Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Småbarns mat.

  • redd 23 maj 2010

    Letade lite efter barnmat för dom riktigt minsta på sidan men hittar bara dom som linva lagt upp.

    Vad jag letar efter skall ha enkla instruktioner och det skall vara tydligt vilken ålder som dom är avsedda för.

    T.ex.
    Rotfruktspuré

    Ifall någon letar efter liknande så är
    http://home.swipnet.se/wester-zakrisson/barnmat/index.htm
    Den bästa sidan jag hittat hittils..

  • FruAst 23 maj 2010

    Hej
    Att det inte finns så många recept beror säkert på att det kanske inte behövs. Man kokar helt enkelt råvaran t.ex. morot, palsternacka, ärter, kött, fisk i små bitar tills det är mjukt och mixar det sen. Jag la sakerna i istärnings lådor och frös in. Jag lagade mat kanske en gång i veckan. Potatis går ju bra att mosa med gaffel och det är lätt att koka med familjens eller bara i tärningar separat. Jag fick bra barnmatskokböcker från BVC. Dessutom går de där månaderna som de ska ha pureead mat så himla fort. Barn äter ju samma mat som vi bara i mindre bitar och mindre kryddat.

    Lycka Till(Y)

  • Mistys 23 maj 2010

    Min dotter har valt att ge sitt barn vegetarisk mat från början. Hon köpte två superbra böcker med tips, recept, näringslära mm för att göra rätt. Boken är uppdelad i olika åldrar med recept som är anpassade. Dom recepten är jag övertygad om att man kan använda och sen lägga till eller byta ut mot kokt kyckling,kött,fisk.

    Förövrigt kan jag berätta att dotterdottern nu är 15 månader. Aldrig ätit köpt burkmat och bara vegetariskt samt mängder av färsk frukt och grönt. Hon har aldrig än i sitt liv varit förkyld, aldrig haft feber eller sjuk på annat sätt. Kanske tur......ja eller hur mycket betyder kosten?

  • redd 5 juni 2010

    Skrivet av FruAst den 23 maj 2010

    Hej
    Att det inte finns så många recept beror säkert på att det kanske inte behövs. Man kokar helt enkelt råvaran t.ex. morot, palsternacka, ärter, kött, fisk i små bitar tills det är mjukt och mixar det sen. Jag la sakerna i istärnings lådor och frös in. Jag lagade mat kanske en gång i veckan. Potatis går ju bra att mosa med gaffel och det är lätt att koka med familjens eller bara i tärningar separat. Jag fick bra barnmatskokböcker från BVC. Dessutom går de där månaderna som de ska ha pureead mat så himla fort. Barn äter ju samma mat som vi bara i mindre bitar och mindre kryddat.

    Lycka Till(Y)


    Ursäkta det sena svaret.
    Problemet är ju att man inte får några som helst instruktioner från BB/BVC om vad man skall se upp med att ge barn nu för tiden "allt går bra med måtta", och då är det klart att ungen skall ha en av dom där sol varma söta jordgubbarna...
    (det och grön kivi kan man lyckas klämma ur sjukskötterskorna att man skall se upp med, bearbetar man undersköterskorna får man även choklad och apelsinjuice men sedan tar det stop.)

    Det ultimata skulle vara en kokbok där det står "denna rätt är ett bra sätt att introducera barnet till gluten" eller "bönorna i den här rätten kan göra barnet gasig i magen, det går normalt över när barnet ätit maten 10ggr, blir barnet gasigt servera något annat nästa dag så magen får hämta sig."

    Etc. Jag förstår att syftet från BVC är att få barnen/mammorna att äta allsidigt men effekten blir ju omvänd då man kör säkra kort eftersom man inte vill riskera en unge som bara skriker ett dygn utan att man har en anning om vad som är fel.

  • VericaP 20 juni 2010

    Nu är jag lite sent ute men...
    Första o Andra Mosboken (vitsigt va?) av Johanna Westman.
    Den ena är en pekbok för barnet och den andra är recept, tips och råd. Min favoritsida var nästan hur man tar bort olika matfläckar... ;-)

  • bakakaka 20 juni 2010

    Tyvärr så verkar det inte gå att få tag på dom längre, slutsålda :(

  • redd 20 juni 2010

    Skrivet av bakakaka den 20 jun 2010

    Tyvärr så verkar det inte gå att få tag på dom längre, slutsålda :(


    Vilka?
    Mosboken finns ju..

    http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=1152433

  • bakakaka 21 juni 2010

    Tack så jättemycket. Jag lyckdes inte hitta den varken hos Adlibris, Bokus eller Bokia. Slutsåld överallt, även hos förlaget stod det. Tack så mycket för hjälpen :)

  • KimOfDrac 23 augusti 2010

    Man kan ge sina barn samma mat man lagar till sig själv, bara att mixa i matberedare och dra ner på vissa kryddor, såsom socker och salt

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.