Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tjälknölsfundering

  • Mosshulda 13 januari 2009

    Så var det åter dags med att göra tjälknöl, något som är så gott och enkelt att göra. Så vad är funderingen, jo man ska ju lägga knölen i lagen när den har kallnat, är det inte bättre att göra det när den är varm? Suger den inte upp lagen bättre då? Eller är det likasom?

  • godisklara 13 januari 2009

    Hejsan!!! Du ska lägga köttet i lagen direkt från ugnen...alltså köttet ska vara varmt!!!:D

  • mahatma 13 januari 2009

    Jag brukar göra en tjälknölsvariant där man lägger den frusna klumpen på en bädd av grovsalt.
    När köttet tinat något tar man ut det och klappar in krossade enbär, smulade lagerblad och svartpeppar.
    Man kan vända köttet nån gång längs resan för att få jämnare sälta också.

  • Tillberga 13 januari 2009

    Tjälknöl på viltkött

    i de här är det ingen lag
    busenkelt

  • hertram 13 januari 2009

    jag lägger alltid direkt från ugn till lagen.

  • jamtlandstos 13 januari 2009

    Jag använder alltid älgkött och anser att om man har en lite sämre stek, tex ytterlår eller en stek från bogen så blir sen både godare och saftigare om man läger den varm direkt från ugnen i en lag av: vatten ca 1 dl salt, 5-6 vitlöksklyftor
    , enbär, lagerblad, hela svartpepparkorn och torkade örter. Den ska ligga i lagen i minst 8 timmar men kan ligga lägre.

  • Mosshulda 13 januari 2009

    Det är det jag har haft på känn, jag har blivit lärd att den ska läggas i kall i lagen men jag tycker det rimmar illa. Tackar!
    Jag brukar låta den ligga i lagen ett dygn och 1 dygn att få safta till sig innan det är dags att äta. Då jag inte kommer åt viltkött kör jag med nöt men lagen är det är enbär, rosmarin och goda kryddor i lagen.
    Och så ska det vara rostade rotfrukter till, Mums!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.