Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Typisk svensk mat?

  • ky6 8 april 2011

    Älgkött
    Björnkött

    Det är nog råvaror som går att göra mycket god mat med:)

  • Diddi1982 8 april 2011

    Skånsk kalops med färsk potatis....mer svenskt kan det ju inte bli efter det är något som är speciellt just för Skåne...ett av Sveriges landskap :-P

    Annars är det väl surströmming, sill, kokt potatis...eller potatis i allmänhet till olika maträtter, pölsa, torsk..lax börjar bli mer och mer svenskt har jag läst.
    sill eller stekt strömming på knäckebröd med rödlök, gräslök o lite gräddfil alt. creme fraiche
    korv stroganoff o ris, vilträtter...främst vildsvin, rådjur och hjort ska det tydligen vara för o vara svenskt.

  • Haw 8 april 2011

    Man får inte glömma lingonsylten.. Den känns väl väldigt svensk?

    Pannkakor med grädde och blåbärssylt
    Småländsk ostkaka med hjortronsylt

    Mmmm... sugen blev man av att läsa om all god mat i alla fall...
    Dags för mellanmål!

  • The_mama97mia 8 april 2011

    http://www.matklubben.se/artiklar/vad_aer_ett_lands_nationalraett__599.html

    Läs gärna bernits artikel om svensk vs engelsk mat!
    :)

  • boz1965 8 april 2011

    Fast kalops är egentligen engelskt från början. Introducerat i Sverige på 1700-talet av Cajsa Warg. Rätten var vanlig inom engelska flottan.

    Stroganoff är en rysk maträtt och pölsan (haggis) är skotsk.

    Kåldolmar är turkiska fast den svenska varianten, kålpudding, har jag inte sett nån annanstans...

  • Erajscha 8 april 2011

    Kålpudding får nog anses vara ganska svenskt och rotmos likaså. Falukorven är svensk, även om tyskar var med och uppfann den i Falun...

    Men, det som jag anser gör ett kök, är hur man kombinerar råvarorna. Kött, fisk, rotfrukter och spannmål är ganska alleuropeiska råvaror. Men lingonen är en nordisk företeelse även om tranbär/cranberries är snarlika.

    Alltså tycker jag att väldigt svensk mat är stuvade makaroner med stekt falukorv. Stuvade grönsaker känns också väldigt svenskt.

    Gravad lax med dillstuvad potatis är en annan svensk rätt.

    Mitt ex (som är engelsman) tyckte att den mest svenska rätt han skulle kunna komponera var dillkokt potatis med köttbullar, bearnaissås och lingonsylt. Det summerade svensk mat tyckte han. ;-)

    Jag provade aldrig kombon ska jag tillägga.

  • The_mama97mia 8 april 2011

    :DD

  • boz1965 8 april 2011

    Skrivet av Erajscha den 8 apr 2011

    ...Jag provade aldrig kombon ska jag tillägga.


    Hade nog inte jag heller gjort. {sick} :D

  • Gnurf 8 april 2011

    Torkat renkött, 1 Norrlands Guld und ein Schnapps.

    Svenskare än så blir det inte.

    (L)

  • miabok 9 april 2011

    Janssons frestelse, matjesill och ostkaka. Dopp i grytan och julskinka.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.