Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tips på snabb, billig, lättlagad mat?

  • foten89 19 juli 2010

    Är student och har inte alltid så mycket hemma i kylen, skulle behöva tips på någon snabb, billigt, lättlagad rätt? Någon man inte behöver köpa så mycket olika ingredienser till.
    :)
    tack för alla svar.

  • MatAnders 19 juli 2010

    Köp en kyckling finns ofta för bra pris samt 1 mellangrädde och 1 burk curry då kan du koka kycklingen med lite lök och någon hönsbuljongtärning i ca 45 min, sedan rensa av den och göra currysås på kokspadet,smör , mjöl och grädde och sedan blanda ner den rensade kycklingen så har du supergod mat till minst 4 mål för typ 50-70 kr. :)

  • foten89 19 juli 2010

    Skrivet av MatAnders den 19 jul 2010

    Köp en kyckling finns ofta för bra pris samt 1 mellangrädde och 1 burk curry då kan du koka kycklingen med lite lök och någon hönsbuljongtärning i ca 45 min, sedan rensa av den och göra currysås på kokspadet,smör , mjöl och grädde och sedan blanda ner den rensade kycklingen så har du supergod mat till minst 4 mål för typ 50-70 kr. :)




    tack för tipset. de ska jag prova!! :)

  • siggemums 19 juli 2010

    Bacon och ägg är bra att ha hemma och har lång hållbarhet om du har det i kylen med lök och ett paket spagetti så fixar du Spagetti carbonara på 10 min.

    Omelett är gott och snabblagat. Vispa ihop två ägg med 1 msk vatten, salt och peppar. Ät den naturell eller med tomat, skinka, ost eller vad du gillar. Sallad och macka till.

    Köp en tomatsås i tetra eller burk. Fräs lök och låt puttra i tomatsåsen med kryddor som salt peppar och tex basilika. Detta blir en god sås till pasta . Lägg till sallad eller grönsaker efter smak och något kött som bacon, skinka eller kyckling om du har.

  • jimboz 19 juli 2010

    Köp köttfärs och gör en stor sats köttfärssås och frys in....Blodpudding med bacon och ägg är en riktigt nice rätt.

    Pyttipanna kan vara bra i nödfall, jag avskyr det men andra älskar det..

    Gör mina piroger och frys in dom så har du alltid något att luta dig tillbaka på om du kommer hem på fyllan och är fyllehungrig (obs ! jag uppmanar till nykterhet men du är en stor fot nu :)

    Piroger med köttfärsfyllning

  • Okänd 19 juli 2010

    Här kommer det något som kommer att göra revolution i studentkorridoren. Under 15 spänn per portion!

    Chiliskinka på tomat och paprikabädd

  • Josses 1 augusti 2010

    Här har jag några snabba och enkla recept som inte är så dyra, alla är för 4 port. men de går utmärkt att lägga i portionslådor och stoppa i frysen. De flesta är till pasta.
    Någon har lite fler ingredienser.
    Hoppas någon faller dig i smaken.
    Min enkla pastasås
    Snabba Villes pastasås
    Yvonnes pastalåda
    Snabb kebabgryta

  • charlottat 1 augusti 2010

    Det här
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=67306&a=791293&av704si=118501&av704ko=-1&showResults=false&lid=receptSearch332139&lPos=0
    är ett enkelt, billigt och mycket gott recept. Observera att det är för 10 portioner. Första gången jag såg detta recept innehöll det ingen vattenkrasse, utan haricots verts, men det kan man väl välja vad man vill, dessutom kan man nöja sig med en enkel vinägrett på olivolja, vinäger, salt och peppar om man vill, så blir ingredienslistan ännu kortare. ;)

    Bönor är väldigt billigt och nyttigt och en annan enkel och billig rätt är att koka bulgur/couscous/matvete, hälla i färska eller frysta grönsaker mot slutet av kokningen och när du hällt av vattnet blanda ner kokta bönor eller linser. Allra billigast blir det förstås om du kokar bönorna själv, men även de köpta på burk blir billig mat. Kokar du själv är det smidigt att koka en stor laddning när du ändå gör det och sen frysa in portionsstorlekar i plastpåsar så det bara är att ta fram när du ska använda.

  • Josses 1 augusti 2010

    Raggmunkar alt rårakor är ju enkla och billiga att göra.
    De har inte heller så många ingredienser, potatis, morötter, ägg, krydda och ev vetemjöl.

  • mrboy 2 augusti 2010

    som student borde du väl ha en massa lästid. lånkok med billigt kött, tar ju tid men då läser du när det står o puttrar, sen är det bara att frysa in i portionsstorlekar. annars är i stort sett allt som brukar användas som "meze" billigt.

  • fannyjonssson 19 april 2011

    Du kokar pasta, bäst är tagliatelle och efter de har du i grädde och tonfisk, kryddar med svartpeppar och salt. Du har fortfarande kvar den på plattan så grädden hinner bli varm. Enkelt och godare än vad de låter :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.