Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetarisk middag som passar en familj med tonåringar

  • neaw 2 augusti 2012

    Hejsan! :)

    Jag är i stort behov av lite vegatariska recept (Ej fisk/skaldjur eller)! Jag vill miska köttkonsumtionen i min familj och kanske introducera lite nyttigare matvanor ;).

    MEN problemet är att alla i min familj inte äter bönor, ärtor och andra baljväxter. Produkterna får heller inte vara allt för dyra i och med att vi har det lite knapert just nu. '
    Maträtten får även se god ut, inte bara smaka gott ftersom jag har en tonåring i huset som inte gillar att pröva nya maträtter.
    Mannen i huset vill även gå ned i vikt, så om något recept är lite mer kalorisnålt skulle det uppskattas. Som tidigare nämnt lagas mat till barn/tonåringar så lite halvfabrikat som möjligt och vitamin rika recept uppskattas. (Detta är bara riktlinjer, uppskattar alla recept.)

    Så, skulle uppskatta om alla kunde skriva/länka sina bästa vegetariska recept!

    MVH Linnea.

  • asasto 2 augusti 2012

    Byt ut köttfärssåsen i lasagne mot en hemgjord Ratatouille som man kryddat upp gärna med lite chili (bechamelsåsen i lasagnen gör den mildare i slutresultatet). brukar vara en populär rätt har även bjudit på den på finmiddag och den gillades av alla..

  • sju 2 augusti 2012

    Quorn- och sojaprodukter fungerar bra som alternativ till kött. T.ex. blir bolognesesås på quorn- eller sojafärs riktigt god.

    Här är några andra favoriter som jag hoppas kan passa din familj:

    Halloumispett
    Gnocchi quattro formaggio
    Quorn Tikka Masala
    Vegetarisk lasagne med spenat och fetaost

  • petrapack 2 augusti 2012

    De här köttbullarna är goda och inte alls svåra att göra. De passar dessutom att göra en stor sats av och frysa in efter kokningen, så har man något vegetariskt man snabbt kan steka på då man har ont om tid.
    Falska köttbullar
    Mitt absolut bästa vegetariska recept är annars detta:
    Kryddig linsröra

  • neaw 12 augusti 2012

    Tack så hjärtligt för alla recept! Det mesta värkar otroligt mumsigt och ska absolut testas. :)

  • Erajscha 14 augusti 2012

    Wok kan man göra vegetarisk väldigt enkelt genom att byta kött/kyckling mot jordnötter eller cashewnötter. Servera med kokt ris och ungdomarnas favoritsås (sötsur eller curry kanske?)

    crepes med stuvad svamp kanske går hem? Kanske inte det nyttigaste men ett bra sätt att visa att man inte alltid måste ha kött.

  • HeavyMetalForever 14 augusti 2012

    Quorn är fejkkött som smakar likadant, finns som kyckling, köttfärs m.m. testa att byta ut de nån gång så kan nästan lova att man inte märker nån skillnad! {clap} http://www.quorn.se/Recept/

  • AckisF 14 augusti 2012

    Jag kan VARMT rekommendera denna :)

    http://www.matklubben.se/matklubben/AckisF/kokbok/?id=3181717&recipeid=90686

    Jag har ofta fått kommentaren - " Är det verkligen inte något kött i den! " när jag tillagat den.

  • neaw 17 augusti 2012

    Skrivet av Erajscha den 14 aug 2012

    Wok kan man göra vegetarisk väldigt enkelt genom att byta kött/kyckling mot jordnötter eller cashewnötter. Servera med kokt ris och ungdomarnas favoritsås (sötsur eller curry kanske?)

    crepes med stuvad svamp kanske går hem? Kanske inte det nyttigaste men ett bra sätt att visa att man inte alltid måste ha kött.







    Nöt allergiker är den ene och svamp allergiker är den andre, så det fungerar dessvärre inte! Men tack för tipsen, lät bra för övrigt.

  • neaw 17 augusti 2012

    Skrivet av HeavyMetalForever den 14 aug 2012

    Quorn är fejkkött som smakar likadant, finns som kyckling, köttfärs m.m. testa att byta ut de nån gång så kan nästan lova att man inte märker nån skillnad! {clap} http://www.quorn.se/Recept/


    Jag har fått för mig att det är svårt att tillaga quorn så att det får den "rätte" konsistensen. Är jag ute och cyklar nu eller finns det några bra tips gällande stillagning av quorn?

