Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Utöka repertoaren!

  • The_mama97mia 14 maj 2008

    Hej, jag är så dålig på att äta till exempel BULGUR, Quinoa (och frukt i allmänhet tyvärr).

    Jag vill ha en tråd med tips på såna saker som inte hamnar under klassiska tillbehör som potatis, ris m.m.

    Nu när det är grillsäsong så... vill man ju variera sig.
    Och annars också förstås, men då mer av hälsoskäl....

    Har du bra tips om hur jag ska få mig själv att gilla de här lite nyare livsmedlen???

    Önskar mer inspiration.....

    /Mia

  • Smulpajen 14 maj 2008

    Jag gillar verkligen bulgur. Har själv varit dålig på att äta allt detta nya. Men nu har jag fått smak på bulgur och byter ofta ut riset mot bulgur. Dock gillar jag inte fullkornsbulgur. Dessutom är det så himla användbart. Passar till det mesta. Kalla och varma sallader. Blanda med det som finns hemma. Kassler, bacon, broccoli m.m. Och en kall sås på t ex turkisk eller grekisk youghurt.

  • irrevirre 14 maj 2008

    Älskar Quinoa och även bulgur. Det är enkelt att byta ut t.ex ris mot något av dessa.
    Blanda gärna i små broccolibuketter mot slutet (bara så de ångas en stund) Ha det i sallad så blir den matigare. Gör en tabbuleh till det grillade. Här kommer ett förslag.
    Lycka till!

    Buffé "meze"/ Tabbouleh med aprikoser

  • MatAnders 14 maj 2008

    Jag brukar ha i 1 hönsbuljongtärning och lite gurkmeja (mest för färgens skull) det blir jättegott.

  • Kicki8 14 maj 2008

    Jag gillar matvete istället för ris.Hela familjen tycker det är gott.Bulgrur är helt ok men jag hoppar över oljan smakar gott änndå.

  • Glitterfia 14 maj 2008

    Jag kan efterlysa lite nybörjar tips på cous cous, bulgur, quinoa samt dinkelkorn.
    Dinkelkorn kokade jag som vanligt ris med salt enl pkt :( blev väldigt salt men det smskade som matvete. Kanske det är samma sak fast någon skillnd (oskalad eller skalad kanske)
    Kan egentligen ingenting om dessa och jag vill göra något gott enkelt av det så jag blir inspirerad till att göra det åtmindstonde en gång till :p
    Någon som kanske kan hjälpa mig??

  • evamarie75 15 maj 2008

    Hej!!

    Här kommer två tips vad man kan äta istället för potatis, ris eller pasta! Håller på med GI-kost till och från och dom här rätterna passar ju då också!

    Fetaostgratinerade grönsaker

    Quinoasallad

  • tilda 15 maj 2008

    Jag kokar bulgur med buljong och krossad vitlök. Sedan brukar jag blanda i kokta grönsaker, lök och slantad chorizo. Jättegott och allt i ett! (Y)

  • zudette 15 maj 2008

    Vi ville testa nåt nytt här hemma och köpte dinkelris - det funkade men var ingen höjdare, tyckte vi. Jag tog dock fram experimentlustan och gick till angrepp med lite grönsaker som jag brynte och blandade ner i riset och resultatet blev detta:

    Varm sallad med dinkelris

    Kanske inte så orginellt men det blev gott! Vi åt detta till grekiska köttbullar och tzatsiki men jag är övertygad om att det passar till vilken grillbuffé som helst!

  • JennyV 15 maj 2008

    Provade bulgur för första gången igår! Lagade ett recept av jas65. Men bulgur är nog inte min smak direkt!

  • Bianca 15 maj 2008

    Jag brukar blanda basmatiris och fullkornsbulgur, 50/50, och koka med buljong, olivolja samt lite extra salt. Det är mycket uppskattat av hela familjen. Bulgris är arbetsnamnet :)
    Nu när grillsäsongen är här provade jag samma sak men lät den kallna och hackade i en massa grönsaker och det kan också rekommenderas. Jag gillar kall mat när det blir så varmt ute och tyvärr är potatissallad något jag har lite svårt för så detta blev perfekt. Kan serverat till allt tror jag...(Y)

  • Penne 15 maj 2008

    Jag brukar använda bulgur i sallad istället för pasta. Alltså som en vanlig sallad med det man gillar, o så bulgur i. En sån sallad är väldigt god till grillat.

  • hasta 15 maj 2008

    Har du provat mathavre? Jag tycker själv att det är bland den godaste av dessa "nya" alternativ till ris och pasta. Lite mera tuggmotstånd än t ex bulgur. Det blir väldigt gott i sallad, med en dressing av olja, vinäger och salladskrydda.

  • mistralwind 15 maj 2008

    Jag köpte hel bulgur sist. Det är stora korn, det blir saftigt och mycket godare än de små rackarna som jag hade tidigare! Det rekommenderas. Tror märket var "druvan".

  • pia61 15 maj 2008

    Couscoussallad med avocado, sparris och fetaost
    Denna sallad kan man göra med bulgur eller quinoa också!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.