skrev ursprungsmeddelandet börjar bli rejält hungrig vi det här laget...

  • Bumbis 18 oktober 2010

    Det är ju högsäsong för rotmos just nu, säkert någon som undrar. Själv ska jag göra det på onsdag.

  • WiolaH 18 oktober 2010

    Gammal tråd eller inte, gjorde det mej sugen på rotmos....... -och här dök ju upp en del svar (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.