  • husmusen88 18 augusti 2012

    Skrivet av HeavyMetalForever den 14 aug 2012

    Quorn är fejkkött som smakar likadant, finns som kyckling, köttfärs m.m. testa att byta ut de nån gång så kan nästan lova att man inte märker nån skillnad! {clap} http://www.quorn.se/Recept/



    Qourn smakar inte ett dugg som kött och har inte samma konsistens som kött heller. Men dränkt i svartpeppar och vitlök kan man äta det som svamp.

  • kockjohan83 19 augusti 2012

    Vi brukar byta ut färsen till våra tacokvällar till qournfärs. Det blir faktiskt godare och man blir inte sådär matkoma mätt heller. Och på tacobordet brukar det finnas ngt för alla.:)

    Kan nog vara en bra inkörsport för familjen.

  • sju 19 augusti 2012

    Skrivet av kockjohan83 den 19 aug 2012

    Vi brukar byta ut färsen till våra tacokvällar till qournfärs. Det blir faktiskt godare och man blir inte sådär matkoma mätt heller. Och på tacobordet brukar det finnas ngt för alla.:)

    Kan nog vara en bra inkörsport för familjen.

    Ja, det blir kanonbra tacos. Funkar såklart även till tacopaj.

    Om man vill finns det tacokryddad sojafärs (Hälsans kök) i frysdisken också. Jag tycker inte att det blir lika gott som med quornfärs och kryddpåse, men vi är inte helt ense om det i bekantskapskretsen.

  • Plantalicious 6 september 2012

    Sötpotatissoppa kanske kan vara något? Detta recept innehåller röda linser men det smakar inte det överhuvudtaget. Men det går också givetvis att utesluta dem.

    http://plantalicious.blogg.se/2012/august/sotpotatissoppa.html

    Annars kanske en vegansk lasagne kan vara något?

    http://plantalicious.blogg.se/2012/july/vegansk-lasagne.html

  • SvenSigurd 11 oktober 2012

    Fattig och har vetemjöl hemma?
    I så fall kan jag rekommendera Seitan - det är gluten som man tvättar fram ur mjöl. Seitan går att smaksätta på ett helt annat sätt än Quorn, eftersom Seitan går att marinera. Dessutom skulle man väl kunna påstå att Seitan är en naturlig produkt, men det är lika lite något för glutenallergiker som nötter är för nötallergiker. Det är väl den stora nackdelen i så fall.
    Ett recept finns här, men på nätet finns det massor av recept med Seitan:
    http://fattigmansmat.se/category/huvudratt/
    Seitan bör man förbereda i god tid, men billigt är det absolut! Det är dessutom lätt att göra!

    Potatispalt är väldigt billigt och enkelt att göra, dock har det en viss koktid så det är inget som man bör fundera på att slänga ihop när det redan kurrar rejält i magen.

    Vill man lära sig leva billigt så kan det vara idé att lära sig att själv göra havre"mjölk", Soja"mjölk" och ris"mjölk" t ex. Soja"mjölk" är lite pyssligt att göra, havre"mjölk" gör man på några minuter och ris"mjölk" tar några minuter längre tid än koktiden för ris. Affärerna tar rejält betalt för dryck som är billigt och som man utan att vara speciellt matlagningskunnig kan göra själv!

    Sedan kan man själv göra groddar av t ex Alfa-Alfa frön och Mungobönor (Mungbönor) om nu groddar från bönor är accepterat i din familj. Man brukar hitta båda sorterna i vanliga mataffärer. Har man lite egenproducerade groddar så har man något grönt till maten.

  • Veggostyret 7 december 2012

    Nu är tråden lite gammal men jag slänger in ett par svar iallafall. Vegetarisk mat som känns och smakar som "vanlig mat" är min specialitet och det låter som att det är det du är ute efter.

    Köp torrt sojakött som du sen förväller själv. Det finns ofta på coop eller maxi även på mindre orter under varumärket Veggi. Det finns bland annat som färs, fileer, strimlor, minifileer mm.
    Det är nog det mest ekonomiska färdigköttet man kan köpa.
    Koka enligt anvisningar på paketet och pressa ut så mycket vatten som möjligt med tex en potatispress eller genom att lägga det svalnade köttet i en handduk och snurra den.

    Med det köttet kan du vegetarisera massor av rätter. wok, grytor, biffar, pastarätter eller helt enkelt bara marinera upp en filé och servera med potatis. Hemligheten ligger i att koka det i god buljong och pressa ur allt vatten så att du kan marinera det.

    För tacos så rekomenderar jag att du kokar couscous och råriver morötter. Stek blandningen i tacokrydda. Jag och morsan (som serverade tacos från ett marknadsstånd långt innan det blev en etablerad rätt, vi pratar tidigt 90tal. Då fanns inte ens tortillas att köpa i sverige. Vi fick köra med tunnbröd!) experimenterade fram det här innan qournfärsen slog igenom och de flesta tycker fortfarande att den här smakar bättre än nån svampig veggofärs. Funkar såklart även till paj.
    Santa Marias färdiga tacoblandning är inget jag önskar min värsta fiende.
    Jag funerar på att testa det här med qinoua för att få in lite protein men det har inte blivit av än.

    Att dina familjemedlemmar inte gillar bönor och ärtor är ett problem. Man kan börja i små doser.

    Röda linser är en bra start. Det går att använda till massor av rätter och är dessutom löjligt billigt.
    Gör en pastasås/färs. Jag har fått båda mina bröder (den ena extremt petig den andra extremt macho-attitydig när det gäller kött) att älska linsröra till pasta.
    Skölj linserna genom att lägga dom i en djup tallrik, häll på ljummet vatten. blanda runt lite till vattnet blir grumligt, häll försiktigt av över kanten på tallriken och upprepa till vattnet är hyffsat klart. Annars kommer linserna bara smaka stärkelse.
    Stek en lök och lite vitlök i en gryta, mot slutet, släng i en sked sambal olek. Slå på en burk krossad tomat och lika mycket vatten och lägg i 2-3 dl sköljda linser. Krydda med vad du gillar i din vanliga pastasås. Jag brukar använda Sweet chillisås, paprikapulver, ketchup och lite chili.
    Koka under lock och rör om då och då till linserna är mjuka/mosiga. Lyft av locket och reducera ner till önskad konsistens. Jag gillar när den är rätt fast, som en färs men den går lika bra som sås. Ha i oregano och servera med pasta.

    tips, gör den rätt rejält kryddig och skicka i en burk ananasringar som du skurit ett par gånger i slutet.

    Det här blev långt men mitt sista tips är Tofu.
    En rätt misshandlad och missförstådd produkt. Många kockar pratar om allt vegetariskt låtsaskött som tofu men det är såklart den asiatiska bönmassan jag pratar om. Den smakar inget som bönor men innehåller allt nyttigt som sojabönan gör.
    Tyvärr har många försökt laga tofu med dåliga resultat och det avskräcker många.
    Tofu går att köpa i många stormakrnader men där är den ganska dyr. Ta en runda till stans asiatiska matbutiker. Ofta tillverkar dom tofu själva som är mycket billigare och ofta mycket bättre. Om inte så är garanterat deras fabrikstofu billigare.

    Trixet för att få tofu att smaka något är att först frysa den. Att marinera färsk tofu går inte, den tar inte åt sig någon smak. Jag har alltid några paket tofu i frysen.
    Ta upp paketet på morgonen eller släng ner hela paktet, med plast och allt i en gryta kokande vatten 20 minuter vid matlagningstillfället.
    Nu släpper tofun ifrån sig massa vatten och när den svalnat kan du pressa ur ännu mer. Tex genom en kökshanduk. Blanda en marinad på vad du gillar och släng i tofun. Den marinerar på 30 sekunder. 2-300 g tofu drar åt sig ungefär 2 dl marinad. Den fungerar som en svamp.
    Marinera i pesto, olivolja och balsamico för en god sallad eller i sesamolja, vitlök och ingefära för wok eller vad som helst.
    Jag bifogar min personliga favorit. Tofu med långa grönsaker

    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.